За да се преодолее проблемът със забавянето на глобалните вериги на доставки, трябва да има по-голям обмен на информация и по-добра координация в световен мащаб. Това каза пред БНР Пол Поуст - преподавател по международни отношения в Чикагския университет. По думите на експерта още преди пандемията от Covid-19 веригите за доставки са били доста крехки.
Днес в Рим започва двудневната среща на върха на Г-20. Събитието се провежда за първи път в Италия. Очаква се лидерите да обсъдят Covid ситуацията, енергийната криза, по-високите цени на горивата, както и блокираните вериги за доставки.
Проблемите с глобални вериги на доставки тревожат водещите икономисти много повече от инфлацията, а мнозина прогнозират, че недостигът на стоки и компоненти ще се увеличи догодина. Ако през 2020-а фабрики затваряха заради пандемията от Covid-19, то сега прекъсват със седмици работата си заради липса на ключови части за изработката на даден продукт. Дефицитът на чипове е най-яркият пример, но анализаторите са убедени, че това е само върхът на айсберга. В интервю за "Събота 150" проф. Поуст припомни, че това не е първият случай в историята, когато светът се изправя пред подобен проблем. Той направи паралел с проблема с доставките след избухването на Първата световна война:
"Много хора гледат света днес и си мислят, че свързаността в глобалната икономика е нещо ново. Разбира се, обемите са безпрецедентни и скоростта, с която можем да комуникираме с други хора във всяка точка на земното кълбо, е много по-различна. Но в същото време, в края на 19-и и началото на 20-и век глобалната икономика е била почти толкова интегрирана, колкото в наши дни. С избухването си Първата световна война променя всичко. Едни от най-важните продукти, за които доставките се оказват проблематични, особено за западните сили - Великобритания, Франция, Италия, са хранителните. Помислете си колко зависима е била Великобритания не само от доставките от териториите на собствената си империя, но и от Съединените щати. Първата световна война прекъсва доставките с кораби, които често са поразявани от подводниците. През Европа е било трудно преминаването на камиони, натоварени с храна. Освен прекъсванията, причинени директно от военните действия, трябва да вземем под внимание и щетите върху реколтата. Веригите на доставки просто спират и държавите са изправени не само пред проблема как да доставят хранителни продукти за цивилните граждани, но и за войските си на фронта".
Какво решение намират държавите в условия на световна война?
"Заради войната правителствата са били сериозно ангажирани в търговията на пшеница, за да осигурят прехраната на цивилните и на армията. Те са правели огромни поръчки. В края на 1914-а до началото на 1916-а година се е приемало, че правителствата трябва да се справят със ситуацията самостоятелно и може би да споделят някаква информация. Те са купували пшеница основно от борсата в Чикаго и са повишили сериозно цената на суровината заради конкуренцията помежду си. В края на 1916-а година съюзническите сили са били толкова отчаяни от проблема с доставките, че решават да подходят по различен начин. Те създават специална международна организация, която наричат Междусъюзнически изпълнителен съвет по пшеницата. Британците, французите и италианците дават съгласието си този междусъюзнически орган да води преговорите и да отговаря за доставките от тяхно име. В наши дни познаваме начина, по който функционира например Съветът за сигурност към ООН. Всяка от петте постоянни страни членки може да наложи вето, ако не е съгласна с искане на някоя от останалите. Тогава обаче тази международна организация изпраща един свой представител за преговори и той се възприема като представител на съюзниците, а не като френски или британски представител. Това, което е интересно от европейска перспектива, е, че един от най-важните представители и дизайнер на тази организация, отговорна за доставките на хранителни продукти, е Жан Моне, който е считан за бащата на европейската интеграция и е един от основателите на Европейската общност за въглища и стомана, следователно на Европейския съюз. В мемоарите си Моне пише, че натрупаният опит от тази организация му е бил много полезен, когато работи по създаването на европейските институции. Всъщност това е решението, което съюзническите сили намират - да създадат тази наднационална форма, в който задълбочават сътрудничеството си".
Европейският съюз най-вероятно ще предприеме такъв подход за чиповете, например.
"Веригите на доставки вече бяха много крехки още преди пандемията. Между другото, ако в началото на 20-и век имаше такъв шок, какъвто понасяме с Covid-19, той също щеше да предизвика подобно нарушаване на веригите, каквото и войната. Глобалната икономика е била в ступор, доставките са били силно проблематични. Сега Европа търси решение и то може да бъде открито в историята. Струва ми се обаче, че вече трябва да говорим за сътрудничество на световно ниво. Вече има разговори в тази посока между Съединените щати и Япония, особено ако става дума за продукти от изключителна важност. В наши дни споделянето на информация не е една от най-добрите характеристики на глобалните вериги за доставки. Например, не винаги пристанищата обменят информация помежду си и може да се случи така, че един кораб пристига някъде, но пристанището вече е препълнено и той не може да акостира и съответно да достави товара си. Ето защо трябва да има по-силна размяна на информация и по тясно сътрудничество. Нека не се лъжем, независимо че от тогава са минали повече от сто години, карго превозите по море остават и ще продължат да бъдат основните в световен мащаб. Необходимо е да има честно споделяне на информация и по-добра координация".
Предвид геополитическата ситуация виждате ли реална възможност за такова сътрудничество?
"Това е ключовият проблем. Видяхме го по време на пандемията и по темата с климатичните промени, както и с набор от други въпроси. Напрежението между Съединените щати и Китай се покачва и докато това продължава, ще бъде много трудно да се намери решение, което да обхваща всички аспекти на проблема. Вече споменах, че Съединените щати и Япония водят разговори, но не виждам как би се стигнало до всеобхватно решение, ако Китай не е част от него. Трябва или Пекин да бъде включен в разговорите, или Съединените щати да приемат някакво решение, предложено оттам. Това ще бъде много трудно. Още по-трудно би било създаването на международна организация по този въпрос, особено като знаем как именно заради Китай Съединените щати възпрепятстват работата на Световната търговска организация".
Интервюто с проф. Пол Поуст можете да чуете в звуковия файл.Руският президент Владимир Путин заяви, че употребата на новата ракета "Орешник", която беше изстреляна срещу украинския град Днипро вчера, е била успешна и тя ще продължи да се използва в условията на битки. Това съобщи агенция "Ройтерс" Путин обяви, че Русия е изпитала ракета със среден обсег с удар срещу Украйна Русия автоматично е..
В Австрия е назрял политическият момент да се откаже от шенгенското вето срещу България и Румъния, коментира за "Хоризонт" директорът на австрийския институт за европейски политики Паул Шмид. "Вътрешнополитическата ситуация в Австрия се промени. Изборите минаха, изострената предизборна кампания – също. Отпадна стратегическата цел на..
Запалил се е покривът на изоставена сграда на столичния бул. "Евлоги и Христо Георгиеви". Няма данни за пострадали хора, както и за застрашени съседни помещения. Това съобщиха за БНР от пресцентъра на МВР. Сигналът е подаден малко след 16 часа. На място са изпратени 2 пожарни екипа и автомеханичната стълба. Пожарът е локализиран...
46 цивилни руснаци от Курск, от които 12 деца, задържани от силите на Украйна, са били върнати в Русия след преговори с Киев, съобщи областният управител на Курск Алексей Смирнов. През август украински военни предприеха изненадваща офанзива в западната руска област Курск и все още контролират около 800 квадратни километра от нея...
Запалил се е покрива на изоставена сграда на столичния бул. "Евлоги и Христо Георгиеви". Няма данни за пострадали хора, както и за застрашени съседни помещения. Това съобщиха за БНР от пресцентъра на МВР. Сигналът е подаден малко след 16.00 часа, като на място са изпратени два пожарни екипа и автомеханичната стълба на столичната пожарна...
Още се ядосвам от политиката, защото аз с течение на времето направих много години и човек, и без да е умен, трупа житейски опит. Ходил съм в различни страни и н а всички континенти, посещавам болници и конгреси и виждам, че хората живеят добре, там където има ред, дисциплина и уредено трудово законодателство . Всеки се труди и получава..
Здравното министерство в Ивицата Газа, което е под контрола на "Хамас", предупреди, че всички болници в палестинския анклав ще трябва да преустановят работа или да ограничат услугите си "до 48 часа" заради липса на гориво, за което обвинява Израел. Според здравните власти еврейската държава не допуска доставките с горива да навлязат в Ивицата..
Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..