Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ян Ковалцих: За приспособяване към променения климат трябват субсидии от богатите държави

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Един от основните и може би най-оспорвани аспекти на преговорите, които се водят в Глазгоу, е финансовият. Икономическите щети, причинени от глобалното затопляне, поразяват бедния Юг, а глобалното затопляне е причинено основно от богатия Север. Но индустриалните държави не са готови да приемат обвързващ ангажимент за обезщетяването на потърпевшите държави в Африка и Азия. 

„Богатите, икономически развитите държави, вече обещаха 100 милиарда долара на година за бедните държави, но инвестициите все още са под тази сума“, каза пред БНР Ян Ковалцих, финансов експерт към международната неправителствена организация „Оксфам“.

„Другият аспект е, че нещата не опират само до пари, а и до начина, по който тези пари се инвестират. Твърде малко суми се влагат в приспособяването към климатичните промени, като например защита от следващи природни бедствия, изграждане на устойчиво земеделие. Голямата част от инвестициите отива за намаляване на вредните емисии - това е много важно, но не изчерпва мерките, които са необходими“.

Стана дума за обещаните 100 милиарда долара годишно от развитите икономики. Те би трябвало да се разпределят справедливо между тях в зависимост от икономическата им мощ. Но само три държави - Швеция, Норвегия и Германия, отделят достатъчно пари.

Това разпределение е условно и е направено от експерти, т.е. то не е обвързващо. Естествено, всяка държава би трябвало да отделя средства според икономическите си възможности. И тъй като няма обвързваща формула, богатите държави успяват да подържат разговора, без да поемат конкретни задължения. Ако вземем Съединените щати като пример за държава, която отделя огромно количество вредни емисии, те би трябвало да инвестират 35-40 процента от общата сума от 100 милиарда долара. Но ангажиментът, който Вашингтон е готов да поеме, е само за 11 милиарда долара на година.

Какво може тогава да ги накара да спазят обещанието си?

За съжаление няма изработен обвързващ регламент, който може да накара суверенни държави да инвестират определени суми в преодоляването на последиците от климатичните промени. Но чрез преговори, каквито се водят в момента в Глазгоу, може да се наблегне на това, че климатичните промени в бедните страни имат пряко отражение и върху богатите. Защото климатичната криза е глобална криза, тя не спира на границата. От една страна трябва да се намалят вредните емисии в индустриалните държави, но в същото време трябва да се подпомогнат развиващите се страни. Връзката е съвсем ясна - никой в Европа не може да има интерес от екологична катастрофа в Африка, защото това би предизвикало социални, а вероятно и военни конфликти. А това от своя страна ще отприщи миграционна вълна към Европа.

Във Вашите анализи твърдите, че освен публични, трябват и частни инвестиции. 

Частни инициативи и инвестиции има навсякъде по света, но не са достатъчно. Инвестициите във възобновяеми енергоизточници в богатия свят са изключително частни проекти. Това е възможно, защото вече имаме необходимата законодателна основа. Но в бедните държави това не е така. Точно тук богатият Север може да помогне, като предложи атрактивни модели за съфинансиране на проекти. Само така можеш да привлечеш западни инвеститори за проекти в Уганда или някоя друга държава, която не може да си позволи сама да преструктурира икономиката си. Но по-големият проблем е с приспособяването към климатичните промени. Защото частният сектор трудно може да бъде спечелен за инвестиции в проекти, които целят изграждането на устойчиво земеделие в държави, застрашени от суша. Причината е, че такива проекти не носят печалби, а това е водещото условие за частните инвеститори. Затова за приспособяването към променения климат са необходими директни субсидии от богатите държави.

Световната банка е изчислила, че ако цената за вредните емисии остане до 2030 година под 75 долара за тон, целта за намаляване на глобалното затопляне до 2 градуса няма да бъде постигната. Дори в индустриално развитите държави тази цена е под 75 долара на тон. А търговията с вредни емисии е въведена само в малка част от света. Реалистично ли е според Вас тогава тази търговия да стане световна? И какво може да се постигне чрез нея?

Със сигурност е възможно да го постигнем, но със сигурност не от днес за утре. Както казахте, дори в Европа цената на вредните емисии е все още ниска, въпреки че сме изградили работеща система за търговия с вредните емисии. Но да не забравяме, че това ни отне 10-15 години. Не може да очакваме от бедните държави, че тази система ще заработи бързо. Но можем да свържем търговията с вредни емисии там, където тя е вече въведена и работи. Например в Китай има опити за изграждането на такава система, също и в Америка. Ако дори само тези две държави се включат в глобална система за търговия с вредни емисии, това ще е голям успех. 

Редица изследователи предупреждават, че въвеждането на цена върху вредните емисии, които отделят различни производства, може да предизвика социално напрежение, защото тази цена оскъпява крайните продукти. Нещо повече - фондация Бертелсман смята, че повишаването на цената на вредните емисии и на крайните продукти може да доведе до дисбаланс в индустрията, изнасянето на производства от богатите в бедните държави и безработица.

Това притеснение съществува. И сега има политици в Европа, които твърдят, че налогът върху вредните емисии спъва икономиката. Но тези аргументи не са състоятелни. Цената на вредните емисии, която оскъпява стоките, може да бъде неутрализирана за крайния потребител. Нещо повече - приходите от вредните емисии в хазната могат да се върнат към социално слаби хора под формата на социална помощ, като по този начин ще ги стимулираме да потребяват стоки и услуги, които са климатично неутрални.

Интервюто с Ян Ковалцих можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Подменят печките на твърдо гориво във Велико Търново

Във Велико Търново започва вторият етап от проекта за смяна на печките на твърдо гориво за домакинствата от града и населените места. Вече е изчерпан лимитът за камини с пелети. Семействата могат да подават заявления само за климатици и за термопомпи. 2350 домакинства от община Велико Търново могат да сменят безплатно печките си на твърдо..

публикувано на 01.08.25 в 14:20
Виктор Орбан

Орбан: Митническото споразумение със САЩ е икономически автогол за ЕС

Митническото споразумение, сключено между Съединените щати и Европейския съюз, "е ужасно икономическо споразумение и икономически автогол" за блока, заяви днес премиерът на Унгария Виктор Орбан в интервю за общественото радио, предаде унгарската новинарска агенция МТИ, цитирана от БТА. "Всичко, което можеше да бъде объркано от професионална гледна..

публикувано на 01.08.25 в 14:08
Основателят и главен изпълнителен директор на AXON Рик Смит, министърът на вътрешните работи Даниел Митов и премиерът Росен Желязков (от ляво надясно) на откриването -  1 август 2025 г.

Откриване на AXON Lab – иновационен център за обучение и внедряване на съвременни технологии за МВР

В Академията на Министерството на вътрешните работи  официално беше открит първият в България иновационен център, насочен към обучение и внедряване на съвременни технологии в сферата на вътрешната сигурност.  Министър-председателят Росен Желязков, вътрешният министър Даниел Митов, както и основателят и главен изпълнителен директор на AXON - Рик..

публикувано на 01.08.25 в 14:07

Положителна проба за наркотици на единия от румънските шофьори от катастрофата в Прохода на Републиката

Румънският шофьор, който не е успял да избегне удара при верижната катастрофа от тази сутрин в северната страна в Прохода на Републиката, е с положителна проба за наркотици. Дал е кръв за изследване. Пробите за алкохол и наркотици на другия румънски водач, който е предизвикал катастрофата, и на българския шофьор са отрицателни, съобщиха от..

публикувано на 01.08.25 в 13:56

Общественици се противопоставят на законови промени за културното наследство

Общественици, ангажирани в опазването на културното наследство, се противопоставиха на законови промени, предложени от председателя на ресорната парламентарна комисия Тошко Йорданов. С тях се дават права на общините за спешна намеса при движимо културно наследство. Според експертите, обединени в Българския национален комитет на Международния..

публикувано на 01.08.25 в 13:53
В централата на КТ

Синдикатите алармират за нарастващото социално напрежение сред горските служители

Увеличение на заплатите с 30% и изравняване на статута на горските служители, които работят на терен, с пожарникарите и полицаите. За това настоява Конфедерация на труда "Подкрепа". От синдиката предупредиха за социално напрежение сред работещите в държавните горски и ловни стопанства и настояват за спешна среща с премиера Росен Желязков,..

публикувано на 01.08.25 в 13:37

Възстановено е движението в Прохода на Републиката след катастрофата край с. Мишеморков хан

Трима възрастни и две деца остават за лечение във великотърновската болница. Те пострадаха при катастрофата от тази сутрин в северната част на Прохода на Републиката. Общо пострадалите са десетима, сред тях са и петима румънци. Катастрофиралите автомобили бяха репатрирани и към 13:00 часа движението беше напълно възстановено...

публикувано на 01.08.25 в 13:06