В Тел Авив има три оркестъра - оркестърът на Израелската опера, Израелската филхармония, но и театрален оркестър под палката на Йоси Бен Нун. И точно за негов концерт в известния театър Цафта, основан навремето от син на преселник от България, получихме покана. Заглавието „Ишел и Романска“ нищо не ни говореше, но пояснението,че ще се свири класическа музика и че едната от двамата солисти ще бъде известната млада израелска оперна певица Гони Канан, която още като специализантка в студията на Израелската опера получи наградата „Ели Леон“, беше достатъчна препоръка. Що се отнася до втория солист - Дрор Керен, той е един от най-популярните артисти, обичан и от патрираха на съвременната израелска драматургия, покойния Ханох Левин.
Притихналата зала се готвеше да слуша класическа музика. 17-те музиканти следяха движенията на диригента и създаваха музикално, романтично настроение. И точно тогава започна провокацията. На фона на сериозната музика, Дрор Керен започна да чете един от фейлетоните или къси разкази на Ханох Левин. Той е за първа среща, в гореща вечер, в самия център на Тел Авив, между двама кандидат младоженци, запознали се по обява във вестника. И двамата живеят в крайни квартали, но са назначили срещата в центъра, за да изглежда,че е „близо до дома им“. Всъщност в събота в Израел няма транспорт и двамата пристигат запотени след труден преход под жаркото слънце. Ишел си е поставил лимит за разходите и след като Романска отказва просто да седнат на някоя пейка да поприказват, тръгва към будката за фалафел чак около първия пазар. Всъщност и за двамата фалафелът е омразно ястие. За да успеят да преглътнат пържените топчета,кавалерът купува и по кенче газирана напитка. И точно тогава организма на дамата не издържа и реагира звучно...
В първия момент зрителите само се споглеждат: дали да се смеят. Толкова е голям контрастът между класическата музика и уличния хумор. После избухва залп от кикотене. Допълват го оркестрантите от сцената, които вместо да запазят каменни изражения, също се смеят, но на реакцията на публиката. Текстът им е отдавна познат - от репетициите. А там, където и смехът не стига, се включват музиката и гласът на певицата, която наистина показва възможностите си да пее в обем повече от три октави.
За всички, за които смесването на просташкото и изтънченото е проява на лош вкус, могат да бъдат припомнени пиесите на Шекспир, пълни с нецензурни остротии, еднакво добре приети и от уличните театри, и от националите, както и от операта, та дори от балета. Йоси Бен Нун е бил личен приятел на Ханох Левин, един от малкото присъствали дори на ранната му кончина. Подобно на Курт Вайл в брехтовия театър и на Нино Рота във филмите на Фелини, освен че подкрепя творческите идеи на режисьор-драматурга, неговата музика има и свой живот, извън конкретното произведение. Този разказ или фейлетон на Ханох Левин, заедно с два кратки анекдота, досега не са били поставяни на сцена и точно музиката на Бен Нун стана най-естествената основа на прекрасната провокация.
Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..
В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..
Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. От 20 години..
От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят. Милена е запазила чистотата си...
В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..
Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025". То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..
В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е организирала специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..
„Комисията за противодействие на корупцията е обвързана с получаването на средствата по Плана за възстановяване от Европейската комисия. Този план, както и..
"Ако агресията на Русия срещу Украйна сложи важна черта върху международния правов ред, още по-бруталната агресия на Израел срещу Газа довърши това..