Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Консумацията на биопродукти расте

Снимка: Ани Петрова

Covid кризата стимулира потреблението на биохрани, сочат данни на Европейската федерация на движенията за биологично земеделие.

Има непрекъснат растеж на консумацията на биопродукти, каза пред БНР Стоилко Апостолов от фондация „Биоселена“.

В момент на здравна криза е логично хората да се насочат към по-качествени храни, смята той.

Оборотът от продажбата на биохрани и напитки в Германия, която е най-големият пазар, възлиза на 15 милиарда евро за 2020 г. Там 10% от земята е заделена за биологично производство.

Във Франция ръстът също е огромен и в последните години биохраните навлизат в кетъринг услугите, в училища, детски градини, болници, допълни Апостолов.

Двете страни, които остават шампиони по консумация, са Швейцария и Дания.

Снимка: Ани Петрова

У нас никой не събира данни за този сектор.

„Не знаем нищо, малко си играем на „сляпа баба“, изтъкна Стоилко Апостолов.

Според него и у нас пазарът на биопродукти расте, но „не можем да кажем с колко“.

Апостолов дава друг пример – 99% от всички продавани биологични яйца у нас са вносни, защото имаме само 500 сертифицирани биококошки на фона на милионите конвенционални кокошки.

Снимка: Ани Петрова

Стоилко Апостолов посочи още, че само биомедът и частично млечните продукти и зеленчуците, произвеждани от биологично земеделие у нас, могат да задоволят нуждите на вътрешния пазар.

„В сектора на месото има съвсем малки продажби и то на телешко биомесо. Останалото – свинското, колбасите – това е внос. Да не говорим за плодове, зеленчуци.“

Има много враждебна политика от страна на администрацията към биопроизводството и това продължава с години, коментира Стоилко Апостолов. По думите му това е един от най-прозрачните сектори.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45