Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще има ли пробив в сагата с лифтовете на Витоша

Снимка: БГНЕС

Подмяната на Драгалевския лифт може да се случи до “Бай Кръстьо”, съобщават от "Витоша ски". От там посочват, че в последните 10 години фирмата не е спирала да търси вариант за модернизация на съоръженията, намиращи се на територията на Природен парк „Витоша“.

Проблемът, който спъва развитието, е наличието на ограничения, които произтичат от нормативната уредба.

Съобразно експертен анализ, фирмата счита, че е възможно да се намери вариант, в който да бъде подменено цялото съоръжение с модерно и безопасно, а не смяната да обхване половината трасе - до „Бай Кръстьо“.

За постигането на тази цел от "Витоша ски", разчитат на експертизата на новото управление в Министерство на околната среда и водите, които да преразгледат ограничителните рестрикции в нормативната уредба на Закона за горите и действащия План за управление на Природен парк „Витоша“, като настояват за среща.

"След като Столична община даде виза за възстановяването на лифта от тук нататък следва съгласуване с дирекцията на природен парк Витоша, изпълнителната агениця по горите и РИОСВ", каза пред БНР Ян Калчев изпълняващ длъжността изпълнителен директор на "Витоша ски":

"След положителни становища ще предложим работен проект и ОВОС. До една година ще можем да монтираме първата отсечка от Драгалевския лифт до "Бай Кръстьо". Тази линия се състои от две части с обща дължина от над 3000 метра. Но ще ни трябват 200 кв.метра, за да направим депо, за да се движат столчетата по-бързо. За да има и къде те да бъдат прибирани. 


Лифтът ще е отново открит, като можеше да имаме и кабинки за зимата и столчета за лятото, но за всичко това ни трябва пространство", каза още Калчев, който не уточни необходимите средства за лифта, но потвърди, че ще се вземе заем.

"Това е една добра първа стъпка от гледна точка на Планът за управление на природен парк "Витоша" няма никакви проблеми. В него е посочено, че е препоръчително съоръженията да бъдат подменени", коментира темата в "Хоризонт до обде" Симеон Арангелов, Асоциация на природните паркове в България.

"В Планът за управление се запазва баланса да се опазва и природата. Надявам се всичко да бъде в тази посока", каза още Арангелов.

"Отношенията между Столична община и "Витоша ски" винаги са били добри, но тук има едно много по-съществвен казус.

А това е, че главният архитект на София Здравко Здравков е издал виза за реконструкция на това съоръжение. А ние говорим за изцяло ново съоръжение. Тоест тази виза няма да свърщи работа и трябва да се издаде виза за изцяло ново съоръжение, което няма да използва и една бурмичка от старото", посочи в "Хоризонт до обед" и Любомир Костадинов, юрист, скиор, активен природо- и правозащитник.

"Аз съм на 99 на сто сигурен, че "Витоша ски" нямат вещни права да строят в планината, защото това е публична държавна собственост.

И тук е големият проблем,че  "Витоша ски" не са концесионер на Витоша и нямат уредени права да развиват тези съоръжения. Затова и те искат депо за съоръжения, но те трябва да имат разрешителни, за да строят там. Те са приватизирали тези съоръжения и само това имат, но нямат права около околната територия, не могат да променят трасета", заяви категорично пред БНР Костадинов.

Още по темата в звуковите файлове.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23

Без бележка в лева и евро: Как апаратите на такситата се оказаха в нормативен вакуум

Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.  Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..

публикувано на 17.07.25 в 08:39
Петър Стоянов

Смърт на мъж след трансплантация: Има ли адекватни мерки срещу вътреболничните инфекции?

Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска".  За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър.  В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..

публикувано на 15.07.25 в 09:30

Gen Z задлъжняват по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях

Gen Z взема кредити по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях. Това каза пред БНР Лилия Димитрова, председател на Асоциацията за управление на вземания. Тя подчерта необходимостта от по-голяма финансова грамотност. Димитрова обърна внимание върху въпроса един кредитополучател колко успоредни кредита има , не само на каква..

публикувано на 15.07.25 в 08:41
Методи Методиев

Методи Методиев: Повишаването на кредитния ни рейтинг е оценка, че се движим в правилната посока

Три рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на България в седмицата, в която получихме зелена светлина за въвеждане на единната европейска валута от 1 януари догодина.   Scope Ratings даде на страната ни рейтинг от А- (А минус) в местна и чуждестранна валута, с което за първи път влязохме в най-високата скала от инвестиционния клас...

публикувано на 14.07.25 в 07:30

Хората в Кресна твърдят, че новите пътни мерки задълбочават проблемите, започнаха подписка

Над пет километра е отсечката от Е-79, която минава през Кресна, а след влизането на България в Шенген и особено в сезона на лятото потокът от леки автомобили и камиони се е увеличил два пъти. Изграждането на последния участък от АМ "Струма", както и обходен път западно от Кресна ще отнеме поне пет години.  Мерки за облекчаване на..

публикувано на 13.07.25 в 16:52
Любомир Каримански

Любомир Каримански: Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната

Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната. Това обясни пред БНР Любомир Каримански, член на УС на БНБ. "Вече е взето финалното решение.  Предстои тежка работа , която трябва да бъде свършена до първи януари 2026 година, пък и след това. Но не би трябва да си поставяме като сериозен приоритет и цел за..

публикувано на 13.07.25 в 11:20