Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„По ръба“ с Калина Андролова:

Стратегически дефицити и сигурност

Политическата криза „Русия-Украйна-САЩ“, както и проблемните отношения със Северна Македония, много бързо извикаха на светло дефицитите на сегашния ни коалиционен кабинет. В политическия екип на кабинета „Петков“ има хора, които създават впечатление, че МС е място за обучение, а не за управление. В същото време предизвикателствата пред страната ни са огромни – вътрешни, на първи ред, свързани с овладяване на ценовия шок, оправдаване на критериите за получаване на пари по линия на ЕС, справяне с икономическите последици от Covid пандемията; плюс проблеми, идващи отвън – натиск за Северна Македония, все по-активна Русия, миграция, разширяващ се Китай, един ЕС в екзистенциална криза, доминация на американския стратегически интерес над фрагментираните национални политики, заплахи за киберсигурността, Турция като значим регионален играч, глобализиран транснационален капитал, който почти девалвира някои аспекти от властта на националните правителства, и много други. 

На целия този сложен фон от заплахи, видимо има необходимост да се постави въпросът: работи ли сегашната архитектура на националната сигурност в България? Вероятно отчасти работи, когато премиерът има богат политически опит и бърз интелигентен управленски ум. Защото, дори за да подбереш подготвени експерти, които да те брифират надеждно, се изисква да имаш определен обем знания. „Съветът по сигурност (към МС, бел. а.) – каза онзи ден Кирил Петков – е правилният институционален подход за взимане на решения. Отсега нататък всички решения в тема сигурност ще бъдат вземани с този институционален подход. И никой вече няма да може да взема решение, просто защото така се е събудил.“ Подобно превъзбудено изказване посочва липса на опит и знания в сферата на националната сигурност. Всеки, който никога не е чел информационно-аналитичната продукция на специалните служби, когато за първи път се докосне до нея, изглежда като малко дете, което за първи път вижда морето – очите му стават големи, възхищава се на всяка вълничка, на всеки гларус, който лети, морето е синьо, огромно и вълнуващо. Такъв човек няма представа за качеството на информационния поток, който минава през него. Трябва да минат години, за да може един политик да разбира как тази специфична информация се вгражда в арматурата на управленческите решения.

Всъщност Съветът за сигурност е нещо като правителствена комисия от няколко министри и няколко шефове на служби. На този Съвет не присъстват експерти, присъстват политици и политическите назначения в ръководствата на службите. КСНС към президента пък представлява арена, която политическите сили използват, за да се появят след това пред медиите и да заявят своите позиции по въпроса. В гилдията още се споменава един случай по времето на Петър Стоянов, когато от разузнаването изпратили жена по темата за Балканите, защото знаела добре няколко балкански езика. Жената отишла в Консултативния съвет по национална сигурност с една папка с изрезки от балканската преса и им чела преводи от вестниците. Разказвам този куриозен случай, защото за експертите отдавна е ясно, че трябва да се изгради интегрална структура по сигурността, която да защитава държавата от управленски дефицити и да подпомага властта в изработването на стратегии. България взема стратегически решения твърде късно и без особена яснота. Обикновено копира водещите европейски държави, невинаги обаче нашият национален интерес съвпада с чуждия стратегически интерес. Класически пример е случаят със Северна Македония, проблем, който, ако не бъде управляван добре днес и сега, може в бъдеще да ни коства повече, отколкото си мислим.

Сегашната архитектура по сигурността не дава възможност за изготвяне на сериозни и дългосрочни стратегии за българската държавност. Кирил Петков спомена в парламента за новоназначения си секретар по сигурността, сякаш той ще реши нещо съществено. Всеки, който някога е бил секретар по сигурността, знае, че човекът на този пост физически няма възможност да синтезира целият поток от информация. Максималното, което може да направи, е една селекция на това, което е получил по различните канали. Тази дейност представлява „информиране“ на премиера за текущата ситуация. Тя не създава аналитичен продукт в посока на стратегически действия. Класифицираната информация върви по няколко линии – на разузнаването, на военното разузнаване, на ДАНС, на останалите силови структури, на МВР и пр. Да, всички тези структури имат своите аналитични отдели. Но техните високоекспертни усилия в анализа остават напразни, ако не могат да се вградят в политически стратегии. У нас няма структура за общо взаимодействие в областта на сигурността, едната служба не знае какво идва по линия на другата служба.

Съветът по сигурността към МС може да реагира само тактически, отигравайки дадена ситуация. Затова България няма ясни стратегии дори по най-важните теми за националната ни сигурност. Стратегия означава да се работи проактивно за конкретни цели и срещу конкретни заплахи, а не да се върви случайно след събитията. Различните ведомства у нас следват някакви политики, но това не са стратегии, конструирани като експертно знание в областта на националната сигурност. Подобна система, каквато е сегашната, не е способна да изгражда стратегическа дълбочина на политиките. Защото дълбочина може да се изгражда след анализ и синтез на информациите от всички силови структури, плюс външно министерство, плюс финансово министерство, плюс министерство на енергетиката, плюс открити източници на информация и т.н. Всичко това се събира и се произвежда един аналитичен продукт, който да служи за вземане на решения от ръководството на държавата.

Премиерът Петков често употребява фразата „аз вярвам“ или „аз не вярвам“. Например онзи ден каза: „Ние не вярваме в никакви зони на влияние“. Със сигурност нито една страна от Източна Европа не е вярвала, че ще попадне в съветската зона на влияние след Втората световна война. Но това се е случило. Можем да вярваме или да не вярваме в различни неща, но заплахите за националната ни сигурност остават, независимо от липсата ни на интелигентна преценка за бъдещето.

Адекватен би бил и въпросът: с кое определение за сигурност би работила подобна интегрална структура?! Дали ще става дума за отбрана, за антитероризъм, за най-фокусираните дейности на службите за сигурност; или ще става дума и за демографската криза, за енергийните проблеми, за унищожаването на селата, за функционалната неграмотност на части от населението, за ефектите от едно лошо здравеопазване и образование, за инструментализация на етноси и малцинствени групи, за откриване на нови хибридни практики и т.н. Създаването на такова интегрално звено по национална сигурност е абсолютно необходимо именно, за да събира всичко в едно, и подобна необходимост се обсъжда във всички смислени държави, а в някои от тях такова звено съществува. С получаването на властта от новия неопитен премиер необходимостта от подобна структура у нас започна да изглежда още по-остра. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Пожар в граничната с Гърция планина Славянка

Пожарът в граничната планина Славянка отново е достигнал до границата с България

Пожарът в граничната планина Славянка   отново е достигнал до границата с България. По информация на нашите огнеборци, които цяла седмица са на място, гръцките им колеги отново са преустановили гасенето по въздуха заради по-рискови пожари в южната ни съседка. В очакване на огъня десетки български пожарникари, военни и горски служители са..

публикувано на 26.07.24 в 21:22
Су-27

Нов инцидент между руски и самолети на НАТО над Черно море

За нов инцидент между руски и самолети на НАТО над Черно море, съобщават световните агенции. Руски изтребител Су-27 е бил вдигнат по тревога по-рано днес, твърдят от министерството на отбраната в Москва. Той е ескортирал британски самолет Ар Си-135 и два изтребителя "Тайфун" на британските военновъздушни сили над акваторията на Черно море,..

публикувано на 26.07.24 в 20:44
Временна парламентарна комисия

Комисията за "Историческия парк" изслушва бившия собственик и управител на основната фирма строител

Временната парламентарна комисия за проверка на всички факти и обстоятелства на данни за извършени престъпления във връзка с дейността на Ивелин Михайлов и изградения комплекс "Исторически парк" изслушва бившия собственик и управител на основната фирма строител, както и инвеститор в проекта - Йоан Йорданов. Йорданов обясни на депутатите, че..

публикувано на 26.07.24 в 20:31
Главният архитект на София Здравко Здравков подаде оставка

Главният архитект на София Здравко Здравков е подал оставка

Главният архитект на София Здравко Здравков е подал оставка. Затова съобщи кметът на София Васил Терзиев в официалния си профил във Фейсбук. "Днес приех оставката на арх. Здравко Здравков като главен архитект на Столична община", посочи още Терзиев, като същевременно благодари на Здравков за времето, което е посветил на София. В..

публикувано на 26.07.24 в 20:14

КРИБ приветства решението на НС за компенсации на небитовите потребители на електроенергия

Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) изразява своето удовлетворение от приетото днес в Народното събрание Решение, с което се възложи на Министерския съвет да приеме програма за предоставяне на компенсации на небитовите потребители на електрическа енергия, съобщават от пресцентъра на бизнес асоциацията. НС: До..

публикувано на 26.07.24 в 19:58

Огнеборци гасят пожар край Монтана

Огнеборци гасят пожар край Монтана. Горят сухи треви и храсти в източната част на планина "Пъстрина". Няма опасност за населението. Сигналът за пожара е подаден днес след обяд. Горят сухи треви и храсти на планината "Пъстрина" в района на Бойчиновци и Липен. На място са изпратени четири екипа на пожарната в Монтана. Огънят е в района на..

публикувано на 26.07.24 в 19:52
Народно събрание

НС одобри над 194 млн. лв. за оборудване на два многофункционални модулни патрулни кораба

С пълно единодушие Народното събрание одобри разход от над 194 милиона лева с ДДС за оборудване на двата многофункционални модулни патрулни кораба от типа лека фрегата за Военноморските сили. Средствата са разпределени разсрочено за срок от пет години, като за тази година ще се отпуснат 32 милиона лева. Те са в рамките на разписаните..

публикувано на 26.07.24 в 19:40