„Спорът не е дали изобщо, в европейски директиви или в българския закон за обществените поръчки има предвидена възможността да се сключват договори без провеждане на състезателна процедура. Такава възможност има и тя на жаргон се нарича инхаус, тоест вътрешна – аз на своето си дъщерно дружество мога да му възложа нещо, ако съм публичен възложител, без да минавам през конкурсна процедура, но, едно много важно условие е, че дъщерното ми дружество трябва да може да свърши 80% от възлаганата работа или повече.
В нашия случай говорим за сключени договори за 4 милиарда за АМ „Хемус“, за 1 милиард за пътя Ботевград – Видин, за половин милиард за свлачища. В тези всичките договори АПИ възлага на дружество, което също е собственост на МРРБ да направи магистрали, пътища, да оправи свлачища, без това дружество - „Автомагистрали ЕАД“, да има и най-малката възможност да го свърши само. Във всички тези договори „Автомагистрали ЕАД“ е превъзложило на други изпълнители, други подизпълнители свои, всичката работа да я свършат те, а те запазват една комисионна, която в някои договори варира от 8%, в други стига до 14%. Законът за обществените поръчки е бил заобиколен. Защо – аз мога само да гадая“, коментира Гроздан Караджов в предаването „Неделя 150“.
Последиците за държавата са различни, ако това заобикаляне е унищожаемо или нищожно юридически, уточни Караджов.
„Тези договори са такива, но докато съдът не ги прогласи за нищожни или за унищожаеми, в двата случая ще има различни правни последици и различни, огромни рискове за държавата – в единия от случаите: когато са унищожаеми. Огромни рискове. Рискове, които достигат до 50% от горецитираните суми, не са за пренебрегване“, заяви Гроздан Караджов.
„Може с години да се забави АМ „Хемус“ и пътят Ботевград – София, може тотално да разочароваме хората, които ги очакват от десетилетия, не мога с лека ръка да подходя. Докато не се прогласят от съда тези договори, ние сме задължени да си плащаме всичко, което е реално извършено и актувано. Иначе ще бъдем ние неизправната страна и ще платим още 15% неустойка. Плащаме, защото ГЕРБ са ги подписали тези договори. Това е толкова просто и логично.“
Тук няма нищо сензационно. Това е пиратка, която се хвърли в парламента и звучи и изглежда атрактивно, но в нея няма никакво съдържание, категоричен е Гроздан Караджов.
„Прилича на някаква пиратка, която ти хвърлят в краката и ти се смеят, а тя само произвежда звук и дим, нищо повече. Това е тяхна грешка, за която ние продължаваме да плащаме, техни грехове“, посочи още Караджов.
Едва след поръчания от Министерския съвет финален правен анализ на всички възможни рискове ще мога да предложа решение, поясни министърът на регионалното развитие.
„Без тези данни аз не мога да се обърна към Народното събрание. Единият възможен вариант е НС да ги санира, да ги оздрави тези нездрави договори и да се продължи с тях. Другият вариант е да се сезира съдът и съдът в своето решение ще определи как се развързват тези отношения окончателно.“
Пътната мрежа е в ужасно състояние, отбеляза още министър Караджов, споменавайки „пътища, които над 20 години не са пипани“.
„Разбирането в Министерски съвет, в цялото правителство е, че трябва да започнем от ремонтирането на републиканската пътна мрежа. Затова съм си поставил амбициозна задача – 4 години по около 3 хиляди километра да ремонтираме.“
2,4 милиарда са средствата, които ще отидат директно от бюджета за пътища, уточни регионалният министър.
„Отделно има и средства, които идват по европейските програми за т.нар. ново строителство.“
Въпрос на няколко месеца е да се отпуши процедурата за пътя Русе – Велико Търново и да започне реалното строителство, смята той.
Напролет ще се вземат мерки, така че да се ограничи изпреварването в Кресненското дефиле, съобщи Гроздан Караджов.
„Основният фактор убиец там е рисковото изпреварване.“
По въпроса за разширяването на обхвана на ТОЛ-системата Караджов подчерта, че европейският принцип е съотношение 2:1 от заплащаното от тежкотоварните превозвачи и съответно от гражданите за винетки, а у нас е обратното – близо 280 милиона плащат гражданите, а ставката за тежкотоварния превоз за второкласните пътища е нула. Не се предвижда увеличение при винетките.
Според Гроздан Караджов през последните години е налице местен феодализъм, а „държавата се е изключила от функциите си в малкия и средния град, а местният елит решава всички въпроси така, както може би някога БКП структурите решаваха за всичко“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Чували сте за ортопедични обувки . Някой ги предпочитат за удобство, а други не могат без тях поради различни медицински проблеми. Най-често диабетиците и хората с изкривявания на стъпалото се нуждаят от тях, а в България 1/3 от хората над 60-годишна възраст са диабетици. Това означава, че нуждата от такива обувки или просто индивидуални стелки е..
500 хиляди дръвчета ще бъдат предоставени на общини и горски стопанства за възстановяване на изгорели площи. Инициативата е на Гората.бг. "Всички знаем колко много българска гора изгоря. В последните 5 години говорим за стотици хиляди декари. Моето желание е да направим каквото е необходимо там, където природата не се справя сама", обясни..
Има съществена промяна в сръбския протест от май-юни. Това заяви пред БНР журналистът Бойко Василев - водещ на "Панорама" по БНТ. Преди дни в Сърбия беше отбелязана една година от голямата трагедия в Нови Сад, при която загинаха 16 души заради некачествено направена козирка на гара. Протестът беше многохиляден. Над 140 000 души са..
Конференцията "България на прага на еврозоната" ще събере ключови фигури в света на финансите в София. У нас гостуват управителят на Европейската централна банка Кристин Лагард, управляващият директор на Международния валутен фонд Кристалина Георгиева и еврокомисарят по икономиката Валдис Домбровскис. В навечерието на конференцията..
Европа трябва да изгради по-задълбочено стратегическо партньорство с Турция в отговор на възникващите световни предизвикателства. Това заяви миналата седмица германският канцлер Фридрих Мерц по време на първото си официално посещение в Анкара. Изявлението му отразява целенасочените усилия на Анкара и в частност на турския президент..
Проф. Вили Лилков и адвокат Петър Славов сезираха Съвета за електронни медии заради излъчване на сериала от 1969 г. "На всеки километър" . В тяхно открито писмо до медийния регулатор се казва: "Сниман през годините на комунистически режим в България, филмът носи отпечатъка на пропагандата на тоталитарната епоха и съдържа много..
В Деня на Народните будители - 1 ноември, в ефира на програма "Хоризонт" на БНР бяха обявени победителите в четвъртия сезон на литературния конкурс за авторски стихове, написани от деца и юноши "Вълшебното перце". Конкурсът се организира от Сдружение "Българче" в партньорство с Българското национално радио. Осем са младите автори, които са..
Рекорд по най-много изкачвания на Хайдушката пътека в Сливенския балкан постави Милен Шидеров от Сливен. За 24 часа той направи 12 качвания и..
Инициатива "Правосъдие за всеки" организира в сряда поредния си протест пред Съдебната палата в София с настояване за съдебна реформа и с призив да се..
Премиерът Росен Желязков отбеляза, че въвеждането на еврото е безспорен успех за България и изрази увереност, че всички страхове около процеса ще..