"Аяуаска е растение - билка, което расте в джунглата на Амазонка, по поречието на река Амазонка в Перу, Еквадор, Бразилия и навсякъде, където преминава тази река. Растението аяуаска се прави под формата на чай, познато е от векове и се използва в контекста на традиционната медицина, прилагана от местните племена и е само един от инструментите, които се използват по време на лечение от местните. Те познават както тялото, така и различните растения, като такива растения и билки са познати в традиционната медицина на Индия - например аюрведа, или в традиционната медицина позната в Китай. По същия начин и по територията на Амазонка и в Перу, например, съществуват много познания, съхранени и до ден днешен от местните шамани за силата и въздействието на лечебните билки. Там точно живеят различни племенни групи и в техните общности винаги има човек, който носи познанията на предците и знае как да лекува болестите на общността, тъй като не забравяйте, че там е трудно да намерите лекарите с бялата престилка. Когато в тези общности някой се разболее той първо се обръща към местния лечител. Лечителите са част от местната група. Това са хора с много задълбочени познания за билките и за различните болести, с които трябва да се справят", каза за БНР Клаудио Кутцвор от Арженитина. Той е психолог.
Той заяви, че вярва на интегративното лечение."С това искам да кажа, че подкрепям медицината, която включва няколко неща. Смятам, че от познанията, които имаме за съвременната медицина ни липсват няколко неща - например, когато се работи с пациент на енергийнo, eмоционално или духовно ниво именно там трябва да се прилага интегративния подход. И ползата от билките и това, което носят със себе си, са познания от древни времена, в които са съхранени голяма яснота и задълбоченост, които в медицината в Европа ни липсват", допълни Клаудио Кутцвор в предаването "Нощен хоризонт".
По думите му липсват хуманния подход, грижата за човека, интегралната част на човешкото същество.
"Смятам, че ние хората преминаваме през различна опитност и то си е вид експеримент, който трябва да преживеем. Вярвам, че точно тази страна, това проглеждане трябва да се има предвид, за да прилагаме интегрален подход, спрямо човешките същества и за да можем да разберем цялостната картина на нещата. И в тази цялост, точно там фармацевтиката загърбва много от човешките аспекти, като например това как се чувстваме. Разбира се фармацевтичните познания са много важна част и никой не може да отрече ролята им и че някой лекарства са наистина много полезни и помагат както в психиатрията, така и в психологията. Но все още наблюдаваме слабости, неща които ни липсват, за да запълним кръга, а именно човешката страна на нещата, усещанията и други, които не могат да бъдат поставени в едно хапче и да се излекуваме. И ето, че точно тук на помощ ни идват този вид билки, лечебни натурални средства от природата. Смятам, че точно те билките подкрепят по идеален начин нас човеците. И ще забележим, че те са били винаги до нас, от векове наред. Ако погледнем ДНК- то на едно растение и това на човека, то ще видите, че са много подобни. И за това, когато използваме билките те лесно биват усвоявани от нашия организъм, тъй като по един или по друг начин те са част от нас самите".
Той сподели някои от своите наблюдения в практиката:
"От професионална гледна точка и от моята опитност като психолог, терапевт и използващ алтернативни подходи това, което съм наблюдавал през последните 20 години е, че прилагането на терапевтичния подход, съпроводен с използването на билки от природата, всъщност ни отворя широко вратата към така наречената интегративна опитност и от гледна точка на това, което разбираме под когнитивно познание. Този вид медицина, както е аяуаска, този вид билки и опитност ни помагат да интегрираме когнитивното в емоционалното. Нека да си го представим така - сякаш се открехва една емоционална врата и изведнъж всичко, което е функционирало до момента под влияние на когнитивния свят, вече може да бъде изживяно и усетено емоционално, благодарение на този вид билка. А това до какво ли води и за какво е полезно, ще се запитаме вероятно? Когато определена идея, мисъл успява да бъде преживяна и усвоена от емоционална гледна точка, подобно нещо подпомага много силно терапевтичния процес. Защото, ако не чувстваме и не усещаме това, което мислим то ние сме в непрекъсната дисоциация. И този вид растения, билки ни помагат да излезем от дисоциацията и да влезнем в процес, в който да сме завършени, да допълним липсващото в пъзела. По принцип начинът ни на живот днес ни вкарва в непрекъснати дисоциации - например едно мислим, а друго чувстваме и дисоциацията е огромна. Много хора са забравили или не знаят да чувстват, да усещат, в непрекъснат конфликт са, когато трябва да чувстват, дори се страхуват да се осмелят да чувстват, а други сякаш тепърва трябва да научат емоционалната азбука на чувствата, за да си дадат сметка за това, което усещат или чувстват. А този вид растения, билки и терапевтичните практики ни помагат да се научим да интегрираме и проявяваме неща, които са ни присъщи, ала сме забравили. А след това наистина да започнем да чувстваме и мислим и накрая да функционираме и действаме много по- хармонично".
Той заяви, че думата шаман като такава, не се използва там, където той е роден и израснал, в Аржентина.
"Там ние ги наричаме лечители. И наистина подготовката на един лечител е много дълъг процес. Два са начините - или се наследява от семейството ти и се предава от някой, който е бил лечител и който препредава познанието и опитността си. Това става от бащи към синове и деца, от поколение на поколение. Тоест това са познания, които са съхранени и запазени в семейството. А вторият начин е чрез преживяване - например, човек, който се е излекувал от някаква болест постепенно се е превърнал в лечител. А подготовката на лечителите в племенната общност е наистина един много дълъг процес на подготвяне, изучаване и съзряване. За да стане лечител, човек започва с приемане и спазване на диети. Какво ще рече това? Диетата е процес на отделяне и на усамотяване в планината за определен период, подготвящият се да стане лечител не се среща с никой друг а само и единствено с лечителя, който го подготвя и подкрепя. И точно в този момент на отделяне, в усамотение, е когато подготвящият се лечител започва да се обучава, за да получава информация, за да успее да се превърне в такъв. И точно в този период подготвящият се използва силата на лечебните растения и именно билките са тези, които му дават познанието. А когато човек тръгне по пътя на познанието и разбирането, заедно с учителя, подготвящият се за лечител може да обсъди, да разгадае различните послания и да разбере дали е правилно или не това, до което се докосва, което разбира, научава. И тук предаването на познанията не се случва в университетите, където професорът ви чете лекции! При лечителите уроците идват от самите растения, от билките. И познанието, до което достигаме във връзка с преживяванията и взаимодействието с билките, след това ги споделяме и обсъждаме с лечителя, който ни води в този процес. И тук предаването на знания не е от учител на ученик. Учителите тук са билките, лековитите растения, а ние сме сме учениците. А лечителят само ни подкрепя, за да разберем дали правилно разбираме, това което растенията - учители ни дават и за опитността, през която преминаваме при взаимодейтвието си с тях. А лечителят е само водач, нищо повече. За да стане човек лечител той не се ражда ей така, а по-скоро трябва да мине време, за да го признаят за такъв, чрез неговите действия. Не можеш самостоятелно да се заявиш, че си лечител, шаман. Процесът на подготовка е около 16 години, така е при племената. И това е и времето, за което обикновено подготвящият се успява да направи тези 26 диети, за които споменах. А самите диети са от 3 дни до няколко месеца. Някой от растенията трябва да бъдат включени в диетата за няколко дни, а други за няколко месеца. Така постепенно се подготвят тялото, духа, енергията на лечителя, за да може след това същият да може да работи с тялото и енергията на хората, които ще лекува. Към всичко това трябва да добавим и натрупаните познания от нашата култура, в която живеем и сме си взаимодействали преди. В случая от гледна точка на медицината, психотерапията, психологията и много други практики са свързани с мястото и културата, от които идваме, за да се стигне до това да можем да интегрираме различните култури и създаването на мост, защо все пак това са култури различни от нашите, при които идеята за здравето и болестите са различни от нашите, с които сме живяли до момента", изтъкна Клаудио Кутцвор.
Той разказа за своя път на лечение:
"Моят терапевтичен път започна през 1992 година, когато бях на около 20 години и се случи съвсем случайно, макар да знаем, че в този живот нищо не е случайно. Психологът, който ме подкрепяше в този момент, самият той беше и лечител и по време на терапевтичните практики, билките бяха част от целебния процес той прилагаше различни видове изчистващи и подхранващи техники. Тоест психологическите практики бяха придружавани и от наблюдение на тялото и ролята им и на физическо ниво, която играеха и оказваха лечебните растения. Този процес продължи пет години. Аз наистина имах сложно и трудно детство. В същото време в Аржентина по онова време беше поканен и първият лечител, с когото ние работехме. Той правеше така наречената церемония с аяуаска и моят психотерапевт ми препоръча да направя целебна церемония с този лечител-шаман. Направих церемонията, беше наистина много сложно, един много труден и дълъг процес. И, след като приключихме реших да се отправя на път в джунглата по река Амазонка. Казах си, отивам там, за да лекувам белите дробове и искам да се справя с моята астма. Аз по рождение съм астматик. Тогава не съм си и помислял да се подготвям за лечител или да търся познанието, което после получих, напротив само исках да се излекувам. Всичко стана съвсем спонтанно. Тогава за първи път пътувах до Перу през 1996 година и оттам започна моят процес на излекуване. Астмата не е изчезнала, но днес състоянието на дробовете ми е чудесно и промяната, която усетих беше невероятна. В случая трябваше да се лекувам с кората на едно дърво и то няколко месеца и така състоянието ми се подобри изключително много. После забелязах промяна на психологическо ниво, защото това уединение и усамотяване, съпроводени с диета водят до голяма трансформация в хората. Това да живееш в джунглата, много скромно, отделен, с обикновена храна без сол, без подправки или месо само зеленчуци и то веднъж на ден, като не се спира приемането на билки, с цел да се самоопознаеш още по-добре. Тогава и процесите на изчистване започват да функционират с по-голяма лекота и разбира се винаги сме в контакт с лечителя, който ни води и ни помага, за да изпълним диетата. Оттам нататък аз започнах всяка година да пътувам до тази общност при моя учител и това продължи цели 10 години. По-късно се запознах с друг лечител, с когото имах шанса да работя седем години. А след това започнах да се уча и от друг лечител, който използва предимно тютюна за лечение. Първите лечители са тези, които боравят с растения, билки. Знаят коя билка за какво ти я дават. Ако знаят три растения, то те ти предписват и трите, а ако знаят за 9 растения, които лекуват и тях ще ви ги дадат. Този вид билкари, лечители ще ви дадат това, от което се нуждаете, за да ви помогнат да се справите с проблема. А този, който работи с тютюн, той се е специализирал в това. В медицината местните си имат лечители, които са специализирали в сърдечни проблеми, както и тук в Европа си имаме лекари за всяко нещо. И там сред лечителите те си имат кардиолози, невролози - имаме всякакви лечители, свързани с раждането, с поемането на аяуаска, на тютюн или парфюм, и всички те знаят как и коя част от тялото да лекуват".
По думите му лечителят трябва да разбира от душевната география:
"Лечителят не трябва само да разбира какво се случва с тялото ти, а да подразбере много повече. Например там, където ти живееш, как се чувстваш, в какви взаимоотношения си с околните и средата. Защото, когато имаш някакво неспокойство, за нас е нещо обикновено, но не и за лечителя, който разбира, че е нещо много по-сериозно, че е нещо много по-задълбочено и че може да е проблем, както на енергийно, така и на физическо или на духовно ниво. Здравето и болестите се разглеждат по по-различен начин от това, което се прилага тук в Европа. За разлика от лечителите, които познават много добре душевната география на човека. Защото всичко оказва влияние върху духа и състоянието на човека, погледнат през призмата и усещането и светогледа на лечителите от Амазонка и там за всички племена всяко нещо си има свой дух. Реката си има дух и се въплъщава в река, ягуарът също има дух и минава през тази опитност. Така и човека също носи в себе си дух и изживява тази опитност. И ето за това всички ние сме взаимосвързани".
Интервюто можете да чуете и в звуковия файл.
Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в съботните дни . Местата за платено паркиране се управляват от общинското търговско дружество "Паркинги и гаражи". Промяната среща недоволството на хората, защото няма алтернатива за паркиране ...
В Румъния предстои триседмичен изборен маратон – президентски и парламентарни избори. Новината за пълноправното членство на Румъния в Шенген е чудесен предизборен кампаниен подарък за румънския премиер Марчел Чолаку - главно действащо лице в преговорите и с австрийците, и с унгарците, които са начело на европредседателството. Това каза..
На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия..
Над 100 000 деца и възрастни у нас имат затруднения в говора и комуникацията . Това са хора с ДЦП, аутизъм, афазии, деменция, интелектуални затруднения и други състояния. Допълваща и алтернативна комуникация (ДАК) помага на хиляди невербални хора по света да общуват и да се развиват. "Темата е много важна. Тя касае много хора, които..
Семейство Галина Герасимова и Андрей Грива разказват за ерата на Водолея - за човека между технологичния напредък и непреходните човешки ценности . Тя е историк, богослов, режисьор и издател, а той е музикант и лектор по теми за живота и словото на Учителя Петър Дънов. И двамата са изкушени от астрологията и имат много познания в..
Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве. Това каза проф. Николай Габровски, председател на фондация „Съвет за мозъчно здраве“, организатор на кръгла маса „Мозъчните заболявания – предизвикателства и решения“. По думите на проф. Габровски 180 милиона души в Европа живеят с мозъчни заболявания, но вероятно са повече, тъй..
От няколко месеца конната база "Ахил", в която се провеждат терапевтични занимания за деца със специални потребности, е в новия си дом – терен в близост до софийското село Бистрица , закупен благодарение на дарителска кампания за спасяването на базата. Към момента е изградено място за настаняване на шестте коня, които работят с децата. Предстоят още..
За планирано масово изселване на българи от Дуисбург, Германия, алармира неформалната мрежа "Столипиново в Европа". "Това, което се случи, е,..
По-добре избори, отколкото правителство на всяка цена . Коментара направи пред БНР социологът Кънчо Стойчев и уточни, че изборите са демократична..
Има задържани за вчерашното нападение над служител на търговски център в София. Става въпрос за две непълнолетни момчета и едно малолетно. Това е..