Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Гастрол на Дортмундския балет в Израел

Дортмундски балет
Снимка: Израелска опера в Тел Авив

След няколко отлагания заради пандемията, най-накрая дочакахме Дортмундският балет да гастролира на сцената на Телавивската опера. Сам по себе си този балет е едно от чудесата на съвременния свят на танца. Само за около 15 години една невзрачна провинциална трупа, без специален бюджет и без кой знае какви солисти, се издигна до една от най-оспорваните в света. Независимо дали го харесват или не, Дортмундският балет не оставя никого безразличен! Затова месеци напред билетите за него бяха разграбени, въпреки „солените“ цени.

С първото произведение директорът на трупата – китаецът Син Пенг Ванг, прави жест на признателност към Баланчин и Руските сезони в Париж в началото на миналия век. „Световъртежна тръпка на точността“ се наричаше балетът, чиято хореография беше на Уилям Форсайт по музика на Деветата симфония на Шуберт. Изцяло беше издържан в стил „неокласицизъм“ – в стилистиката на класическия балет, но при много по-бързо темпо и движения, граничещи с акробатика. А иначе – с палцова техника и пачки на балерините, които, обаче, повече приличаха на космически костюми.

Престижната награда за хореография „Златен лебед“ е получило второто произведение с название „Кактус“, на шведския балетмайстор Александър Екман. Самият автор казва, че няма само един начин за тълкуване на произведението му и всеки е верен. На сцената 16 балерини и балетисти танцуваха върху дървени квадратни плочки, наредени шахматно. В движенията и особено при паузите артистите напомняха китайските фарфорни статуетки, където персонажите изразително са застинали в дадена поза. Дори беше трудно да се проследят движенията на всички на сцената, между които нямаше синхрон. Сред балетистите са разхождаха членовете на струнен квартет, които изпълняваха музика на живо. Изведнъж говорител заприказва на английски език. Думите и изреченията се чуваха ясно, но не открих някакъв смисъл. Постепенно замръзващите в някакви пози танцьори се раздвижиха. Направиха купчина от своите плочи. А в това време „влюбена двойка“ донесе свои саксии с кактуси и се опита с магически танц да ги съживи. И те наистина започнаха „да растат“, дори пробивайки асфалта. Скоро и в ръцете на останалите балетисти имаше по една саксия.

Истинското предизвикателство беше интерпретацията на „Пролетно тайнство“ на Игор Стравински на словенския хореограф Едуард Келог. Мисля, че само „Болерото“ на Равел има повече интерпретации по света. А тази наистина беше смайваща! Митът за пролетното човешко жертвоприношение тук беше решен в буквалния смисъл на думата като „мокра поръчка“. От чигите над сцената се изсипаха няколко десетки литра вода и под „дъжда“, танцьорите играеха, мокри до кости. Не беше в стила „Аз пея под дъжда“ , а истинско пързаляне през получилите се по сцената локви. Танцьорите се носеха не само на стъпалата си, както е при фигурното пързаляне, а с цяло тяло. И във вихъра на този неочакван танц, по-силно изпъкваше човешката жестокост. Балерината, която изпълняваше ролята на жертвата, нямаше къде да се скрие, когато членовете на „добродушното племе“, както изглеждаше в началото, я избраха. И природата се беше съюзила с хората, които искаха живота й. Само човек, подложен на ударите на доскоро близки хора или приятели, би могъл да почувства цялото отчаяние, жажда за живот, опит да им докаже, че не са прави. Но всичко е напразно. В целия танц под плющящата вода и в локвата се достигна момент, в който вече нямаше значение кой ще е жертвата, само да има жертвоприношение... Хореографът твърди, че само се е опитал да изследва възможните значения на танцовите движения във водна среда. Получило се е нещо много жестоко и изразително, показващо потискани черти на човешката природа. Тази „водна хореография“ беше показана само в Тел Авив, където наскоро беше обновена сцената. В другите градове на Израел, където Дортмундският балет гастролира, вместо него беше игран балета „Рай“ със сюжет по Данте Алигери. Не знам дали е било по хубаво, но ми се искаше да видя поне едно произведение, поставено от Син Пенг Ванг, който беше направил танца за щастието с герои Данте и неговата любима Беатриче. 


Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Гео Калев

Български и чуждестранни циркови артисти ще покажат уменията си в Царево

"За първи път се местим от София в Царево и каним всички да присъстват на един голям фестивал, на който ще могат да видят 10 представления от доста различни места", каза за БНР Гео Калев, организатор. Царево става цирково царство с "Мини Арт Фест" В цирковите представления ще участват и станалите доста известни клоуни от Мексико. По думите му..

публикувано на 14.08.22 в 20:03

Занимания по рисуване за деца организира Националната художествена галерия

Летни занимания по рисуване за деца от 6 до 12 годишна възраст организира Националната художествена галерия, свързани със 140 години от рождението на Владимир Димитров – Майстора. Националната галерия представя две изложби, свързани с един от най-обичаните български художници. Залите на Двореца са огряни от багрите на неговите картини, както и от..

публикувано на 14.08.22 в 16:00

"С посвещение към Владимир Димитров – Майстора" – хепънинг в НХА

Децата и студентите участници в "Лятна академия за деца и ученици" на Национална художествена академия и Фондация "Св. Пимен Зографски" към НХА се събраха на традиционен празник по повод Международния ден на младежта. Тази година той е посветен на 140-годишнината от рождението на Владимир Димитров – Майстора.  Лятна академия за деца в НХА..

обновено на 14.08.22 в 10:18
Кадър от първия ден на фестивала

Започва втората част от международния фестивал Jam on the River

Край троянското село Дебнево от 18.00 ч. започва втората част от четвъртия международен фестивал Jam on the River. Организаторът Вероника Тодорова обясни какво включва програмата тази вечер: "Няма как в Балкана да не прозвучат и гайди - формация "Тропангелес", както и нашите деца от Дебнево, две танцови формации. След това продължаваме с..

публикувано на 13.08.22 в 10:42
Трагикомедията „Амфитрион“ на Плавт бе представена в Созопол и Черноморец

Италиански артисти впечатлиха публиката със спектакъла "Амфитрион"

"Ние приемаме театър "Teatro Della Juta" като театърът, който ни приобщава и приема толкова гостоприемно, като един дом, в който ние като млада компания въпреки трудностите в тази сфера, които ние срещаме ежедневно в работата си, успяваме да развиваме проекти си, мечтите си и да развиваме себе си. Бих казал, че не е лесно в Италия млада компания като..

публикувано на 12.08.22 в 17:21
Певица Розалия де Соуза

Розалия де Соуза за БНР: Ценното на новия албум е това, че той е много сантиментален

Бразилската певица Розалия де Соуза изнесе концерт в рамките на фестивала Summer Fest. Тя представи своя нов албум "Inspirada". "Този албум се роди по време на пандемията от Covid-19, докато бяхме затворени по домовете. Това беше единственото нещо, което може да се направи, а именно да твориш и така да изразиш вдъхновението си. Говоря за моя..

публикувано на 12.08.22 в 13:58
Joaquín Alem New Tango Group

Хоакин Алем създава танго балет по "Ромео и Жулиета" на Шекспир

Българската виолистка Петя Русева, която работи в Държавния театър на град Олденбург, Германия, е част от Joaquín Alem New Tango Group – ансамбъл от класически музиканти, които свирят танго. Съвсем новият им албум „Ромео и Жулиета“ представлява първа част от по-голям балетен проект, спечелил доверието и подкрепата на държавните организации..

публикувано на 12.08.22 в 12:28