Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Възможно ли е да се направи копие на националното богатство на една държава?

Ноев ковчег за културното наследство на Украйна

Проект за дигитализация ще подпомогне следвоенното възстановяване на разрушени културни обекти

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Как дигиталните технологии помагат за запазване на културното наследство и как войната в Украйна придвижва тези технологии напред?

Проект на ЮНЕСКО и частна технологична компания прави възможно запазването на културното наследство, като превръща всеки притежател на мобилен телефон в съмишленик на каузата.   

Тао Томсен е съосновател на проекта Back up Ukraine, който буквално създава резервни копия на исторически обекти в Украйна. Причината: нуждата да се запази културната идентичност.  

"Унищожаването на културното наследство на един народ е най-бързият начин за изтриване на идентичността. Подобно действие не трябва да притеснява единствено музейните работници, хората които работят с произведения на изкуството. Това е война срещу културата, която цели да подрони усещането за национална идентичност. А това вече има отношение към пропагандните твърдения на руснаците, че украинците на практика никога не са били отделна нация, а руски аутпост, който в някакъв момент е трябвало да бъде върнат обратно. Проектът е равносилен на това, което вие правите със семейните си снимки. Съхраняваме ги, копираме ги. Същото правим с важните си файлове и документи.

Но какво би се случило, ако успеем да направим копие на националното богатство на една държава? Което на практика звучи абсолютно безсмислено до момента, в който не намерим правилния инструмент. Благодарение на калифорнийски стартъп и технология за триизмерно заснемане, успяхме да превърнем всеки телефон, който е в Украйна, в средство за събиране на неограничено количество данни за културните обекти. Изведнъж нещо, което може да бъде направено с оборудване за хиляди долари, достъпно само за филмовите студия, на практика става осъществимо от всеки, който има мобилен телефон."  

Как работи прави приложението?

Доброволци в Украйна заснемат историческия обект, данните за него се качват на защитен сървър, а от тях чрез специален софтуер могат да бъдат изградени триизмерни модели на заснетия обект.

Тао Томсен твърди, че за това не е нужна особена подготовка. 26 000 културни обекта са определили със сателит.  

"Всичко започна много добре и стигнахме до около 6000 сваляния на това приложение само за първите два месеца. Бяха хора, които искаха да запазят културното си наследство. Технологична компания помогна с това да създаде нов формат, който би могъл да бъде адаптиран лесно. Запазихме в тайна местоположението на направените снимки.

ЮНЕСКО и още една компания застанаха зад проекта, за да се разберат хората, че това е сериозна инициатива. По проекта помогнаха и доста украински архитектурни фирми. Местните власти също оказаха сериозно съдействие, за да могат хората да имат достъп до съответните културни обекти. Проектът не е приключил. Разширяваме възможностите му.

Сега можем да правим 3D модели на сгради, които вече са били унищожени. Като дървения манастир Светогорска лавра в Донецка област, който изгоря при ракетна атака. Той е в списъка с културното наследство на ЮНЕСКО. Сега ще правим триизмерния модел от съществуващи вече заснемания с дрон. В момента си комуникираме интензивно с дрон обществото в Украйна, за да може то да ни предостави тези данни."  

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Тао Томсен разказва, че проектът за украинското културно наследство гледа и към времената, когато войната ще приключи, а тогава проектът ще стои в основата на възстановяването на държавата.  

"Вече търсим начини как сканираните данни да послужат за новото пресъздаване в реалния свят на тези културни монументи и места. Говорим с различни културни институции, за да разберем как проектът може да бъде по-мащабен, дори световен. Основната цел на този проект беше да помогне на Украйна. Но в световен мащаб може да направим своеобразен дигитален Ноев ковчег на културното и историческо наследство. Един от важните изводи, който си направихме, е, че щом можем това да го направим по време на война, това може да стане по всяко време и навсякъде."

През 2015 година инж. Дейвис Динков от БАН е използвал подобна технология за триизмерно моделиране на паметника на връх Околчица. Написал е дисертация за използването на технологията. 

"Включително може да се направи модел на скулптура с любителски телефон. Тези снимки след това се обработват, като се възстановява структурата на заснетия обект. Това е революцията в близкодистанционната фотограметрия в последното десетилетие", изтъква инж. Дейвис Динков от БАН.

Динков работи по проект за парковете Врачански Балкан и Железни врата в Румъния по точна дигитализация на природното и културно-историческо наследство.

Геозезистите, археолозите, изследователите се възползват от създадените т.нар. цифрови близнаци. Динков си припомня, че това за първи път е било използвано от японски учени, които комбинирали снимки от Рим, но… на обикновени туристи.  

"Комбинирайки всички тези снимки, се възстановяват различни сгради – исторически, обикновени. В България този метод вече набира скорост."

След началото на войната в Одеса опаковаха паметници с помощта на чували с пясък, за да ги предпазят.  Снимка: ЕПА/БГНЕС

За Тао Томсен, съосновател на проекта, който буквално създава резервни копия на исторически обекти в Украйна, дигитализирането има по-дълбок смисъл от запазването на културното наследство.

"Виждаме как достъпността до тези технологии – просто с мобилен телефон да запазиш нещо ценно, прави хората от пасивни наблюдатели и ползватели на дигиталното съобщение в действащи хора. Оттам нататък доброволците стават от аудитория - сътрудник. И второто нещо, което се случва, е, че вместо да ги подбуждаме да правят нещо, реално им даваме инструментите, за да го правят това нещо. Това е вече смисълът на дигиталното пространство. То е стъпило в реалния свят. Превръща се в „продължена реалност“, ако мога да използвам този термин.

Това комбинира познатата ни виртуална реалност, добавена реалност, смесена реалност. По–просто казано - технологията е еволюирала до точка, в която вече е въвлечена в реалността и тя просто не е виртуална реалност. Тези два свята от доста време се приближават един към друг и се свързват. Така както е станало с фантастиката, че някой може да говори с някого от разстояние. Или телемедицината, която достига до най-затънтените места по света. Дигитализирането е инструмент, който ни помага да заобиколим законовите, културните, физическите бариери."


По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Искам бебе" вече и в Ловеч

В Ловеч беше открит кабинет на фондация "Искам бебе" за безплатни прегледи и консултации на семейства и двойки с репродуктивни проблеми. Нов кабинет на "Искам бебе" в Ловеч предлага безплатни прегледи и консултации Новият кабинет се намира в сградата на бившата детска поликлиника на болницата и е предоставен на фондацията от общината...

публикувано на 23.11.25 в 06:34
Таня Монева

131 СУ "Климент Тимирязев" отбеляза 40 години със спектакъл "Устрем към върха"

С празничен концерт-спектакъл в зала 1 на НДК столичното 131 Средно училище „Климент Аркадиевич Тимирязев“ отбеляза своя 40-годишен юбилей. Под надслова „40 години устрем към върха“ ученици, учители и родители се събраха, за да отбележат развитието, постиженията и духа на училището, чиито възпитаници през годините се утвърждават сред най-успешните в..

публикувано на 23.11.25 в 06:00

Нов поглед към Калояновската гробница

Още от входа на възстановката на Калояновската гробница посетителят попада в атмосфера, която напомня за тайнственост и древност. Приглушената светлина и ниските тонове на специално подбрана музика създават усещане за мистичност, а пространството може да бъде разгледано от три различни позиции. Това позволява своеобразен „поглед“ към света на отдавна..

публикувано на 23.11.25 в 05:15

Давид Папо: Професията на аптекаря е важна и ще се запази

В края на календарната година в повечето страни, включително и България, се приема бюджетът. През последните години все по-малък е делът на парите за здравеопазване. Но от това зависи кои ще са субсидираните лекарства. Революционна е идеята на президента на САЩ между потребителя и производителя на лекарства да няма посредници, включително аптекари...

публикувано на 23.11.25 в 05:15

От бащи на синове: как се калява стоманата в родната екстремна сцена

Как се калява стоманата на родната екстремна сцена влезе във фокуса на Автономията за слушане. В студиото на “Изотопия” чухме как се “наливаха основите” в началото и как “се строи” днес. Засегнахме и въпроси като: Как се предава страстта към тази музика и как се „поема щафетата“ по линията бащи и синове, както и кой от кого и какво..

публикувано на 21.11.25 в 18:59

"Преди и сега": Народният съд - пълна генна модификация на обществото

Само две седмици след паметния 9 септември "любимият син на българския народ" Георги Димитров дава указания от Москва да се унищожи фашистката интелигенция, а Трайчо Костов нарежда до началото на октомври да са готови списъците с врагове . В същата заповед уточнява, че е задължително при репресиите да се унищожават всички документи и да се..

публикувано на 20.11.25 в 11:46
Здравко Димитров

Дефицит ли е милосърдието: Защо пчелар от Враца дари 1 тон мед на деца и възрастни хора?

Доброто, също като любовта, може да се окаже лудост. За тази нестандартна трактовка ни подсеща един врачански пчелар, който споделя как му е хрумнала "откачената идея" да дари 1 тон мед на деца в неравностойно положение и на бедни възрастни хора.  Идеята беше да се направи нещо добро , съвсем естествено обяснява врачанският пчелар Здравко Димитров...

публикувано на 19.11.25 в 09:40