Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Миодраг Миличевич: В Митровица изглежда сме пред ескалация на напрежението

Снимка: Деян Йотов

Председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обиколи шестте страни кандидатки за еврочленство на Западните Балкани и демонстрира солидарността на Европейския съюз във вид на над 500 милиона евро грантове за енергетика.

Регионът обаче пак е пред взривоопасна криза - защото в понеделник изтича поредният краен срок, поставен от правителството в Прищина на косовските сърби да сменят регистрацията на колите си - от сръбска на косовска. А сърбите се противят - едва две от близо 9000 техни коли са с нови регистрационни табели.

Снощи премиерът Албин Курти заяви, че срокът няма да се удължава, но практически отложи забраната на сръбските номера до 21 април догодина - до тогава ще се издават предупреждения, глоби, временни табели. Достатъчно ли е това да се уталожи поне временно напрежението? За пореден път.

Събеседник в предаването "Събота 150" е Миодраг Миличевич - изпълнителен директор на неправителствената организация "Актив" в Косовска Митровица:

Господин Миличевич, за кой ли път вече властите в Прищина и в Белград са напът да взривят бурето с барут в северната част на Косово. Какво е усещането сред хората там, които биха пострадали първи и най-пряко, ако Албин Курти и Александър Вучич не загасят навреме фитила този път?

Хората в Северно Косово вече доста време са в пълна неизвестност какво би било добре да направят с регистрационните табели на колите и се надяват на преговорите между Белград и Прищина да се стигне до някакво компромисно решение. Бих казал, че всеобщото усещане е вече трайно отчаяние - много е лошо положението.

Макар и в Митровица ситуацията да изглежда на пръв поглед мирна, изглежда, че сме пред ескалация на напрежението като през юли тази година или пред повторение на сценария от миналата есен.

И този път, въпреки неприкрития натиск от Съединените щати и Европейския съюз, е очевидно, че липсва воля за компромис. А до изтичането на крайния срок наистина не остана много време и поне към момента ми се струва, че споразумението е мисия невъзможна.

Ясно е защо Сърбия не иска на колите на косовските сърби да пише "Република Косово". Все пак обаче отдавна се водят преговори. Няма ли поне малко напредък по въпроса? Или премиерът Курти и радикалният му подход са проблемът?

Проблемът е, че ситуацията, с която се сблъскваме сега, е нещо, което е договорено на преговорите за свободата на придвижването през 2011 година. Споразумението беше обновено през 2016-а, но така и не беше приложено напълно.

Така че кризата с регистрационните номера не започна с Албин Курти. Още преди две години група неправителствени организации и медии публикувахме подробен анализ и настояхме пред двете страни - Прищина и Белград - че е необходимо спешно да се върнат на масата за преговори. Защото споразумението от 2016-а трябва да бъде преразгледано, за да бъде елиминирана опасността от напрежение и безредици.

За жалост, нито една от страните в този спор не показа желание да прояви гъвкавост и воля за компромис. Правителството в Прищина сега има една единствена цел - на всяка цена да прокара изпълнение на онези части от споразумението, които са изключително от негов интерес. За разлика от неща, които би трябвало да са приоритетни - например създаването на Общност на сръбските общини или всичко свързано с настоящата енергийна криза. Тези въпроси са оставени някъде на страна и няма абсолютно никакъв интерес и политическа воля за решаването им.

След войната в Косово светът често чува какви са проблемите на хората там, но все не стига време или място в медиите, за да може да вникне в същината им. Какво не знаем за тази прословута вече пререгистрация на колите?

Трябва да разберете преди всичко защо всъщност се иска отлагането ѝ. Нека оставим настрана политическите дрязги между Белград и Прищина, които са достатъчно известни вече на всички. Малко хора знаят, че няма чисто технически условия за това хората безпроблемно да пререгистрират автомобилите си.

Имам предвид това, че немалък брой сърби от Северно Косово не притежават косовски лични карти. А без такива издадени от Прищина документи каквито и да било административни процедури са невъзможни. Освен това тук необходимо условие да регистрираш кола на свое име е и да имаш валидна косовска шофьорска книжка. А огромното мнозинство от сърбите нямат такива - техните са от Сърбия.

А да оставим настрана това, че косовските институции, особено на север, нямат капацитет само за 2 месеца да  пререгистрират близо 9000 коли. Толкова, според официалните данни на сръбското Министерство на вътрешните работи, още имат стари табели като КМ за Косовска Митровица и ПР за Прищина.

Европейските и американските посредници напразно настояваха пред косовския премиер за 10-месечно отлагане на мярката. Той на пръв поглед вчера фактически се съгласи на почти 6 месеца, но с периоди на предупреждения и на глоби за отказалите да се подчинят. Какво ще стане от тук насетне?

Честно казано, аз лично усещам лек оптимизъм, че на финалната права правителството в Прищина все пак ще реши да даде време за продължаване на преговорите.

В противен случай рискът наистина ще е огромен. И то не само от гледна точка на сигурността. Може да се сблъскаме с политическа блокада на институциите, включително на централно ниво в Прищина - ако "Сръбска листа" замрази участието си в тях. Досега не се е стигало до такава радикална стъпка, въпреки че няколко пъти сме били на ръба. Но, предвид акумулираната криза, този път не е изключено и да стане.

От Белград се чуха доста остри изявления. Макар президентът Вучич да даде знак, че Сърбия може да е склонна на някакви отстъпки - с връщане на номерата с буквите КС (Косово, но без Република), представителите на косовските сърби, които се срещнаха с него, предупредиха, че може да се опитат да блокират отново пътищата към северните общини. Но, предвид и силното присъствие на КФОР там, личното ми мнение е, че такъв сценарий трудно би се осъществил.

Президентът Вучич обаче каза и друго - че нямало да позволи повторение на погрома от март 2004 година. Тогава - заради една непроверена за достоверност новина по телевизията в Прищина - косовските сърби бяха подложени на масови гонения. Десетки загинаха, стотици бяха ранени, хиляди напуснаха домовете си. Православни храмове бяха опожарени и унищожени... Има ли наистина основания за сравнение между онези събития и сегашната ситуация в отношенията между сърбите и албанците в Косово?

Честно казано, не зная какво е основанието да бъде изразено такова мнение. Аз лично не мога да се съглася с тази позиция. Ситуацията въобще не е толкова драматична, че да се сравнява със 17 март 2004 година и с други събития в Косово, когато имаше истински размирици.

Войната свърши преди 23 години. За пореден план се заговори напоследък - този път германско-френски - за трайно уреждане на отношенията между Белград и Прищина. Какво се знае за него?

Много малко всъщност. Съобщава се, че е изпратен на премиера Курти и на президента Вучич. Публично обаче не са огласени подробности от него. Спекулира се само - например, че съдържа гаранции са създаването на Общност на сръбските общини и че очертава контурите за окончателно споразумение без взаимно признаване на независимост. Сигурно е само, че планът съществува. И двете страни го потвърдиха вече.

Но е очевидно, че нагласите им - непреодолимата към момента враждебност между тях - изключват вероятността да започнат дори смислена дискусия.

Сърбия ще бъде все повече и повече обект на натиск от Европейския съюз да докаже волята си да се присъедини към него - и чрез по-тясно съгласуване на външната си политика с европейската, и чрез подхода си към косовския въпрос. Какви знаци даде президентът Вучич в това отношение със състава на новото правителство?

На това трябва да се гледа през призмата на неговото желание да продължи да балансира между Изтока и Запада. Някои отделни министри демонстрират проевропейски завой. Таня Мишчевич например - която дълги години отговаряше за евроинтеграцията и сега пак е на тази позиция. Има обаче и стари кадри като външния министър Ивица Дачич, които недвусмислено са показали, че са ориентирани към Русия.

Принципно обаче Вучич ясно заяви, че мандатът на това правителство няма да е дълъг. И не е сигурно дали ще стигне за евентуално решаване на косовския въпрос. А от него зависи в основни линии напредъкът на евроинтеграцията на Сърбия.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Атанас Зафиров

Атанас Зафиров: МС не е обсъждал българско участие в мироопазващи сили в Украйна

Министерският съвет не е обсъждал хипотеза за евентуално участие на България с мироопазващи сили в Украйна, заяви вицепремиерът и председател на БСП Атанас Зафиров. Румен Радев: Категорично против съм България да изпраща войници в Украйна Коментарът му дойде в отговор на заявеното по-рано от президентът Румен Радев Народното събрание и..

публикувано на 18.02.25 в 13:43
Георги Готев

Георги Готев: Наблюдаваме завръщане към междуимперските отношения. Европа е разглеждана като джудже

Изглежда, че няма да са много страните от ЕС, които ще изпратят мироопазващи сили в Украйна, ако се стигне до мирно споразумение . Това обясни пред БНР Георги Готев,  Euractiv Bulgaria. "Като върховен главнокомандващ съм категорично против България да изпраща войници в Украйна под каквато и да е форма", заяви днес президентът Румен Радев ...

публикувано на 18.02.25 в 13:35
Доц. Наум Кайчев

Доц. Наум Кайчев: Комисията няма резултати заради колегите от Скопие да се съобразят с исторически факти

Никакъв шанс няма вариантът с искането на РСМ да направят конституционни промени, да впишат българите в Конституцията си, с отложено действие, след влизането им в ЕС, коментира доц. Наум Кайчев, преподавател в преподавател в СУ "Св. Климент Охридски" и зам.-председател на Съвместната историческа комисия между България и РСМ, в интервю пред..

публикувано на 18.02.25 в 13:25
КНСБ - конференция

Според президента на КНСБ най-големият проблем на България е бедността

Пред юбилейната конференция по повод 35-годишнината на КНСБ президентът на синдиката Пламен Димитров заяви, че най-големият проблем на България сега са дълбочината на бедността, растящите социални неравенства и разделение. Той е категоричен, че най-важният приоритет остава ръстът на доходите, наред с предизвикателствата на Зелената сделка и..

публикувано на 18.02.25 в 13:18
Наталия Киселова участва в публична дискусия на тема:

Наталия Киселова: Българският потребител да има избор между качествени български стоки

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова участва в кръгла маса посветена на достъпа до храна, организирана от Сдружение "За достъпна и качествена храна".  "Качеството на храната е в пряка връзка с качеството на живот и евентуалните заболявания, които може да бъдат предизвикани от некачествена храна", отбеляза Киселова на форума...

публикувано на 18.02.25 в 13:16

Карлово се прекланя пред паметта на Апостола

Днес се навършват 152 години от обесването на Апостола на свободата Васил Левски. На 18 февруари 1873 г. Левски е обесен в покрайнините на София от турските власти. Годишнината ще бъде отбелязана на днес и утре с военни и общоградски ритуали в различни градове на страната. В Карлово - родният град на Васил Левски, отбелязването на..

публикувано на 18.02.25 в 12:36

Пътят Плевен - Ловеч е отворен за движение

Пътищата в област Плевен са проходими при зимни условия. Няма селища без ток и вода. Продължава снеговалежа, макар и слаб. Общественият транспорт се движи нормално. МРРБ: Републиканските пътища са обработени и проходими при зимни условия Пътят Плевен –Ловеч вече е отворен след като движението беше спряно..

публикувано на 18.02.25 в 12:22