Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

"Очаквам процедури за неизпълнение на европейските критерии за безопасност и съвместимост в жп транспорта"

Снимка: БГНЕС

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха.

Професор Симеон Ананиев, който е представител на Асоциацията на железопътните предприятия, обясни пред БНР, че от 30 години нищо не се прави по отношение на съвременните системи за безопасност и оценка на риска.

„Съвременните технологии предлагат идентифициране на участъците, които са потенциално опасни. Това са падане на скали, преминаване на води, има също движещи се земни маси, т.е. неустойчива настилка. Там се поставят елементарни датчици върху линията. Турция от години ги произвежда и слага. Когато нещо падне или има преминаване на животни, те веднага сигнализират и движението се спира“.

Професор Ананиев напомни, че преди месец в тунел загинаха крави, а локомотивът и машинистите пострадаха.

„Трябва да има обучени хора, които да използват съвременни системи, като видеонаблюдение. Това изисква друг вид мениджмънт. По-лесно е да си мениджър на нещо, което не се развива“.

Той обясни още, че по европейските проекти, свързани с жп инфраструктурата, е предвидено това, което ние искаме

„А ние настояваме да е колкото се може по-старо, за да може едни наши фирми, с по-стари елементи и системи, да печелят. Железопътната инфраструктура по-лошо усвоява средства от пътната“.

Професорът открива причините за това в мениджмънта и постоянното сменяне на управители, както и в назначаването на хората, които се занимават с всякакъв вид бизнес.

„Така се усвояват едни пари по най-лесния начин. Без дългосрочни програми, без още сега да започне обучение на персонала“.

Ананиев обясни, че България изостава от Европа и в създаването на високоскоростни линии.

„Всички са създали звена за развитието им. Тук чака да мине поредната политическа вълна.“

В едно недалечно минало имахме специална подготовка за зимни условия, напомни той.

„Необходими материали, провеждаха се прегледи, имаше отговорници. Сега не знам да има нещо такова. То е забравено от модерните мениджъри. Затова сме в това плачевно състояние“.

Професорът констатира, че у нас железница просто е забравена.

„С обрасли и неподдържани гари, с липса на апарати за билети и тънеща в мърсотия“.

За разрешаване на проблемите обаче е необходима дългосрочна стратегия, обясни Ананиев.

„Трябва да се започне с обучение на кадри. Непрекъснатата смяна и обещания не са полезни за железниците“.

Той обясни, че ситуацията при товарните превози е малко по-различна.

В товарния жп транспорт има 16 компании, сред тях и частни, които увеличават товарния трафик през България. Надявам се, че през 2024 година ще влязат още такива, които да осигуряват и пътническите превози“.

В Европа текат 2 процедури за пътна безопасност срещу страната ни, напомни той и заяви, че едва ли ще са единствените.

„Може би ще започнат 4 или 5 процедури за неизпълнение на европейските критерии за безопасност и оперативна несъвместимост“

Професор Ананиев очаква пътуването с железниците да стане по-привлекателно, когато след дойдат и други жп превозвачи, а в Национална компания „Железопътна инфраструктура“ има адекватни ръководители.

Цялото интервю на Даниела Големинова и Мила Младенова с проф. Симеон Ананиев може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мохамед Халаф

Мохамед Халаф: Мохамед бин Салман се превръща във вдъхновител на други държави в Близкия Изток

" Тръмп  продължава традицията си да обича и любовта му е много голяма и дълбока. Сега е влюбен в  Мохамед бин Салман . Не е лошо. Тази любов трябва да се развива, защото Мохабед бин наистина разгръща една голяма програма за реформи в Саудистка Арабия. Направи много неща". Това отбеляза пред БНР журналистът Мохамед Халаф : "Мохамед бин Салман в..

публикувано на 22.11.25 в 13:30

Според Москва има възможност за втора среща Тръмп - Путин

Руският заместник външен министър Сергей Рябков обяви, че възможността за още една среща между президентите Владимир Путин и Доналд Тръмп стои на дневен ред.  "Нищо не изключвам. Търсенето на път напред продължава," цитират руските медии изявление на Рябков.  По рано Путин заяви, че новият план на Тръмп за край на войната в Украйна може да стане добра..

публикувано на 22.11.25 в 13:29

Около 200 доброволци залесяваха местността "Гарга баир" край В. Търново

Около 200 доброволци се включиха в залесяването на опожарената през това лято местност "Гарга баир" между Велико Търново и Арбанаси. Инициативата е на община Велико Търново и беше подкрепена от Държавното горско стопанство "Болярка" и от бизнеса. Върху 60 декара от унищожената от пожара територия доброволците засадиха около 10 хиляди фиданки...

публикувано на 22.11.25 в 13:14
Папа Лъв ХІV

Папа Лъв XIV прие десетки холивудски знаменитости на специална аудиенция

Папа Лъв XIV  даде специална аудиенция във Ватикана за холивудски актьори и режисьори, сред които носителите на "Оскар" Кейт Бланшет и Спайк Лий, Моника Белучи и прочутият италиански режисьор Джузепе Торнаторе, Крис Пайн, Гюс ван Сант, Грета Гъруик и Виго Мортесен. Киното преживява едни от най-трудните си години, смята папа Лъв XIV - първият..

публикувано на 22.11.25 в 13:10

Двама миньори загинаха след срутване на мина в Испания

Спасителните екипи са открили телата на двама миньори след срутване в мина в Астурия. Те бяха обявени за изчезнали в късния следобед в петък. По-рано още един човек беше обявен за изчезнал, но след това стана ясно, че той е успял да избяга от срутването. Инцидентът е причинен от срутване на скали на около 1,5 километра от входа на мината,..

публикувано на 22.11.25 в 13:02
Йоан Запрянов

Йоан Запрянов: Това е предизборен бюджет

"Както и държавният дълг, така и бюджетът, се броят и като процент от БВП. От 1990 г. има консенсус, че не може да бъде повече от 40% от БВП . Дори Асен Василев никога не прескачаше тази граница . Сега бюджетът ще бъде с 45% от БВП . Ние не можем да изработим толкова, затова трябва да се тегли дълг – антитеза на всичко, с което ГЕРБ се..

публикувано на 22.11.25 в 12:48

Мостът "Чавдар" блокиран от протест срещу разширяването на синя и зелена зона в София

В София продължават протестите срещу разширяването на синята и зелената зона за паркиране и предвидените от януари нови по-високи цени. Жители на кварталите  "Хаджи Димитър" и "Сухата река" блокираха моста "Чавдар" в столицата в знак на протест срещу поскъпването. Протестът е обявен с времетраене от 12:00 до 15:00 часа. Мостът е блокиран с..

публикувано на 22.11.25 в 12:45