"Имаме положителен ОВОС, който е влезнал в действие, той се реализира, той е от 2008 г. Този ОВОС допуска в района на Кресненското дефиле магистралата да мине по два начина – чрез тунел или чрез обходен маршрут в полите на планина Пирин. През следващите години обаче Агенция "Пътна инфраструктура" не е направила нито една стъпка, за да проектира тези два разрешени от процедурата по ОВОС през 2008 г. варианта. Още повече, че действащият ОВОС (този от 2008 г.) и на чието основание се строи магистралата, изисква магистралата да започне в района на Кресненското дефиле – той да е първият район, тъй като това е тясното място. Това не е направено от следващите кабинети, започнати са други участъци от магистралата", обясни Белев в интервю за предаването "Хоризонт до обед".

Той припомни, че през 2017 г., под натиск на строителите на магистралата, се приема вторичен ОВОС, частично изменение, който казва – "ние считаме, че вместо да правим магистрала в района на Кресненското дефиле, трябва да се направи един главен път в посока на Гърция, в полите на Пирин". Още през 2019 г. ЕК казва, че този ОВОС има съществени проблеми и не може да се приеме за легитимен, подчерта експертът.
"Разбирам, че строителите са доволни от това. Но аз като потребител – предпочитам да имаме цяла магистрала, вместо един главен път", посочи още той.
По думите му този ОВОС от 2017 г. вече е изтекъл. Процедурата е ясна и не трябва да се започва отначало, категоричен бе той.
При новите цели, които са одобрени, също имаме сериозен проблем от служебния кабинет, подчерта Тома Белев и обясни:
"Сегашният служебен министър на околната среда и водите си позволи да прескочи Министерския съвет при одобряването на тези цели, което е нарушение на закона – той ги одобри в една заповед, която сам си подписа. Това е нарушение на Закона за биологичното разнообразие. Още повече, че този член, на който се позовават заповедите, е разглеждан от Конституционния съд, направено му е ясно тълкуване и служебният министър премина през закона и решението на КС само и само да имаме одобрени цели, които имат сериозни проблеми".
Според еколога в новите цели са пренебрегнати най-добрите научни познания.
"Това, което трябва да се направи в момента, е да се осъвременят тези цели, да минат през съответния ред, да се отразят най-добрите научни познания в тях, АПИ да разработи на едно и също ниво вариантите, които се подлагат на оценка – тепърва да разработват след 15 години. АПИ 15 години не си е свършила работата, както е указано от решението по ОВОС и както ЕК го е казала в специални писма към българското правителство през 2019 и 2022 г.".
Магистралата трябва да се прави по реда на закона и да не се правят компромиси с околната среда или транспорта, каза Тома Белев. Той отново повтори, че вариантът, който се гледа през 2017 г., е за главен път, а не за магистрала:
"Това, което изисква икономиката на България и идеята за опазване на околната среда, е да имаме магистрала през цялата територия на България, а не главен път. Ние ако искахме да имаме главен път, отдавна да сме го построили".
Ако се спазват всички закони и АПИ започне да работи, в рамките на 3 години може да бъде сключен договор за строителството на магистрала, а не главен път в района на Кресненското дефиле, прогнозира Тома Белев.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Кипър е усвоил 100% средствата от европейските фондове за периода 2014-2020 г. и е над средното за ЕС ниво за сегашния период 2021-2027 г., съобщиха от финансовото министерство при представянето на годишния доклад на Европейската сметна палата. Кипър е получил почти 1,3 млрд. евро от европейски фондове през последните четири години и "нито едно евро не..
Служители на Националния осигурителен институт и на Дирекция "Социално подпомагане" в Силистра излязоха в обедната си почивка, за да подкрепят националния протест на КНСБ в столицата. Исканията им са за по-добри условия на труд и по-високи заплати в обществения сектор. Протест на КНСБ с искане за достойно заплащане в обществения..
Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" се обяви против отварянето на училищните дворове за външни хора в по-големите градове като София и Пловдив. Подходът на български общини и кметове да нареждат училищните дворове да се отварят за гражданите извън учебните часове заради дефицита на спортни и открити пространства в големите градове води до..
Директорът на Българската агенция за инвестиции Мила Ненова е освободена от поста, съобщиха от Министерството на иновациите и растежа, без да посочват мотиви. За изпълняващ длъжността е назначен Ангел Иванов , за когото се съобщава, че има дългогодишен управленски опит в държавната администрация, включително в сферата на инвестициите. Бил е и..
Основният проблем след разговорите за мир в Женева е искането Украйна да се откаже от свои територии, заяви президентът Володимир Зеленски. В същото време американският му колега Доналд Тръмп загатна, че преговорите са постигнали голям напредък. Президентът на Украйна заяви, че основният проблем за Киев, на фона на усилията за постигане на..
Това което е приемливо за Украйна и за Европа е абсолютно противоречиво на руските интереси. Трябва да се направи така, че да прехвърлим натиска от Украйна към Русия и тя да е тази, която трябва да избира дали да приеме този мирен план, коментира в интервю пред БНР Ивайло Иванов, политолог и международен анализатор. ОТ Вашингтон и Киев..
Ако България приложи още през 2026-та новите минимални европейски ставки, това би донесло 1.455 млрд лева допълнителни приходи, би намалило броя на пушачите с около 370 хиляди души и би предотвратило около сто хиляди смъртни случая в дългосрочен план, сочат данните, предоставени на различни институции у нас от Коалицията за живот без тютюн и..
Не би трябвало да има размествания по бюджета. Това обясни пред БНР бившият финансов министър Владислав Горанов. "Бюджетът е една комуникация...
Цялото интервю на Диана Янкулова с акад. Николай Денков в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
Тревненци отправят молитви за своя свещеник Неделчо Марков , диагностициран с тежко заболяване. Преди дни тревожната новина бързо обиколи жителите..