Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Росица Кирова: Необходими са и двете трасета, има достатъчно трафик

Магистрала до Видин, или тунел под Петрохан?

Иван Шишков за тунела: Държавата няма да може да отдели пари, да се даде на концесия

Снимка: Любо Андреев

Започнала е процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нуждa - изграждането на новия път в 41-километровия участък между Ружинци и Монтана.
Общият брой на имотите е 1 418. Финансирането на процедурата, в размер на близо 1 900 000 лева, се осигурява от Агенция "Пътна инфраструктура".

Строителството на този участък се забави с близо две години заради съдебно обжалване на Подробния устройствен план. 

Снимка: Петя Генова

Най-големият инфраструктурен обект в региона започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на Северозапада няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Сред инициаторите на протестите тогава бе Росица Кирова, днес народен представител от ГЕРБ.

Росица Кирова  Снимка: БГНЕС"Раздвижване на този проект ще има тогава, когато има реално и конкретно издадени документи там, където процедурите имаха нужда от довършване. Съответно  разрешение за строеж и влизане на строителната площадка. Декларирано е желание от страна на Министерството на регионалното развитие да се работи по този проект. Между Ружинци и Монтана трябва да е започнало отчуждаването на имотите. След година и половина забавяне, това е напредък. Тъжното е, че това можеше да се случи точно преди година и половина, защото имаше абсолютно същите обстоятелства. Спирането за година и половина на един такъв проект носи изключителни загуби за цялото българско общество. За тази година и половина конюнктурата беше коренно променена, цените на строителните материали заради инфлацията доста се повишиха и тези обекти сега могат да бъдат изградени с много по-голям финансов ресурс. Година и половина забавяне обаче не се равнява само на парите, с които е поскъпнал обектът. Тя може да бъде измерена и със загубата на човешки животи, може да бъде измерена и с това, че икономическата дейност по никакъв начин не се е променила", коментира пред БНР Росица Кирова. 

Видин е в състоянието, в което беше преди две години по отношение на очакванията си за довършването на този път, подчерта тя.

"Част от тези процеси обективно са бавни, но няма как да обясним на хората, които чакат това да промени коренно начина им на живот, да им даде повече икономическа стабилност, сигурност, възможности за развитие, защо държавата не полага достатъчно усилия. Всички знаем, че започна една сложна политическа криза, в която не се знае нито кой управлява, нито колко, нито защо, нито кой поема отговорност, но това също не е достатъчно оправдателна причина за всичко, което ни се случи", изтъкна още Кирова.

Иван Шишков

Според министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков по-рационално е било да се работи активно за тунел под Петрохан, защото това би скъсило пътя между Видин и София с около 80 километра в сравнение с отсечката през Ботевград.

"Икономически ще има смисъл да бъде изграден тунел под Петрохан, защото е най-прекият път, освен това няма да направим евентуална тапа на магистрала "Хемус", а това ще щади и природата", обясни Шишков.

"Изключително важно е тунелът под Петрохан и цялостната магистрала, която трябва да се развие към София. Има възложена процедура за ОВОС в тази част. Много важно е да се каже, че това трасе е наистина с около 80 километра по-късо от трасето, което изгражда държавата в момента. При всички положения в рамките на служебния кабинет ще форсираме колкото е възможно по-бързо да се завърши процедурата по ОВОС. Аз съм убеден, че държавата няма да има възможност за финансиране на това трасе. Трябва да се помисли за начин на финансирането на трасето. Когато се налага да се инвестират около 20 млрд. за магистрали в България и когато се изгражда скоростен път до Видин, за който държавата ще даде над 1 млрд., държавата няма да може да даде пари, за да изгради тунела под Петрохан. За да не се превръща в поредната строителна илюзия, аз предлагам наистина да се помисли: след като държавата свърши своята част - направи ОВОС, определи трасе, наистина да помислят политиците да се направи процедура това да бъде дадено на концесия, защото е по-добре да го има, отколкото да го има само в устата на политиците. Изглежда революционно, изглежда различно от това, което сме свикнали, но то е различно, защото това, което свикнахме, е да ни предлагат говорене и да не получаваме резултати. Освен проектите, предлагаме и икономическо решение, защото регионът няма време да чака“, посочи Иван Шишков по време на инспекция на пътища в Северозападна България.

„Голяма грешка е да се мисли, че изграждането на тунел под Петрохан трябва да означава ненаправата на пътя Видин - Ботевград", смята Росица Кирова.

Снимка: Радио Видин

"Скоростният път между Видин и Ботевград е една транспортна артерия и тя няма нищо общо с трасето София-Монтана с тунел под Петрохан. Има достатъчно голям трафик, за да са необходими и двете пътни артерии. Що се отнася до идеята на министъра за концесия на тунела под Петрохан, никой не оспорва, че това е възможност, но самото говорене за тази идея не ни придвижва напред в разработването на проекта. За да се стигне до концесия, трябва да се измине доста сериозен път и аз не виждам достатъчно усилия и действия в тази насока.“

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нов дежурен кабинет във Велико Търново - пациенти има, лекари - не

Над 50 хиляди лева вложи Диагностично-консултативният център в областната болница „Д-р Стефан Черкезов“ във Велико Търново, за да разшири и ремонтира дежурния кабинет за неспешните пациенти на общопрактикуващите лекари през нощта, почивните и празничните дни. Осигурени са добри условия, но няма медици, които да дават дежурства . Така кабинетът ще..

публикувано на 04.06.24 в 06:40

Двама души са загинали при пожар в руска рафинерия в Коми

Двама души са загинали, а един е в тежко състояние в резултат на пожара, който избухна по-рано днес в петролна рафинерия на "Лукойил" в град Ухта, република Коми. Според версията на следствието пожарът е избухнал по време на планирани ремонтни дейности. Огънят е локализиран, рафинерията продължава да работи. Ръководителят на Коми Владимир Уйба посочи,..

публикувано на 02.06.24 в 20:30

Правилната работа на щитовидната жлеза - важна за зачеването и износването на бебе

Около една трета от учениците, пълнолетните хора и бременните жени у нас не приемат достатъчно йод, тъй като консумират нейодирана сол – например хималайска. Това означава, че поставят в риск нормалната работа на щитовидната си жлеза, предупредиха специалисти-ендокринолози през изминалата седмица на осведоменост за заболяванията на тази..

публикувано на 02.06.24 в 06:53

Животновъди ще блокират Подбалканския път. Отнемат им пасища

Животновъди ще блокират Подбалканския път през следващата седмица заради проблеми с пасищата. Блокадите започват от  4 юни. Животновъдите ще затварят пътя за един час дневно . Ще бъде вдигнат палатков лагер – " за да се види, че има хора в Подбалкана и да останат хора в България , да има бъдеще за децата ни", обяви пред БНР Тодор Диклиев,..

публикувано на 30.05.24 в 09:54
акад. Атанас Атанасов и Славена Родинова

Доайен в генетиката и млад предприемач - двама оптимисти за бъдещето на България

"Никой не може да ме обезсърчи, че България няма бъдеще." Това заяви пред БНР генетикът акад. Атанас Атанасов, участник в предстоящия  научен агрофорум на тема "Устойчива агрохранителна система – национален приоритет за продоволствената независимост на България“. На събитието, организирано от Министерството на земеделието и храните, ще бъдат..

публикувано на 30.05.24 в 08:59
Евгения Тагарева

Народно читалище "Христо Г. Данов - 1904" в Пловдив отбелязва 120 години от основаването си

Читалището е символ на стремежа към образование, духовно просвещение и национално единство. Ролята на читалищата в чествания като 24 май е изключително важна, защото именно те организират различни мероприятия, които подчертават значението на българската азбука, книжовност и културно наследство. За празника и ролята на читалищата в него, които..

публикувано на 27.05.24 в 14:58

В България проблемите на хората с хемофилия са неглижирани

Нужен е консенсус в решенията за повсеместно въвеждане на иновативните терапевтични подходи при децата с хемофилия за осигуряване на сигурна и щадяща профилактика на заболяването по време на тяхното израстване. Ключови сгради в страната светнаха в червено за Световния ден на хемофилията - 17 април. Време е здравните власти да обърнат внимание..

публикувано на 26.05.24 в 07:05