Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сийка Кацарова: Минералните води са нашето злато. Имиджът на България трябва да се ребрандира

Снимка: БГНЕС

Да се ребрандира имиджът на България и тя да не бъде разпознавана само като дестинация за масов евтин туризъм.

За това призова в интервю за БНР Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и спа туризъм и вицепрезидент на Европейската спа асоциация.

Кацарова уточни, че са предлагали в Плана за възстановяване и устойчивост да бъде заделен малък бюджет, по примера на Унгария, за саниране на съществуваща инфраструктура за използване на минерални води, но темата се подценява.

"Трябва да се осъзнае ролята на минералните води за България. Това е нашето злато."

Ако се постави като приоритет инфраструктурната свързаност бани – води – тръби – чешми, може да се развива този вид туризъм, подчерта тя.

Сапарева баня  Снимка: Венета Николова, БНР

"Международен бранд в момента иска да се позиционира за първи път в Европа, на места, където има исторически бани, термални води и природа. Ние в България можем спокойно да кажем – заповядайте в нашата къща."

Преди 90 години Пампорово е възникнал като климатичен курорт. И други кметове могат да заложат на тази концепция, при измерване на съответните климатични показатели, изтъкна Кацарова.

Снимка: БГНЕС

По Черноморието и Св. св. Константин и Елена, и Албена, и Поморие съчетават и добър климат, и минерални води, а това е уникално, даде пример тя.

Голям проблем е липсата на какъвто и да е инструмент от страна на държавата, директно насочен към здравноосигурените българи, които искат да посетят балнеоложки курорт, коментира Сийка Кацарова в предаването "Хоризонт до обед".

Такива практики имат всички държави около нас, както и по-развитите в Европа – там престой в балнеохотел се покрива от здравните осигуровки.

Снимка: Ани Петрова

Според Кацарова на много места в балнео и спа курортите ни цените не са увеличени, но има и такива, където са по-високи по обективни причини, например цената на отоплението през зимния сезон.

Скокът в цените на хранителните продукти също е повлиял върху вдигането на цените в съответните спа центрове.

"Много от нашите колеги имат лични стопанства. Нормално е като се повишават цените на продуктите, да се повишават и цените в центровете и хотелите."

Хората в този сектор са обучавани дълги години и борбата е да се задържат екипите, посочи Кацарова. 

Цялото интервю по темата чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45