Първият синьо-зелен вагон, т. нар. прототип, предстои да бъде изпитан най-напред в завода, откъдето излиза, а след това и в специализирана лаборатория в Румъния. Конструкцията под модерното оборудване и новия интериор е от вагони, произвеждани 1988 – 1990-та година в същия завод – дряновския. Това е серията Б 84. Ясни са спомените оттогава на Цветан Лилов, за когото активната работа в сферата на вагоностроенето продължава като главен конструктор в завода.
Проектът за модернизация на 15-те пътнически вагона беше възобновен след забавяне от година и 4 месеца и спорове около договора, сключен през пролетта на 2021 година между БДЖ – Пътнически превози и изпълнителя, избран след проведена обществена поръчва, но без конкурс. От БДЖ се позовават на правото на интелектуална собственост върху модела Б 84, произведен в същия завод, някога държавно предприятие. Доказва го документацията, съхранена в пълнота, казва сегашният собственик Валери Димитров и показва подредените класьори с паспорти на вагоните от серията и технологичните карти. Изтъква, че проведената обществена поръчка е законна, като посочва, че прокуратурата не е намерила данни за престъпление.
Така с нов времеви график модернизацията на возилата по договора за почти 27 милиона лева без ДДС продължава. Въпреки закъснението, цената по сделката няма да бъде променяна - казва Димитров. Един рециклиран вагон ще струва 1,8 млн. лева без ДДС.
Детайлите, които само за един вагон са повече от 23 хиляди, проектира с екипа си Христо Христов, който също е сред доайените в тази сфера.
"Никой досега не е правил такъв вагон в България, бих казал, че и в Европа са малко вагоните, които са направени по този начин. От стария вагон ползваме само старата метална конструкция, всичко друго - облицовки, седалки, осветление, врати, под, отопление, климатизация - всичко е ново - нещо, което изглежда хубаво. С всички нови материали, негорими, екологични, отговарящи на съвременните изисквания за сигурност, надеждност. Много електроника има".
По думите на Христов рециклирането е ниша, защото мащабът на родното производство е твърде малък. Той посочва, че рециклираните вагони струват на половината на новите и могат да се експлоатират повече от 20-30 години. Скоростта, с която се движат тези возила, достига 160 км. в час - максималната за нашата жп-мрежа.
Материалите и елементите са осигурени от водещи компании в изграждането и дизайна на вагони в Европа, които отговарят на стандарта, посочва собственикът на предприятието Валери Димитров.
Научаваме също, че е внедрен нов модел спирачна система, производен през 2020 година, а специални системи за присъединяване на вагоните един към друг няма да позволи заснежаване във влака. Проектът включва вагони I и II класа, както и специализиран за превоз на пътници с увреждания.
Първите рециклирани вагони у нас са излезли от завода в Дряново през 1998 година. Сега, 25 години по-късно, очакваме по релсовия път да потегли композицията с името „Сокол“.
Работата по проекта да даде възможност на предприятието да преодолее затрудненията след дългия период на застой - на това разчита ръководството на завода.
По думите на Валери Димитров, това лято първият вагон ще е готов за експлоатация, а след около година ще завърши модернизацията на всички 15.
Снимки: Велина Махлебашиева
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.
Голямата причина за студентските протести в Сърбия е липсата на правова държава , падналата козирка на гарата в Нови Сад е само поводът. Те бягат от политиката, но рано или късно ще се изправят пред момента, в който техните идеи ще трябва да станат политика. Как ще се мине тази крачка никой не вижда. Това каза пред БНР журналистът от БНТ Бойко..
През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг. Рекордът обаче е от 1954 година, когато реката е скована за цели 74 дни. Според статистиката в периода 1900 - 1964 г. Дунав е замръзвал 27 пъти . След това обаче - през 1985-а това продължава 2 месеца - от 16 януари до 16 март, а..
Асоциация на родители на деца с епилепсия представи нов наръчник "Пътеводител към по-добър живот". Той съдържа насоки и отговори на важни въпроси, свързани с живота и ежедневието на младежи с епилепсия на възраст между 14 и 28 години. На 10.02 организацията отбеляза Световния ден за борба с епилепсията, като отново стана ясно, че липсата на лекарства..
Писателката Виктория Бешлийска гостува на Българското неделно училище в Барселона. В каталунската столица тя се срещна с децата и техните родители в разговор за силата на езика и нишките, които свързват българите по света. Езикът е нашата идентичност и колкото повече изучаваме богатството му, толкова по-близо сме до същността си, каза..
Мисията да показваш, че различните хора не са опасни, и че всеки човек заслужава шанс, продължава и след смъртта - в това вярват близките и приятелите на пеперудения Георги от Перник, който стана звездичка на небето на крехката възраст от 9 години. В негова памет беше представен филмът "Пеперудена прегръдка", в който участват Гого,..
Поредицата "Бесарабски хроники" вече има своя нов том с наслов "Следа в историята ", излязъл през декември миналата година. Описан е периодът от 1762 до 2024 г. Всяка важна дата е разказана в три статии. Съставители са Анна Малешкова, общественичка, писателка, художничка, бивш директор на Дома на профсъюзите в Сливен , на Кинефикация. Тя е..
Кафето сутрин е едно от най-важните сутрешни ритуали за някои хора, за други е отделно изживяване. За това какво е да си бариста в България и какво не знаем за кафето, разказва Момчил Искренов: " На 29 години съм, от два месеца работя като професионален бариста в Coffe shop , отделям време и за заниманията си тук, но иначе имам икономическо..
" Най-уязвимите области в България, с най-високи енергийни нужди и най-много проблеми от гледна точка на социалната уязвимост са София област, Разград,..
Не подкрепяме и трите бюджета, заяви пред БНР инж. Иоанис Партениотис - вицепрезидент на КТ "Подкрепа". На НСТС вчера всички социални партньори..
"Възраждане" фактически загубиха политическия дебат за еврото, но с агресията показаха несъстоятелност и неадекватност. Това каза пред БНР доц...