Една яхта, шест души и четири пъти по 500 килограма тротилов еквивалент. Това са съставките за взривове на дълбочина от 75 метра в Балтийско море за унищожаването на три от четирите тръби на газопроводите "Северен поток". Това поне твърдят разследващите журналисти от три водещи германски медии – ARD, SWR и "Die Zeit".
Преди публикуването на германското разследване, "Ню Йорк Таймс" съобщи, че американските служби разполагат с данни, според които отговорност за саботажа носи неназована проукраинска група. Според вестника няма данни висшето ръководство на Украйна да е намесено в акцията. Киев официално отрече да има "нещо общо" с миналогодишните взривове. Президентският съветник Михайло Подоляк написа в "Туитър", че "Украйна няма отношение към инцидента в Балтийско море и не разполага с информация за "проукраинска групировка".
"Така или иначе, еднозначен отговор на въпроса, кой е извършителят, няма", категоричен е експертът, когото потърсихме за коментар. Гьоран Свистек е флотски капитан, специалист по сигурност и отбрана на Балтийския регион и изследовател към Института за международна политика и сигурност в Берлин.
Има разлика между двете журналистически разследвания, но и двете оставят отворен въпроса за извършителя. "Ню Йорк Таймс" твърди, че е дело на неизвестна проукраинска групировка. Че може би извършителите са украинци или руснаци. В същото време обаче не се изключва възможността за умишлено насочване на следите към Украйна, казва Гьоран Свистек. От разследването на ARD, SWR и "Die Zeit" става ясно, че предполагаемите атентатори са шест души: капитан, двама водолази, двама асистент водолази и една лекарка. Наели са 15-метровата яхта "Андромеда" от германското пристанище Рощок, като са използвали фалшиви паспорти и тяхната националност не е известна. Списание "Шпигел" твърди, че най-малко единият от представените фалшифицираните паспорти е български. Яхтата е върната непочистена и така разследващите откриват следи от експлозиви по масата за хранене. Все още обаче не е ясно, дали откритите улики съвпадат с остатъците от експлозива, които откриха шведските власти.
Германските медии твърдят, че екипажът евентуално е свързан с Украйна. Всъщност, тази връзка е полската фирма, която е наела яхтата, и която е собственост на двама украинци. Твърди се, че полската фирма е получила голямо финансиране от западноевропейска компания, чийто управител е украински бизнесмен.
След двете медийни публикации германската прокуратура потвърди, че още през януари, в хода на разследването на експлозиите, е обискиран плавателен съд. И че съществува обосновано предположение, че с този плавателен съд са превозвани взривни вещества. С това фактите, които са известни, се изчерпват. А и прокуратурата умишлено не навлезе в повече подробности.
- Колко реалистична Ви се струва версията за само 6 души екипаж, една яхта и поставяне на взривове на 75 метра под водата?
- В тази версия няма много логика. По моя преценка саботажът не може да е извършен само от шест души в една яхта. Само плановете и подготовката на такава операция отнемат месеци. Трябва ви ресурс – финансов и материален. Германските разследващи журналисти твърдят, че наемателите на яхтата са представили фалшиви паспорти. Изработването им не може лесно да се скрие. След това: водолазно оборудване за работа на 75 метра дълбочина. И накрая: експлозивите. Ако не са подсигурени от тайните служби на някоя държава, е трябвало да се купят на черния пазар, без да се оставят следи.
Една бърза сметка показва, че всичко това струва стотици хиляди, а може би дори милиони евро. Това не е шега работа.
Да не говорим за изпълнението. Нужни са специални водолазни умения – как се спускаш на такава дълбочина, как пренасяш материалите, какво се случва с тях по време на спускането, как се работи под вода. И да не забравяме – говорим за взривни вещества! Трябва да знаеш, как се закрепват към газопровод, как се детонират – всичко това са специални умения, каквито имат малцина, и в повечето случаи те са обучени и работят за службите.
Москва: Трудно може да се повярва, че зад взривяването на "Северен поток" стои украинска организация
- Освен двете публикации на "Ню Йорк Таймс" и на трите германски медии има още една версия – на американския разследващ журналист Сиймор Хърш, която всъщност се появи първа. Той твърди, че саботажът срещу газопроводите е дело на американските служби и е планиран още преди Русия на нахлуе в Украйна.
- И неговата версия е съшита с бели конци. Хем била тайна американска операция, хем в нея участвали норвежките и датските военноморски сили. Планирането се било случило по време на едно от най-големите военноморски учения в Балтийско море. В това учение всяка година участват хиляди военни от различни държави. Планира се почти две години по-рано. И при най-доброто желание не мога да си представя, че саботажът е подготвян именно в рамките на това учение.
- А откривате ли в операцията почерк на тайни служби?
- Напълно е възможно тайни служби да стоят зад саботажа. По простата причина, че подготовката за такава акция, осигуряването на експлозивите и запазването в тайна на операцията подсказват, че няма как държавни структури да не са участвали. Тайните служби имат такъв опит. Те могат тайно да организират и подсигурят такава акция.
- И тъй като фактите около експлозиите са твърде малко, може би трябва да се запитаме, кой би имал интерес да взриви двата газопровода "Северен поток" към онзи момент? На 26-ти септември Русия вече не доставяше газ по първата тръба, а Германия се беше отказала от втората.
- Точно така. Взривяването на газопроводите нямаше как да навреди на Русия, защото към онзи момент по тях вече не течеше синьо гориво. Помните – "Северен поток 1" уж беше на ремонт, а "Северен поток 2" така и не заработи. Вече имаше наложени санкции, а европейците постепенно замениха руския газ с доставки от други страни.
Експлозиите навредиха на европейците, защото объркаха европейския енергиен пазар. Цените тръгнаха нагоре, а това разтревожи хората. Освен това дойде и притеснението, че такава критична инфраструктура може да бъде унищожена.
Но най-много експлозиите навредиха на Германия. И именно заради това не мога да си представя, че саботажът е дело на украинците. Защо да го правят? За да вбият клин между Украйна и западните съюзници, които вече им помагаха срещу Русия? Нали никой не се съмнява, че ако Украйна стои зад саботажа на газопроводите, подкрепата на Запада ще секне?
Не по-малко безсмислено ми се струва, взривовете да са дело на някоя западна държава, защото това би отслабило Алианса и поставило под въпрос единството в подкрепа на Украйна.
- Тогава кому са нужни спекулациите, които започнаха след публикуването на журналистическите разследвания?
- На никого, поне засега. Разследванията предизвикаха наистина множество спекулации около това, кой може да стои зад саботажа на "Северен поток". В Германия вече се чуха плахи политически коментари, че ако по някакъв начин действително Украйна стои зад експлозиите, вероятно ще трябва да се преосмислят отношенията с Киев. Семето на съмнението между Германия и Украйна вече е посято. Точно това западните съюзници не искаха в никакъв случай да допуснат. Така че полза би имала единствено Русия.
- В момента се водят три отделни разследвания на саботажа – в Швеция, Дания и Германия. Русия от самото начало настояваше да бъде включена в разследването на експлозиите. И използва до ден днешен всяка възможност да отправя това искане. Защо, г-н Свистек?
- Ако имаш нещо да криеш, можеш да го потулиш по време на разследването. В същото време ако имаш достъп до информация от хода на разследването можеш да я използваш за да изработваш и разпространяваш убедително фалшиви новини. Така че за Русия би си струвало много, ако бъде допусната до разследването на взривовете.
Надзорният съвет на Здравната каса се очаква да обсъди днес включването на биомаркерната диагностика на три онкологични заболявания в амбулаторна процедура, както и заплащането им от догодина. Ако Касата поеме диагностика на трите от най-разпространените онкологични заболявания - рак на простатата, на белия дроб и на дебелото черво, това ще..
Прекратяването на огъня между Израел и ливанската шиитска организация "Хизбула", което влезе в сила миналата нощ, засега се спазва. Сделката беше сключена с посредничеството на САЩ и Франция. Вчера хората от двете страни започнаха да се връщат по домовете си в граничната зона. Влезе в сила прекратяване на огъня между Израел и "Хизбула"..
Енергийната инфраструктура на Украйна беше "подложена на масивна вражеска атака", заяви министърът на енергетиката на страната, след като в цялата страна беше обявена въздушна тревога поради приближаващи ракети. "Отново енергийният сектор е подложен на масивна вражеска атака. Удари срещу енергийни съоръжения се извършват в цяла Украйна", съобщи Герман..
Новите цени на водата и ВиК услугите за следващата година, които предвиждат от поскъпване с 19 процента в Сливен до поевтиняване с 15 на сто в Добрич, ще бъдат обсъждани в Комисията за енергийно и водно регулиране. Регулаторът ще има и друго заседание днес, на което ще се разгледа предложението на Булгаргаз за близо 8-процентно увеличение на..
Депутатите ще направят седми пореден опит за избор на председател на 51-вото Народно събрание. Заседанието започва в 11 часа. Новият опит да бъде избран председател на парламента идва на фона на шест провала. Вчера четири от партиите повториха номинациите си - ГЕРБ-СДС издигна Рая Назарян, "Възраждане" - Петър Петров, "БСП - Обединена..
Очаква се днес служебният премиер Димитър Главчев, министри и представителите на различни институции да посетят част от граничните ни пунктове с Румъния - "Дунав мост" край Русе и "Дунав мост 2" при Видин. Целта е страната ни да бъде готова за реорганизацията по границите при положително решение за присъединяването ни към Шенгенското пространство и по..
В Плевен откриват Празника на пчелните продукти. Пчелари от областта ще предложат в специалните шатри пред зала "Катя Попова" мед, пчелни продукти, природна козметика . Официалното откриване на празника е днес в 15 часа. Изложението ще продължи до 30 ноември . Организатори на събитието са Областният пчеларски съюз и кооперация "Плевен Мед..
Имаме абсурди – вторият иска лидерска среща с първия и в същото време не го признава за лидер. За какво е тогава лидерската среща? Това каза..
" Ако приемем, че съдебната система е един камион с ябълки, в него има едно буре гнили ябълки - хора, податливи на корупция, които се ползват от..
И шестият опит да бъде избран председател на 51-вото Народно събрание се провали. Нито един от предложените четирима кандидати не успя да събере..