Една яхта, шест души и четири пъти по 500 килограма тротилов еквивалент. Това са съставките за взривове на дълбочина от 75 метра в Балтийско море за унищожаването на три от четирите тръби на газопроводите "Северен поток". Това поне твърдят разследващите журналисти от три водещи германски медии – ARD, SWR и "Die Zeit".
Преди публикуването на германското разследване, "Ню Йорк Таймс" съобщи, че американските служби разполагат с данни, според които отговорност за саботажа носи неназована проукраинска група. Според вестника няма данни висшето ръководство на Украйна да е намесено в акцията. Киев официално отрече да има "нещо общо" с миналогодишните взривове. Президентският съветник Михайло Подоляк написа в "Туитър", че "Украйна няма отношение към инцидента в Балтийско море и не разполага с информация за "проукраинска групировка".
"Така или иначе, еднозначен отговор на въпроса, кой е извършителят, няма", категоричен е експертът, когото потърсихме за коментар. Гьоран Свистек е флотски капитан, специалист по сигурност и отбрана на Балтийския регион и изследовател към Института за международна политика и сигурност в Берлин.
Има разлика между двете журналистически разследвания, но и двете оставят отворен въпроса за извършителя. "Ню Йорк Таймс" твърди, че е дело на неизвестна проукраинска групировка. Че може би извършителите са украинци или руснаци. В същото време обаче не се изключва възможността за умишлено насочване на следите към Украйна, казва Гьоран Свистек. От разследването на ARD, SWR и "Die Zeit" става ясно, че предполагаемите атентатори са шест души: капитан, двама водолази, двама асистент водолази и една лекарка. Наели са 15-метровата яхта "Андромеда" от германското пристанище Рощок, като са използвали фалшиви паспорти и тяхната националност не е известна. Списание "Шпигел" твърди, че най-малко единият от представените фалшифицираните паспорти е български. Яхтата е върната непочистена и така разследващите откриват следи от експлозиви по масата за хранене. Все още обаче не е ясно, дали откритите улики съвпадат с остатъците от експлозива, които откриха шведските власти.
Германските медии твърдят, че екипажът евентуално е свързан с Украйна. Всъщност, тази връзка е полската фирма, която е наела яхтата, и която е собственост на двама украинци. Твърди се, че полската фирма е получила голямо финансиране от западноевропейска компания, чийто управител е украински бизнесмен.
След двете медийни публикации германската прокуратура потвърди, че още през януари, в хода на разследването на експлозиите, е обискиран плавателен съд. И че съществува обосновано предположение, че с този плавателен съд са превозвани взривни вещества. С това фактите, които са известни, се изчерпват. А и прокуратурата умишлено не навлезе в повече подробности.
- Колко реалистична Ви се струва версията за само 6 души екипаж, една яхта и поставяне на взривове на 75 метра под водата?
- В тази версия няма много логика. По моя преценка саботажът не може да е извършен само от шест души в една яхта. Само плановете и подготовката на такава операция отнемат месеци. Трябва ви ресурс – финансов и материален. Германските разследващи журналисти твърдят, че наемателите на яхтата са представили фалшиви паспорти. Изработването им не може лесно да се скрие. След това: водолазно оборудване за работа на 75 метра дълбочина. И накрая: експлозивите. Ако не са подсигурени от тайните служби на някоя държава, е трябвало да се купят на черния пазар, без да се оставят следи.
Една бърза сметка показва, че всичко това струва стотици хиляди, а може би дори милиони евро. Това не е шега работа.
Да не говорим за изпълнението. Нужни са специални водолазни умения – как се спускаш на такава дълбочина, как пренасяш материалите, какво се случва с тях по време на спускането, как се работи под вода. И да не забравяме – говорим за взривни вещества! Трябва да знаеш, как се закрепват към газопровод, как се детонират – всичко това са специални умения, каквито имат малцина, и в повечето случаи те са обучени и работят за службите.
Москва: Трудно може да се повярва, че зад взривяването на "Северен поток" стои украинска организация
- Освен двете публикации на "Ню Йорк Таймс" и на трите германски медии има още една версия – на американския разследващ журналист Сиймор Хърш, която всъщност се появи първа. Той твърди, че саботажът срещу газопроводите е дело на американските служби и е планиран още преди Русия на нахлуе в Украйна.
- И неговата версия е съшита с бели конци. Хем била тайна американска операция, хем в нея участвали норвежките и датските военноморски сили. Планирането се било случило по време на едно от най-големите военноморски учения в Балтийско море. В това учение всяка година участват хиляди военни от различни държави. Планира се почти две години по-рано. И при най-доброто желание не мога да си представя, че саботажът е подготвян именно в рамките на това учение.
- А откривате ли в операцията почерк на тайни служби?
- Напълно е възможно тайни служби да стоят зад саботажа. По простата причина, че подготовката за такава акция, осигуряването на експлозивите и запазването в тайна на операцията подсказват, че няма как държавни структури да не са участвали. Тайните служби имат такъв опит. Те могат тайно да организират и подсигурят такава акция.
- И тъй като фактите около експлозиите са твърде малко, може би трябва да се запитаме, кой би имал интерес да взриви двата газопровода "Северен поток" към онзи момент? На 26-ти септември Русия вече не доставяше газ по първата тръба, а Германия се беше отказала от втората.
- Точно така. Взривяването на газопроводите нямаше как да навреди на Русия, защото към онзи момент по тях вече не течеше синьо гориво. Помните – "Северен поток 1" уж беше на ремонт, а "Северен поток 2" така и не заработи. Вече имаше наложени санкции, а европейците постепенно замениха руския газ с доставки от други страни.
Експлозиите навредиха на европейците, защото объркаха европейския енергиен пазар. Цените тръгнаха нагоре, а това разтревожи хората. Освен това дойде и притеснението, че такава критична инфраструктура може да бъде унищожена.
Но най-много експлозиите навредиха на Германия. И именно заради това не мога да си представя, че саботажът е дело на украинците. Защо да го правят? За да вбият клин между Украйна и западните съюзници, които вече им помагаха срещу Русия? Нали никой не се съмнява, че ако Украйна стои зад саботажа на газопроводите, подкрепата на Запада ще секне?
Не по-малко безсмислено ми се струва, взривовете да са дело на някоя западна държава, защото това би отслабило Алианса и поставило под въпрос единството в подкрепа на Украйна.
- Тогава кому са нужни спекулациите, които започнаха след публикуването на журналистическите разследвания?
- На никого, поне засега. Разследванията предизвикаха наистина множество спекулации около това, кой може да стои зад саботажа на "Северен поток". В Германия вече се чуха плахи политически коментари, че ако по някакъв начин действително Украйна стои зад експлозиите, вероятно ще трябва да се преосмислят отношенията с Киев. Семето на съмнението между Германия и Украйна вече е посято. Точно това западните съюзници не искаха в никакъв случай да допуснат. Така че полза би имала единствено Русия.
- В момента се водят три отделни разследвания на саботажа – в Швеция, Дания и Германия. Русия от самото начало настояваше да бъде включена в разследването на експлозиите. И използва до ден днешен всяка възможност да отправя това искане. Защо, г-н Свистек?
- Ако имаш нещо да криеш, можеш да го потулиш по време на разследването. В същото време ако имаш достъп до информация от хода на разследването можеш да я използваш за да изработваш и разпространяваш убедително фалшиви новини. Така че за Русия би си струвало много, ако бъде допусната до разследването на взривовете.
Във Великобритания лидерът на синдиката RMT Еди Демпси заяви, че пореден опит за преговори с работодателите се е провалил и започналата в неделя 5-дневна стачка в лондонското метро продължава с пълна сила. Хиляди членове на синдиката стачкуват заради заплащането и работното време. Като се изключи Северната линия, която работи със силно ограничено..
Във Върховния съд на Испания ще започне дело срещу главния прокурор на страната. Алваро Гарсия Ортис е обвинен за разкриване на конфиденциална информация по дело за данъчна измама. След осем месеца разследване съдия Анхел Уртадо издаде заповед за започване на съдебен процес срещу обвинител номер едно в Испания. Решението на Уртадо не подлежи..
Над 80 проектa на обща стойност близо 1 млрд. евро ще бъдат изпълнени до края на тази и през следващата година в Никозия. Мащабните промени и модернизация ще подобрят съществено всекидневния живот на жителите на кипърската столица и областта, заявиха от областната управа. Планът за обновяване и развитие на Никозия и областта, която е..
15-годишно дете е загинало при инцидент в дряновското село Пейна. Фамилията е добивала дърва в района и детето е било качено на самоделно АТВ. Дървосекачите са работили в държавни гори край дряновското село Пейна. По неофициална информация инцидентът е станал на поляна край селото, докато хората се опитвали да изтеглят трупи със самоделно АТВ...
Германия ще финансира украински военни предприятия с 300 милиона евро за масово производство на далекобойни дронове, съобщи германският министър на отбраната Борис Писториус: "Германия ще положи началото на нова инициатива за удари в дълбочина и ще засили помощта си за производството на далекобойни дронове от украинската отбранителна индустрия. Като част..
Ремонтират източния вход на Берковица с 4 милиона лева. Останалите два входа вече са обновени. В момента общината изпълнява проекти за около 32 млн.лв. Работи се по реконструкцията на източния вход на Берковица. Отсечката е с дължина от около 5 километра, от входа на Монтана за Берковица, съобщи кметът Радослав Найденов. Проектът..
Завършва превантивният ремонт на 5-километров участък от пътя за София през Владая, съобщават от АПИ. Строително-монтажните работи между жп гара "Владая“ и пътен възел "Даскалово“ са изцяло изпъленени, като в момента се извършват довършителни дейности - полагане на маркировка и монтиране на ограничителните системи. Предстои монтирането на нови..
Свидетели сме на една груба злоупотреба с правосъдие , престъпление срещу правосъдието, тъй като на четирима младежи им се вменява действие, което те..
По модернизирания подход към кохезионната политика се дава възможност да бъдат пренасочвани средства по нови програми , примерно за изграждане на..
През октомври ще започне строителството на ново трасе през Кресна, което ще е част от магистралата. В момента вървят последните отчуждителни..