Има една поръчка по Плана за възстановяване и устойчивост, която би трябвало за модернизира железницата ни. Вместо обаче да се използват 21 милиона лева от Европа, българската държава сама обещава на бизнесмени да им додаде още 130 милиона от българските граждани.
Преди 46 дни, в деня на последните парламентарни избори, БНР излъчи материал за очакванията на бизнеса към политиците. Разговорът беше с Цветелин Колев, шеф на единствения завод за локомотиви в България. Стана дума за Плана за възстановяване и устойчивост и за това, че в него са предвидени 21 милиона за нови локомотиви, каквито се произвеждат в Русе и че предстои обществена поръчка за тях.
И 46 дни по-късно вече всичко е ясно като бял ден, но от детайлите ще ви причернее.
Министерството на транспорта и съобщенията обявява процедура, но подменя вече договорения с Европейската комисия ПВУ. На стр.152 от оригиналния документ е посочен конкретен проект за купуване на 18 локомотива за маневри в депата на БДЖ, а в обявената поръчка този проект е изменен. Видът на локомотивите е променен на машини, които да правят маневри и във "влакообразуващи гари". В поръчката е посочено изключително странното изискване за доставка на локомотивите за срок не по-малък от 24 месеца. Такова изискване за по-дълъг срок рядко се случва. Най-хубавото в поръчката е, че бюджетът е завишен над 7 пъти и вместо 21 милиона, ще струва 150 милиона, а разликата ще платим ние с вас като български граждани. С промяна в договорения план българският производител е отстранен и ще дадем парите другиму.
Министерството на транспорта не разполага с никакви активи в нито един град на страната с изключение на сградата им в София, но пък ще имат завод в Горна Оряховица. Значи избираме един производител на локомотиви от някъде далеч, а за да може той да ги поддържа, му строим и завод. Кой печели поръчката все още не знаем, но:
"Знаем само, че български експерти от БДЖ са били на посещение в Германия и то в конкретен завод, производител на акумулаторни локомотиви с пантографи. Там са се запознали с техния продукт. Това го знаем от отговор на въпрос, зададен към министъра на транспорта по време на парламентарен контрол", посочи Цветелин Колев и уточни, че от отговора на министъра става ясно, че командировката е била в завода в Кил, който е собственост на Китайската държавна корпорация за локомотиви.
Въпросът към служебния министър на транспорта Христо Алексиев и неговият отговор са на сайта на парламента. Там ясно се вижда, че трима ръководители на БДЖ са командировани в град Кил, Германия, видели са нови дизелови локомотиви и един с акумулаторна батерия и така са се "запознали с новите тенденции на пазара".
Допълнителен щрих към цялата история е, че в русенския завод за локомотиви произвеждат такива машини за клиенти от четири континента. Значи френските, швейцарските, английските, германските и още десетки железници могат да си правят маневрите с български локомотиви, а българските - не.
Ама изобщо не става дума за някаква корупция или кешбек - в никакъв случай! Това е обикновена демонстрация на недосегаемост. Всички тези факти би трябвало да са във фокуса на институциите, които по условие защитават закона, ако не са заети с риалити шоу и телевизионни постановки.
Репортаж на кореспондентката на БНР в Русе Ася Пенчева можете да чуете от звуковия файл.
Залежи на нефт, газ и редкоземни елементи. Нови търговски маршрути и военни позиции – това са предпоставките за задаващата се нова Студена война между САЩ от една страна, и Русия и Китай от друга, за стратегическо предимство в тази част на света. Арктика ще бъде една от основните морски шамхатни дъски в новото противоборство както през..
Темата се поде и вече не се сваля – предпоставка за събуждането, отчита бившият министър на земеделието Кирил Вътев. "Вода в България има много, обаче се пилее и не се оползотворява . Престъпно е да имаме население без вода и земеделие без поливане!", смята той. В предаването "Преди всички" Вътев акцентира върху оптимизирането на..
През март Европа отчете, че през 2024 г. в региона е имало над 127 хиляди заразени с морбили . Това е най-големият брой случаи на дребна шарка от 25 години насам. "Вирусът никога не почива. Това е сигнал за събуждане", предупреди директорът на Световната здравна организация за европейския регион доктор Ханс Хенри Клуге . От..
Медийната среда в България се е подобрила, но продължава да е подложена на натиск отвън, както и на кампании с дезинформация. Това заяви в интервю за БНР Питър Хоръкс , бивш ръководител на Световната служба на Би Би Си ( BBC World Service ), както и на новинарския център на британската медийна корпорация. Как се справя Българското национално..
Пред Съдебната палата в Пловдив тази вечер ще се проведе протест с искане за по-строго наказание за Петър Чернев, обвинен в жестокото малтретиране на 5-годишния Адриан. На Чернев беше наложената присъда от 8 години "лишаване от свобода", а майката на пострадалото дете , която е живеела с него, беше освободена от наказателна отговорност и ѝ..
Все по-рано родителите забелязват затруднения в развитието на децата, които са признаци за състояние от аутистичния спектър, но отлагат търсенето на професионална помощ, а средната възраст за поставяне на такава диагноза е 4 години . Тази световна тенденция е валидна и у нас, каза за БНР д-р Десислава Маслинкова, детски психиатър в..
От гледна точка на турбулентността, която може да предизвика в самата Европейска прокуратура , казусът с Теодора Георгиева е безпрецедентен. Става дума за тежки съмнения за корупция при българския национален прокурор, който трябва да наблюдава всички досъдебни производства, водени от Европейската прокуратура в България. Това е изключително..
Съдебната система се променя през политиката. Политиката обаче не може да оправи съдебната система, тъй като съдебната система не може да дисциплинира..