Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вместо да използва 21 млн. лева по ПВУ, държавата обещава на бизнесмени да им додаде още 130 млн.

Цветелин Колев
Снимка: Ася Пенчева

Има една поръчка по Плана за възстановяване и устойчивост, която би трябвало за модернизира железницата ни. Вместо обаче да се използват 21 милиона лева от Европа, българската държава сама обещава на бизнесмени да им додаде още 130 милиона от българските граждани.

Преди 46 дни, в деня на последните парламентарни избори, БНР излъчи материал за очакванията на бизнеса към политиците. Разговорът беше с Цветелин Колев, шеф на единствения завод за локомотиви в България. Стана дума за Плана за възстановяване и устойчивост и за това, че в него са предвидени 21 милиона за нови локомотиви, каквито се произвеждат в Русе и че предстои обществена поръчка за тях. 

И 46 дни по-късно вече всичко е ясно като бял ден, но от детайлите ще ви причернее.

Министерството на транспорта и съобщенията обявява процедура, но подменя вече договорения с Европейската комисия ПВУ. На стр.152 от оригиналния документ е посочен конкретен проект за купуване на 18 локомотива за маневри в депата на БДЖ, а в обявената поръчка този проект е изменен. Видът на локомотивите е променен на машини, които да правят маневри и във "влакообразуващи гари". В поръчката е посочено изключително странното изискване за доставка на локомотивите за срок не по-малък от 24 месеца. Такова изискване за по-дълъг срок рядко се случва. Най-хубавото в поръчката е, че бюджетът е завишен над 7 пъти и вместо 21 милиона, ще струва 150 милиона, а разликата ще платим ние с вас като български граждани. С промяна в договорения план българският производител е отстранен и ще дадем парите другиму. 

Министерството на транспорта не разполага с никакви активи в нито един град на страната с изключение на сградата им в София, но пък ще имат завод в Горна Оряховица. Значи избираме един производител на локомотиви от някъде далеч, а за да може той да ги поддържа, му строим и завод. Кой печели поръчката все още не знаем, но:

"Знаем само, че български експерти от БДЖ са били на посещение в Германия и то в конкретен завод, производител на акумулаторни локомотиви с пантографи. Там са се запознали с техния продукт. Това го знаем от отговор на въпрос, зададен към министъра на транспорта по време на парламентарен контрол", посочи Цветелин Колев и уточни, че от отговора на министъра става ясно, че командировката е била в завода в Кил, който е собственост на Китайската държавна корпорация за локомотиви

Въпросът към служебния министър на транспорта Христо Алексиев и неговият отговор са на сайта на парламента. Там ясно се вижда, че трима ръководители на БДЖ са командировани в град Кил, Германия, видели са нови дизелови локомотиви и един с акумулаторна батерия и така са се "запознали с новите тенденции на пазара".

Допълнителен щрих към цялата история е, че в русенския завод за локомотиви произвеждат такива машини за клиенти от четири континента. Значи френските, швейцарските, английските, германските и още десетки железници могат да си правят маневрите с български локомотиви, а българските - не.

Ама изобщо не става дума за някаква корупция или кешбек - в никакъв случай! Това е обикновена демонстрация на недосегаемост. Всички тези факти би трябвало да са във фокуса на институциите, които по условие защитават закона, ако не са заети с риалити шоу и телевизионни постановки.

Репортаж на кореспондентката на БНР в Русе Ася Пенчева можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Гунди - легенда за любовта

В очакване на "Гунди - легенда за любовта"

"Звук  и картина се стовариха върху мен. Усетих такова присъствие, че сърцето ми щеше да спре" . Това сподели пред БНР Величка Маркова, съпруга на Георги Аспарухов – Гунди, по повод лентата за живота на футболната легенда, която ще излезе по кината на 18 октомври 2024 година. Маркова  е консултант на "Гунди - легенда за любовта". "Чела съм..

публикувано на 10.05.24 в 18:37
Емил Йотовски

Емил Йотовски: Ние сме малка пионка на геополитическата дъска, която разиграват чрез продажните ни елити

Ние сме малката пионка на геополитическата дъска, която разиграват чрез продажните ни политически елити. Това заяви пред БНР Емил Йотовски, журналист, сценарист, писател и лекар. Той представи най-новота си книга - "Технология на унищожението".  Премиерата й ще бъде в понеделник – 13 март, от 18.30 часа в  Гранд хотел София.  "Книгата..

публикувано на 10.05.24 в 14:03

Границата при Малко Търново изглежда толкова сива и грозна, сякаш влизаш в третия свят

Километричните опашки по границата ни с Турция на ГКПП "Малко Търново" след празниците разгневиха кмета на общината Илиян Янчев. В социалната мрежа той написа: "И понеже скоро стана въпрос колко годишна е тази битка за разширяването на ГКПП Малко Търново и говорихме за подкрепата на колегите кметове от Бургаска област - това да се превърне в..

публикувано на 10.05.24 в 10:01

Предупреждение: Таванът на търговската надценка за хляба е опасен прецедент

Всяка намеса на пазара, която регулира и фиксира цени и надценки, влияе както на предлагането, така и на търсенето. Целият пазар би могъл дългосрочно да се изкриви , когато интересите по веригата не са балансирани. Това заяви в интервю за БНР Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, във връзка с приетия от..

публикувано на 10.05.24 в 08:58

Арх. инж. Стоян Тодоров: Застраховането "Професионална отговорност" у нас не работи

"Когато един чужденец дойде в България, първото нещо, с което той се сблъсква, е реалността, а именно безпорядъка, който цари в нашите населени места . Това е тема, която касае всеки – качеството на живот". Това коментира пред БНР арх. инж. Стоян Тодоров, председател на Алианса за висока строителна култура, който вчера проведе конференция за..

публикувано на 09.05.24 в 12:13

"За Земята": Агенцията по околна среда крие доклад за системата за мониторинг на въздуха

Изпълнителната агенция по околна среда отказва да предостави доклад за състоянието на системата за мониторинг на качеството на въздуха, поискан по реда на Закона за достъп до информация, алармират от екологичното сдружение "За Земята". Агенцията, заедно с МОСВ, не могат да финализират повече от година и половина въпросния анализ. От..

публикувано на 09.05.24 в 10:45
Сергей Бойко

Сергей Бойко: Хората в Русия, които подкрепят режима на Путин, не са толкова много

Хората в Русия, които подкрепят режима на Путин, не са толкова много. Това заяви в интервю за БНР руският опозиционер Сергей Бойко - бивш координатор на щаба на покойния опозиционер Алексей Навални в Сибир и бивш общински съветник в Новосибирск. Според него, режимът на Владимир Путин може да остане на власт още дълго време. "Не бих..

публикувано на 07.05.24 в 09:53