Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Културният антрополог Бернд Каспарек: Държавите, които не искат да приемат бежанци, ще се "откупват" с по 20 000 евро на човек

По-строг режим за бежанците към Европа. Ще намалее ли миграционният натиск?

Миграционният експерт проф. Рууд Копманс: Индивидуалното разглеждане на молбите може спокойно да се провежда и извън ЕС

Служители на испанския Червен кръст оказват помощ на мигранти
Снимка: ЕПА/БГНЕС

966 000 - толкова молби за убежище са подадени през миналата година в ЕС. Бежанската вълна през 2015 година показа, че политиката на съюза за предоставяне на закрила се нуждае от спешна реформа. Първата крачка към тази реформа, със закъснение от седем години,  направиха в четвъртък в Люксембург министрите на вътрешните работи на 27-те страни членки. Но това е само първата стъпка преди обсъждането в ЕП и от европейските лидери. Реформата предвижда значително по-строг режим за мигрантите, които нямат шанс да получат закрила. И тези случаи трябва да се разглеждат още преди търсещите убежище да влязат на територията на ЕС в центрове в страните по външната граница, управлявани от новосъздадената Агенция на Европейския съюз в областта на убежището. Тези, които нямат право на закрила, ще бъдат връщани в страните, от които пристигат. Процесът ще трае най-много 12 седмици.

Часове след оповестяването на споразумението в Люксембург се чуха първите критични оценки. "Постигането на споразумение беше изненада, но по-добре да няма реформа, отколкото такава реформа", твърди Бернд Каспарек, културен антрополог от Хумболтовия университет в Берлин, който изследва миграционните процеси.

"Не одобрявам решението молбите за убежище да се разглеждат в страните по външните граници на ЕС. Разбира се, че без компромис не може да има напредък. Но все пак има някакви червени линии, които не бива да се прекрачват. Такава червена линия е спазването на човешките права и на правото на убежище. Именно в тази светлина разглеждането на молбите на границата представлява проблем, защото този ускорен процес в рамките на 12 седмици не може да бъде задълбочен. Не смятам, че в рамките на този процес мигрантите ще имат възможност да се защитят. Това, което се предвижда, е някаква груба, повърхностна преценка на пристигащите мигранти дали изобщо да бъде започнат процес по предоставяне на убежище. А нали точно това не искахме да допуснем - опасността търсещите убежище да бъдат лишени от честен и обективен процес. А се опасявам, че точно това ще се случи на външната граница на ЕС."

Част от споразумението на вътрешните министри е задължението всяка държава от Евросъюза да приеме пропорционален брой кандидати за убежище. Ако откаже, ще трябва да плати компенсация във фонд, управляван от Брюксел, с който пък ще бъдат подпомагани страните, най-силно подложени на миграционен натиск. Решава ли по този начин реформата проблема?

"На практика тя не решава съществения проблем на ЕС - нежеланието да се спазват договорените квоти за разпределяне на мигрантите във всички страни членки. Това, което оповестиха министрите в Люксембург, че сега всички 27 страни членки ще участват в разпределението на бежанците, просто не е вярно, защото онези държави, които не искат да приемат бежанци, ще се "откупват" с по 20 000 евро на човек."

Каква е целта тогава на приетото решение? Да не би идеята на тази реформа да е да изплаши мигрантите изобщо да не тръгват към Европа?

"Да, точно това си мисля. Мисля, че ЕС изпрати сигнал, че усложнява процеса по предоставяне на закрила и затова изобщо няма смисъл да се опитвате да получите убежище в ЕС. Това мнение не е само мое - така мислят и много други експерти. Но съм длъжен наивно да кажа, че болшинството хора, които тръгват към Европа, не го правят от авантюризъм, а защото животът им е застрашен. Те бягат от граждански войни и крайна бедност, която застрашава съществуването им."

Снимка: Ройтерс

На срещата на министрите на вътрешните работи Италия, Гърция и Австрия наложиха мигрантите, чиито молби за убежище бъдат отхвърлени, да бъдат връщани в т.нар. "сигурни трети страни", т.е. държави като Тунис или Мароко, откъдето са пристигнали и където за тях няма опасност. Миграционният експерт проф. Рууд Копманс от Центъра за социални изследвания в Берлин също остро критикува постигнатото споразумение за миграцията и вижда възможното решение другаде:

"Европейската политика за предоставяне на убежище не се ръководи от нуждата от закрила, а от това дали мигрантите ще успеят да се доберат до територията на ЕС, където да подадат молба за статут. Хора, които наистина имат нужда от помощ, като например Йемен, където бушува жестока война, изобщо не могат да стигнат до Европа. И обратното - тук пристигат хора с финансови и чисто физически възможности да издържат пътуването. Това обикновено са млади, здрави мъже, платили хиляди евро на каналджиите.

Когато тези млади мъже достигнат европейска територия, се оказва, че около половината от тях нямат право на убежище. Те обаче остават тук, защото така и не можем да се справим с връщането им поради липса на споразумения със страните по произход."

Пледирате за споразумения с т.нар. "сигурни трети страни", където да бъдат връщани мигрантите. На какви условия трябва да отговарят тези държави?

"Тези държави не е необходимо на всяка цена да са изрядни демокрации. Но те трябва да се придържат към Конвенцията за бежанците. И тъй като ЕС ще е страна по договора, тези трети страни трябва да спазват и европейската харта за правата на човека."

Достатъчно ли е това за справяне с миграционния натиск?

"Това, което се случва сега в някои държави на външната граница, не може да продължи. Имам предвид Гърция или Италия, които са оставени напълно сами да се борят с пристигащите маси хора. Няма как тези държави да се справят, защото техният противник не са мигрантите, а каналджиите, които пълнят лодките с хора. Не можем да виним Гърция за неприемливите условия в лагера Мория на остров Лесбос. Или по-правилно казано - разбирам, че гръцките власти изнемогват. А те изнемогват, защото държавите, които са най-привлекателни за мигрантите, като Германия и Нидерландия, са оставили Гърция и Италия напълно сами в тази ситуация без да работят за решение на проблема. А поне част от решението трябва да са споразумения с трети страни за връщането на мигрантите, които нямат право на убежище. ЕС трябва да сключи споразумения с държави като Мароко, Тунис или Сенегал. Тези потенциални партньори са държави, които признават Женевската конвенция за бежанците. На тези партньорски страни Брюксел може да предложи либерализиран визов режим за трудова миграция например." 

Вие настоявате за една значително по-дълбока реформа на политиката за предоставяне на убежище. Подкрепяте ли в такъв случай постигнатото споразумение молбите за убежище да се разглеждат в страните по външната граница на ЕС?

"Според мен индивидуалното разглеждане на молбите може спокойно да се осъществява дори извън ЕС, например в Сенегал или Тунис, но при условие, че имаме съответното споразумение."

В Люксембург министрите на вътрешните работи постигнаха труден компромис. Но проф. Копманс казва, че е илюзорно да се надяваме на одобрено от всички решение, защото интересите на 27-те са прекалено различни.

"Да не говорим, че редица държави нямат никакъв интерес да хабят сили за справяне с миграцията, след като могат просто да нарушават европейското право и години наред да не бъдат санкционирани за това. Нали никой не очаква, че Полша и Унгария ще запретнат ръкави в търсене на решение? Така че според мен решението е в "коалиция на желаещите" между най-привлекателните за мигрантите - Германия, Нидерландия, Австрия, скандинавските държави. Но мисля, че в тази "коалиция на желаещите" трябва да бъдат привлечени и страните по южната външна граница като Италия и Гърция. Тази коалиция трябва да води преговорите със страните извън ЕС, които споменах, където да се разглеждат молбите за убежище."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е илюстративна.

24 май ще бъде обявен за Ден на България в Британска Колумбия

" България ще има специален ден в Британска Колумбия и в град Ванкувър. 24 май ще бъде обявен за Ден на България ". Това обяви пред БНР Велислава Панова, генерален консул на България в Торонто. Тя посочи, че тази година Дните на България в Канада , които предстоят на 19 април, се организират за трета поредна година. "В Британска..

публикувано на 17.04.24 в 07:46
Любомир Кючуков

Любомир Кючуков: Външната ни политика се разглежда не като национална, а като партийна

Смяната на външния министър е странно решение, което води само до един извод – че правителството очевидно е политическо, а не експертно , както се очаква от едно служебно правителство. Тези дни нямаше нищо, което да даде основания да се говори за промяна във външнополитическата доктрина на страната, категоричен е дипломатът относно думите..

публикувано на 16.04.24 в 08:05
Проф. Иван Кьосев

Проф. Иван Кьосев: В действащата ни Конституция има заложени капани в закони, необходим е рестарт

Политиците и управляващите да прочетат Търновската конституция и да почерпят опит от нея, защото в нея има баланс в разпределението на властите. Това сподели проф. Иван Кьосев, преподавател в ЮФ на СУ „Св. Климент Охридски“, в интервю пред БНР.  В предаването „Преди всички“ той представи новата си книга „Държавната власт и..

публикувано на 15.04.24 в 10:30

Весела Райчинова: Израел е пред дилема дали трябва да реагира в момента

Тишината, която обзе Израел след терористичните атаки на "Хамас", настъпи и снощи, но този път облечена в мрак . Това каза журналистката Весела Райчинова, която живее в Израел във връзка с вълната от атаки на Иран с ракети и дронове. Израел: Иранската атака е осуетена, прехванати са 99% от изстреляните ракети и дронове Иран е започнал..

публикувано на 14.04.24 в 14:59

Ще потънат ли европейските теми на нашите избори 2 в 1? Рискове и предизвикателства преди вота

Снимки: Савина Спасова Цялото интервю на Диана Янкулова с Цветелина Пенкова и Стоил Цицелков в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл. 

публикувано на 14.04.24 в 12:52

Чий е кабинетът и други акценти от отминаващата седмица

Н а 9 април 103-ото правителство на България положи клетва. За пръв път служебен кабинет прави това в Народното събрание, а не пред президента заради промените в Конституцията. Държавният глава Румен Радев не пропусна да го напомни и се разграничи от новия Министерски съвет. Докато в МС старият кабинет предаваше властта на новия,..

публикувано на 14.04.24 в 09:54

Ще донесе ли реформата в ТЕЛК повече негативи, отколкото плюсове?

По-кратки срокове и по-голяма прозрачност са част от целите в одобрената реформа на ТЕЛК. Предвиждат се освидетелстване по документи и разпределение на случаен принцип, както и създаване на нови комисии в лечебните заведения. Промените влизат в сила в средата на годината. Сега в страната действат 75 ТЕЛК комисии . По данни на Министерството..

публикувано на 11.04.24 в 10:55