Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мариана Калъчева: Жената в моите картини е светлина, ефирност и чар

Липсват ми паветата на Пловдив, липсва ми цвета на България, казва художничката

3
Откриване на изложбата на Мариана Калъчева в Чикаго
Снимка: Елена Цанева

В 11 епизод на рубриката -  “ Америка - илюзии и реалности “ ви срещаме в "Закуска на тревата" с художничката Мариана Калъчева, която от 6 години живее в Батън Руж, щата Луизиана. Пловдивчанката Мариана Калъчева е слънчевата художничката, която с магистърска степен по „Графика“ и „Педагогика на изящните изкуства“ от Академията  по изкуствата в Пловдив отива във Франция. Тогава все още не иска и да чуе за Америка…

Тя е млада, елегантна, женствена и красива. Прави най-слънчевите и най-цветните картини. Печели награди. И почитатели. Картините й поемат в близо 20  различни  посоки  по света за да се превърнат в част от лични колекции.

Изложбите й са близо 200, а самостоятелните  18: Виена, Тайпе, Монако, Марсилия, Ница, Кан, Ню Орлиънс, Батън Руж , Чикаго…От картините й струи светлина. И цветове. И Слънце. Като българските лета. А  дамските и портретите  са женственост, ефирност, нежност и финес…Като усещането й за света. Омагьосват със светлината, която струи и от самата нея.

Мариана, как те посрещна Америка? Имате ли спомен? 

"Аз кацнах в един топъл Ню Орлиънс. Когато се отвориха вратите и портите на летището, и аз излязох навън ме лъхна една много интересна лепкава влага с някаква екзотична миризма, която никога не бях вкусвала. Стори се много странно, но същевременно интересно, и си казвам аз съм от града на джаза .И бях много любопитна да го разгледам. Мъжът ми от Батън Руж правихме доста визити до Ню Орлиънс още в началото и тази енергия много ми допадна".
Откриване на изложба  на Мариана Калъчева във Франция
Кое е нещото, което наистина те изненада в Америка?

"Няколко са нещата. Не знам дали мога да конкретизирам само едно нещо. Приятната изненада: хората спазват някакъв ред и уважават мнението на другия. Поне това забелязах аз. В нашата страна това малко не се зачита. Особено напоследък. И особено и професията, която нося на художник е по уважителна тук и навън всъщност е по уважително. Но нещото, което ми прави не толкова добро впечатление е, че те са някак си влезнали в един собствен ритъм, който няма излизане. И нещо като една месомелачка, в която веднъж като влезеш в тази формула, в тяхната машина не можеш да се откачиш. Човек, като че ли хем е свободен, хем няма толкова свобода да прави всичко това, което иска да прави. Някак си само работа, работа, работа, работа и никакъв социален живот. Но не това намирам аз там, където живея, което е много странно. Може би защото липсват тротоарите, липсват пешеходците, липсва градската част, липсва инцидентно излизане и среща с приятели, инцидентно ходене на изложба и след това хайде да продължим нанякъде, където срещаме още приятели? Това много ми липсва тук"

Твоето място ли е Америка?

"Все още не мога да определя. Аз мисля, че живота ми във Франция беше някак си по загадъчно интересен и си бях на място там. Говоря за Южна Франция. Тук намирам и подкрепа, но и не толкова подкрепа в това, което прави. Не мога някак си да вляза в тази енергия на тази страна."

В много от картините ти присъстват женските образи, присъства нещо много елегантно, нещо много светло, нещо много докосващо. Америка не е страна на духовното. Америка е материална страна.

"Много съм съгласна с това. Тези женски портрети, тази ефирност много искам да изживея, защото тя трябва да се знае и да не се открива само феминисткото жената, но да се види нейната женственост, нейната грациозност, нейната ефирност, нейния чар, който някак си с тези години напоследък, откакто всичко става прекалено цивилизовано, прекалено бизнес ориентирано, ние се губим като пол. Т.е. жената, придобива все по ръководни роли и се превръща иззема мъжките функции. Аз някак си не съм за това. Аз смятам, че ние като жени трябва да си седим на местата, да имаме уважението на съответния отсрещния пол, но и да бъдем жени. А много жени това са го забравили. И на мен ми харесва и майчинството, и жената като майка. Това много го свързвам с детските елементи, със светлите елементи, с чистотата, със светлината."
Мариана Калъчева, Ница, Франция
Много от твоите картини напомнят точно илюстрации на детски книжки. Много различен е и стилът в картините ти също. Това е като игра с различните стилове или просто интерес към различните неща.

"И двата отговора са верни, тъй като аз съм човек, който търси, за да намери нещо ново."

Разкажи ми за една случка, която е родила твоя картина.

 Сещам се за една картина, която бях направила и се казва Овчарски скок. Значи това беше в една практика по йога, която редовно правех с моята група в Пловдив . Накрая на йога сесията лягаме за медитация, кратка медитация. Аз съм в едно поле, така се виждам на едно поле, където се чуват само щурци и се вижда едно лятно небе над мен. Много малки, рехави и леки облачета. Един образ скочи над мен с един прът и тръгна нататък. И аз забавих в каданс цялата тази гледка, как той ме прескача с двете кучета, които бяха в този скок. От това стана една картина, която аз по късно направих, но то беше много интересно. Тази картина се показа и ми каза: ти трябва да ме направиш такава, както ме виждаш."

Мариана Калъчева и съпругът й Марио

Липсва ли ти България?

"Да, разбира се, че ми липсва България. Корените, града, атмосферата, въздуха, дори и лошите неща, които са там. Понякога и лошите хора и те ми липсват там. Липсва ми цялата тази амалгама от шум, въздух. Паветата на Пловдив ми липсват много. Липсва ми философията на българина, липсва ми мисленето му, липсва ми носталгията...

Хората обикновено идват в Америка със своята американска мечта. Каква е твоята?

"Една година преди да дойда в Америка, си говорех с едни приятели във Франция и си казах Ах, Америка?! Никога не искам да отида в Америка. Не искам да отида в Америка, няма да отида в Америка. И една година по късно стана така, че се запознах със съпруга ми, който ме покани и аз трябваше да се моля да ми дадат виза. И си казах Господи, Боже мой, как може такова нещо? Аз пожелах да не ходя и се зарекох, че няма да отида. Стана така, че си пожелах да отида в Америка. Та, аз дойдох в Америка с една идея да срещна един човек, който моето вътрешно дете много дълго време е чакало. Този човек, който в момента е мой съпруг. Нямах идея, че ще ми бъде съпруг, ме привлече с неговата покана. Ние с времето се опознахме, но това беше много добър мотив да го опозная малко повече, защото той е изключителен темперамент, има много красив ум и това ми хареса. И си казах- добре, аз , ако отида в Америка, може би ще срещна този човек и може би ще заживее с него, може би не , но стана така, че всичко се разви много бурно и бързо. И намерих  сродната  си душа…".


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Деца свирят на деца - концерти с поглед в бъдещето

Поредицата "Културама фест в музея" ще има специално събитие на 31 януари от 19 часа в Софийската градска художествена галерия. Под надслов "Деца свирят на деца" фондацията организатор "Културни перспективи" ще представи най-младите си стипендианти: Анжелина Денчева - сопран, Кристиян Менев - баритон, Дарин Ламбрев - виолончело, и Филип Ангелов -..

публикувано на 30.01.25 в 18:21

Светлин Русев и Вероника Тодорова вдъхновиха нова творба на Минко Ламбов

Ново българско музикално произведение ще види бял свят на 29 януари във Военния клуб. Композиторът Минко Ламбов ще бъде и диригент в концерта на Симфониета "София", а в програмата са включени още пиеси от Кирил Ламбов, Ренцо Руджери и др. Новото произведение на Минко Ламбов е Концерт за цигулка, акордеон и оркестър. То е част от поредицата..

публикувано на 29.01.25 в 14:38
Кадър от филма „Човекът, който не можеше повече да мълчи

Катя Тричкова: Най-важно е историята на "Човекът, който не можеше повече да мълчи" да стигне до хората

"Номинацията за "Оскар" е нещо страхотно, ние въобще не сме го очаквали и дори изглежда малко нереално. Това е огромно признание за филма, дава му още по-голяма видимост. Най-важно е тази история да стигне до хората".  Това каза пред БНР  Катя Тричкова  - продуцент на "Човекът, който не можеше повече да мълчи" от българска страна...

публикувано на 28.01.25 в 18:08

"Дон Жуан от Сохо" - новата постановка в театър НАТФИЗ

Планета се върти, времената се сменят, а пред човека стоят едни и същи морални дилеми за пътя, по който да поеме . Изборът винаги е много личен , но общоприетите ценности, морални принципи и модели на възпитание и образование оказват своето влияние и учат на уважение, принципност, следване на правила, етика в отношенията.  Разбира се..

публикувано на 28.01.25 в 17:29
Акира Саката

Японското приключение на "Аларма пънк джаз"

Японският саксофонист и кларинетист Акира Саката гостува в София преди 80-ия си рожден ден.  "Акира Саката е ренесансова личност – поет, писател, актьор, по професия морски биолог . Този човек има страшна енергия, сякаш е на 55. Той е толкова слънчев, забавен човек! Той е като младеж ", разказа в предаването "Хоризонт до обед" Цветан Цветанов..

публикувано на 28.01.25 в 10:28
Виктория Бешлийска

Виктория Бешлийска: Радиото създава усещане за реалния ритъм на времето

"Едни от най-ранните ми детски спомени са свързани с радиото. То беше един неизменен фон на моето детство“ . Това сподели българската писателка Виктория Бешлийска в предаването "Понеделник вечер" , посветено на 90 години БНР. Цвети Радева е носителят на голямата награда на БНР "Сирак Скитник" До седемгодишна възраст създателката на..

публикувано на 27.01.25 в 21:50

В София врати ще отвори къщата - музей на Райна Княгиня

Къщата, в която е живяла Райна Княгиня в София вече е готова да бъде музей. Това стана ясно още през 2023 година. Тогава кмет на София беше Йорданка Фандъкова, която следеше строителните работи на сградата.  „Възстановяваме къщата, в която е живяла Райна Княгиня, заедно със запазените автентични предмети. Тя се намира на ул. „Софроний Врачански“..

публикувано на 26.01.25 в 06:42