Това са само част от въпросите, които повдигнахме в "Изотопия", вдъхновени от пътуващата изложба "Ценност/Стойност – е-valuation" на фондация DA LAB.
От барутен погреб на две столетия през легендарен музикален клуб до случаен подслон за забравени и изоставени хора – преди да стане културен център, ReBonkers e изминал дълъг път на подземни преображения.
снимка: ReBonkers
"Ментори и стипендианти показваме на едно ниво, рамо до рамо нашите инсталации", казва единият от двамата обучители – опитният международно признат дигитален артист Антони Райжеков.
Антони Райжеков, снимка: Matthias Gruber
Според него мястото е уникално: "Човек, когато влезе вътре, усеща всички тези пластове през годините (...) и е много интересно да прекара по-дълго време там, да може да прочете и по някакъв начин да открие тези пластове."
Несъмнено отговорността на знанието на такова място се увеличава, признава Антони, чиято инсталация "Отговорността на знанието" осмисля отговорността към историята, но и към бъдещето.
"За отговорността на знанието", автор: Антони Райжеков, снимка: Божана Димитрова
Както в предишна негова инсталация, представена в ReBonkers – "До последна капка", и в тази водата "втечнява" и озвучава знанието, синтезирано от 15 избрани философски книги, формирали западноевропейското мислене.
"Добър пример за това е гайгеровият брояч, който ни информира със звука си дали има радиация, колко е висока, дали е силна или слаба. С напредъка на дигиталните технологии имаме възможност да трансформираме всякакъв вид цифрова информация в звук, може да се каже, че всичко може да звучи, разбира се, начинът, по който това се случва, е важен", подчертава Антони.
За "Отговорността на знанието" е знаков и изборът на книгите, направен заедно с американския професор Бенджамин Голдбърг, преподавател по история на науката и философията в Университета на Южна Флорида, САЩ.
"За отговорността на знанието", автор: Антони Райжеков, снимка: Божана Димитрова
"Имахме повече от 50, но трябваше да намерим 15-те най-есенциални, променили хода на човешката история, тръгвайки от Платон и стигайки през Фройд до ХХ век. Разбира се, това е много малка селекция, но от всяка една книга избрахме по един цитат. Този цитат е разделен на думи и всяка една от тези думи е възпроизведена само и единствено, когато капката вода капне", разказва Антони, но далеч не разкрива всичко.
В изложбата могат да се видят още инсталации, посветени на изкуствения интелект, био арта, интерактивни инсталации, които изследват съвременното изкуство, природните ресурси, дори съдбата на уличните кучета у нас.
"(Не)изчерпаема памет", автор: Яна Василева, снимка: Виктория Костова
"Аз съм изключително доволен от тази изложба, която разкрива различни подходи към дигиталното изкуство", обобщава Антони Райжеков.
Сред стипендиантите на DA LAB са сестрите Рослана и Радина Йотови или творческото дуо Raw Lab.
Raw Lab (Рослана и Радина Йотови), снимка: Raw Lab
Инсталацията им се казва "Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации".
"Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации", автор: Raw Lab, снимка: Виктория Костова
За да я разберем, Радина обяснява какво е машинна анотация:
"Процесът на категоризиране на изображения, за да се обучи изкуственият интелект. Хората приемат изкуствения интелект като нещо много мистериозно, ние искаме да покажем точно този скрит, често пренебрегван процес на категоризиране. Има много хора, които работят за минимално заплащане, за което биват карани да анотират изображения. Нашите изображения в интернет се събират от учените, които разработват тези модели за машинно обучение. Всъщност (...) ние го учим да вижда. Ние сме тези, които слагаме границата."
"Нови богове/Нови ритуали", автор: trohi, снимка: Виктория Костова
Изображенията, които качваме, се свалят от роботи за машинното обучение, уточнява Рослана. Проблем има, тъй като част от тези снимки са обект на авторското право, за други хората не са съгласни да се ползват така, но не са го уточнили, когато са ги качвали или са позволили свободното им ползване, а са размислили по-късно.
Освен че ние решаваме какво да научат машините, ние сме и тези, които решават какво да забравят. Става дума за т. нар. machine unlearning, допълва Рослана.
"Топ куче", автори: Ивелина Иванова и Мартин Луканов, снимка: Ивелина Иванова
За най-новите противоречия между човек и машина обаче отговорност носи човекът, дори когато не е знаел до какво ще доведат действията му, пък дори това да е качването на селфи онлайн. Изглежда наглед незначително действие, но може да има дълготрайни последици.
"Когато продуктът е безплатен, значи ти си продуктът", припомнят двете сестри.
"Няма как машината да даде отговор, който не е закодиран от човека. Това би следвало да е правилният отговор и тук трябва да се запитаме дали винаги това, което е закодирано от човека и е прието като правилно, е правилното всъщност", разсъждава Рослана. Според нея машините трябва да бъдат обективни и това поставя въпроса дали това, което сме кодирали като обективно у тях, е обективно наистина и дали обективното винаги е правилно.
Изкуственият интелект използваме и за далеч не толкова обективни занимания като изкуството. Машините не могат да творят, казва Радина. Не е ясно обаче кой е артистът в случая с изображенията, създадени с някои нашумели приложения. Дали са учените, които са ги разработили, дали са художниците, чиито картини служат за обучение, дали са хората, които задават какво точно искат да бъде нарисувано от изкуствения интелект? "Няма един творец, няма автор на работата", коментират сестрите.
"Приказка за края", автор: Аксиния Пейчева, снимка: Аксиния Пейчева
"Работейки с тези модели, им задаваме въпроси, кога те ще генерират изображение или текст, или ще коригират текст, входът към такава система, базирана на машинно обучение, бива инструктиран благодарение на информацията, която ние даваме на тази система. Веднъж, когато тя бива обучавана, и втори път, когато запитваме да създаде нещо, базирано на нашите инструкции.
Представете си какво удоволствие би било за Марсел Дюшан и за целия кръг концептуалисти в средата на миналия век да имат достъп до такава система. Това би било чудесно. В този смисъл не можем да подценим ролята на човека, който борави с тази система. Това е още едно средство за изразяване, но то е изключително комплексно, изключително интересно. Езикът, което е нещо фундаментално за нашата цивилизация, е входът към такава система. Това по някакъв начин демократизира и процеса", казва Антони.
"Kunst – art", автор: Марина Генова, снимка: Марина Генова
Дигиталните артисти обаче не общуват само с машини. За тях от първостепенно значение са хората:
"За нас е изключително важно да имаме диалог с публиката и неслучайно по-голямата част от инсталациите са интерактивни. (...) Тук говорим за съавторство, което е на няколко нива и, разбира се, диалогът е ключът", обяснява Райжеков.
"Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации", автор: Raw Lab, снимка: Виктория Костова
В различните държави публиката има различно поведение, когато взаимодейства с едни и същи произведения на дигиталното изкуство.
"Перипатетик", автор: Венелин Шурелов, снимка: Dunavski dijalozi/Danube dialogues
След Варна изложбата ще бъде в Бургас.
Повече за нея, за историята на ReBonkers и за неговите Бонки-та чуйте в звуковия файл.
Композиторът Росалин Наков казва, че много обича инструменталната музика. Сам създава такава и я изпълнява на пиано. Като композитор пише песни и за известни певци. Дълбокият свят на музиката обаче отваря пространството на чистият звук, който се абстрахира от стиха и стила на певеца. В това звучене слушащият музиката се потапя в..
В Деня на народните будители - 1 ноември, на сцената на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ ще бъде премиерата на мюзикъла “Криворазбраната цивилизация”, по знаменития телевизионен мюзикъл от 1974 г. с Георги Парцалев, Георги Калоянчев, Ружа Делчева, Никола Анастасов, Лора Керанова и Зорка Димитрова. Режисьор на спектакъла е..
Симфоничният оркестър на БНР ни кани на концерт утре вечер – 18.10, в зала "България". Събитието започва в 19 часа, а поводът е 90-ата годишнина на акад. Васил Казанджиев. Той е голяма фигура в българската култура, доайен сред композиторите и диригентите у нас, както и педагог, възпитал поколения млади артисти в Националната музикална академия..
Художникът Десислава Денева открива днес от 17.30 часа изложбата си "Някъде тук" в столичната галерия "Българи". В картините си авторката противопоставя доброто и злото, тъгата и радостта, детайлната разработка и някои елементи от картините, които са общи и символни . Нюансите в емоционалното състояние, нюансите в цветовете и колорита са..
Младия и обещаващ музиковед Калина Томова ни води в света на ранната музика – един от най-загадъчните и вълнуващи периоди в музикалната история. Калина сподели своите проучвания в областта на полифоничната музика от XV век и разказа за важността на този период за развитието на европейската музикална традици я. Като изследовател, Калина..
Стефан Вълдобрев , актьор, композитор, музикант, певец и филмов режисьор е гост в поредицата на "Нощен хоризонт" - "Магията на театъра" . Познавате Стефан Вълдобрев от театралната сцена, от киното, както и от концертите му с "Обичайните заподозрени". В едно интервю той казва: "За мен обиколките из България са като зависимост. Обичам страната,..
В района на подлеза до автогарата в Габрово започна вторият Mикрофест на платформата Capturing Creativity на габровката Росина Пенчева. Тази година микрофестивалът носи името "Инфундибулум" и преобразява нетипичното за събития градско пространство с триизмерна артинсталация, читалня за фантастика, концерти и диджей сет. "Това е второто..
Държавата не може и не трябва да харчи повече пари отколкото има, дори когато няма нито една криза в момента . В това е категоричен икономистът и бивш..
Нито едно голямо богатство в България не е заченато без сношение с държавата . Това заяви пред БНР юристът и предприемач Иво Недялков, известен като..
Цената на водата да стане двукомпонентна - предложението е на инж. Иван Иванов, председател на Българската асоциация по водите. Става въпрос за..