Това са само част от въпросите, които повдигнахме в "Изотопия", вдъхновени от пътуващата изложба "Ценност/Стойност – е-valuation" на фондация DA LAB.
От барутен погреб на две столетия през легендарен музикален клуб до случаен подслон за забравени и изоставени хора – преди да стане културен център, ReBonkers e изминал дълъг път на подземни преображения.
снимка: ReBonkers
"Ментори и стипендианти показваме на едно ниво, рамо до рамо нашите инсталации", казва единият от двамата обучители – опитният международно признат дигитален артист Антони Райжеков.
Антони Райжеков, снимка: Matthias Gruber
Според него мястото е уникално: "Човек, когато влезе вътре, усеща всички тези пластове през годините (...) и е много интересно да прекара по-дълго време там, да може да прочете и по някакъв начин да открие тези пластове."
Несъмнено отговорността на знанието на такова място се увеличава, признава Антони, чиято инсталация "Отговорността на знанието" осмисля отговорността към историята, но и към бъдещето.
"За отговорността на знанието", автор: Антони Райжеков, снимка: Божана Димитрова
Както в предишна негова инсталация, представена в ReBonkers – "До последна капка", и в тази водата "втечнява" и озвучава знанието, синтезирано от 15 избрани философски книги, формирали западноевропейското мислене.
"Добър пример за това е гайгеровият брояч, който ни информира със звука си дали има радиация, колко е висока, дали е силна или слаба. С напредъка на дигиталните технологии имаме възможност да трансформираме всякакъв вид цифрова информация в звук, може да се каже, че всичко може да звучи, разбира се, начинът, по който това се случва, е важен", подчертава Антони.
За "Отговорността на знанието" е знаков и изборът на книгите, направен заедно с американския професор Бенджамин Голдбърг, преподавател по история на науката и философията в Университета на Южна Флорида, САЩ.
"За отговорността на знанието", автор: Антони Райжеков, снимка: Божана Димитрова
"Имахме повече от 50, но трябваше да намерим 15-те най-есенциални, променили хода на човешката история, тръгвайки от Платон и стигайки през Фройд до ХХ век. Разбира се, това е много малка селекция, но от всяка една книга избрахме по един цитат. Този цитат е разделен на думи и всяка една от тези думи е възпроизведена само и единствено, когато капката вода капне", разказва Антони, но далеч не разкрива всичко.
В изложбата могат да се видят още инсталации, посветени на изкуствения интелект, био арта, интерактивни инсталации, които изследват съвременното изкуство, природните ресурси, дори съдбата на уличните кучета у нас.
"(Не)изчерпаема памет", автор: Яна Василева, снимка: Виктория Костова
"Аз съм изключително доволен от тази изложба, която разкрива различни подходи към дигиталното изкуство", обобщава Антони Райжеков.
Сред стипендиантите на DA LAB са сестрите Рослана и Радина Йотови или творческото дуо Raw Lab.
Raw Lab (Рослана и Радина Йотови), снимка: Raw Lab
Инсталацията им се казва "Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации".
"Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации", автор: Raw Lab, снимка: Виктория Костова
За да я разберем, Радина обяснява какво е машинна анотация:
"Процесът на категоризиране на изображения, за да се обучи изкуственият интелект. Хората приемат изкуствения интелект като нещо много мистериозно, ние искаме да покажем точно този скрит, често пренебрегван процес на категоризиране. Има много хора, които работят за минимално заплащане, за което биват карани да анотират изображения. Нашите изображения в интернет се събират от учените, които разработват тези модели за машинно обучение. Всъщност (...) ние го учим да вижда. Ние сме тези, които слагаме границата."
"Нови богове/Нови ритуали", автор: trohi, снимка: Виктория Костова
Изображенията, които качваме, се свалят от роботи за машинното обучение, уточнява Рослана. Проблем има, тъй като част от тези снимки са обект на авторското право, за други хората не са съгласни да се ползват така, но не са го уточнили, когато са ги качвали или са позволили свободното им ползване, а са размислили по-късно.
Освен че ние решаваме какво да научат машините, ние сме и тези, които решават какво да забравят. Става дума за т. нар. machine unlearning, допълва Рослана.
"Топ куче", автори: Ивелина Иванова и Мартин Луканов, снимка: Ивелина Иванова
За най-новите противоречия между човек и машина обаче отговорност носи човекът, дори когато не е знаел до какво ще доведат действията му, пък дори това да е качването на селфи онлайн. Изглежда наглед незначително действие, но може да има дълготрайни последици.
"Когато продуктът е безплатен, значи ти си продуктът", припомнят двете сестри.
"Няма как машината да даде отговор, който не е закодиран от човека. Това би следвало да е правилният отговор и тук трябва да се запитаме дали винаги това, което е закодирано от човека и е прието като правилно, е правилното всъщност", разсъждава Рослана. Според нея машините трябва да бъдат обективни и това поставя въпроса дали това, което сме кодирали като обективно у тях, е обективно наистина и дали обективното винаги е правилно.
Изкуственият интелект използваме и за далеч не толкова обективни занимания като изкуството. Машините не могат да творят, казва Радина. Не е ясно обаче кой е артистът в случая с изображенията, създадени с някои нашумели приложения. Дали са учените, които са ги разработили, дали са художниците, чиито картини служат за обучение, дали са хората, които задават какво точно искат да бъде нарисувано от изкуствения интелект? "Няма един творец, няма автор на работата", коментират сестрите.
"Приказка за края", автор: Аксиния Пейчева, снимка: Аксиния Пейчева
"Работейки с тези модели, им задаваме въпроси, кога те ще генерират изображение или текст, или ще коригират текст, входът към такава система, базирана на машинно обучение, бива инструктиран благодарение на информацията, която ние даваме на тази система. Веднъж, когато тя бива обучавана, и втори път, когато запитваме да създаде нещо, базирано на нашите инструкции.
Представете си какво удоволствие би било за Марсел Дюшан и за целия кръг концептуалисти в средата на миналия век да имат достъп до такава система. Това би било чудесно. В този смисъл не можем да подценим ролята на човека, който борави с тази система. Това е още едно средство за изразяване, но то е изключително комплексно, изключително интересно. Езикът, което е нещо фундаментално за нашата цивилизация, е входът към такава система. Това по някакъв начин демократизира и процеса", казва Антони.
"Kunst – art", автор: Марина Генова, снимка: Марина Генова
Дигиталните артисти обаче не общуват само с машини. За тях от първостепенно значение са хората:
"За нас е изключително важно да имаме диалог с публиката и неслучайно по-голямата част от инсталациите са интерактивни. (...) Тук говорим за съавторство, което е на няколко нива и, разбира се, диалогът е ключът", обяснява Райжеков.
"Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации", автор: Raw Lab, снимка: Виктория Костова
В различните държави публиката има различно поведение, когато взаимодейства с едни и същи произведения на дигиталното изкуство.
"Перипатетик", автор: Венелин Шурелов, снимка: Dunavski dijalozi/Danube dialogues
След Варна изложбата ще бъде в Бургас.
Повече за нея, за историята на ReBonkers и за неговите Бонки-та чуйте в звуковия файл.
В шестото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Започва третото издание на международния балетен конкурс “Сара-Нора Прима“, в който на сцената на Бургаската опера ще се състезават млади балетисти от няколко континента. В навечерието му ви срещаме..
Средновековните църкви "Светите Архангели Михаил и Гавраил" и "Свети Георги" в архитектурния резерват Арбанаси за 15-а година стават сцена на фестивала за камерна музика Arbanassi Summer Music. Той се открива тази вечер и ще продължи до 16 юли. Програмата на международния фестивал за камерна музика в арбанашките църкви умело съчетава..
От 28 юни до 6 юли в датския град Орхус се проведоха шестите поред Европейски хорови игри, наред с друг важен за хоровия свят конкурс – "Гран при на нациите". С два златни медала в категориите "Камерни хорове" и "Сакрална музика а капела" беше отличен Младежкият камерен хор „Охана“ с диригент Димитър Костанцалиев. Най-високата оценка на..
В китното село Арбанаси, близо до Велико Търново, вече се събраха музиканти за предстоящото издание на фестивала за камерна музика Arbanassi Summer Music. Концертите в програмата тази година са три – два в църквата "Архангели Михаил и Гавраил" и един – в "Свети Георги". Изпълнителите са както българи от страната и чужбина, така и белгийски гости...
Започна 11-ото издание на Международния фестивал и академия "Алегра", което ще продължи до 19 юли. В края на миналата седмица в София пристигнаха елитни преподаватели от различни европейски държави и млади музиканти от различни краища на света, за да се включат в няколко майсторски класа. В четвъртък започват и концертите - те ще се провеждат в..
След като години наред българското народно творчество сякаш беше натикано и затворено в шкаф, сега любовта към фолклора се възражда и все повече българи търсят корените си в съхранените в хорàта ни и в народната музика традиции. Около това мнение се обединиха в студиото на "Нощен Хоризонт" Ирина Ботева и Максимилян Бояджиев – хореографи,..
Нов музикален фестивал, наречен "В Двореца", се появи на културната карта на България, за да радва жителите и гостите на град Балчик. От 30 юни до 3 юли дворецът на румънската кралица Мария се превръща в сцена за камерна музика и в Каменната зала се събират меломани от различни страни. А четирите вечери на първото издание предлагат достатъчно..
ПП ще подкрепи вота на недоверие срещу правителството на Росен Желязков за провала му в сектора на околната среда и несправяне с екологичната..
Изцяло политическо изпълнение – така д-р Николай Христов, общопрактикуващ лекар от Варна, определи програмата на здравните власти по която два..
Глътка лимонада, усмивка и кауза, която стопля душата. Така може да се опише инициативата "Лимонада с кауза", зад която стоят не бизнесмени, а деца с..