Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Отец Сава Кокудев: Ние очакваме идването на Господа във всеки момент

| обновено на 04.09.23 в 12:40
отец Сава Кокудев
Снимка: Личен архив
Рубриката "Духовен поглед" от 03.09.23 година.

Матей 21:33-42

"Чуйте друга притча: имаше един човек стопанин, който насади лозе, огради го с плет, изкопа в него лин, съгради кула и, като го предаде на лозари, отиде си. И когато наближи гроздобер, той изпрати слугите си при лозарите, да му приберат плодовете. А лозарите, като уловиха слугите му, едного набиха, другиго убиха, а трети с камъни пребиха. Пак изпрати други слуги, по-много от първите; и с тях сториха същото. Най-сетне изпрати при тях сина си, като каза: ще се засрамят от сина ми. Но лозарите, като видяха сина, казаха помежду си: този е наследникът; хайде да го убием и да присвоим наследството му. И, като го уловиха, изведоха вън от лозето и убиха. И тъй, като си дойде господарят на лозето, какво ще направи на тия лозари? Отговарят Му: злодейците ще погуби зле, а лозето ще даде на други лозари, които ще му дават овреме плодовете. Иисус им казва: нима не сте никога чели в Писанията: "камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла: това е от Господа, и е дивно в очите ни"?

Поканих отец д-р Сава Кокудев, главен асистент по Систематично богословие в Богословския факултет. Той прие да коментира

новозаветните четива в православните храмове днес.Отец Сава какъв е Вашият коментар на тази притча, каква е символиката на лозето, с лин и плет?

Благодаря Ви за поканата! Честит празник на всички, честит възкресен ден! Тази притча е една от най-запомнящите се и най-емблематичните в Евангелието. Изказана е за еврейския народ. Старозаветния Израел приема закона, приема откровението, което Бог му дава в образа на лозето. В подкрепа на това разбиране е Псалом 79, в който четем:"Боже на силите! обърни се, милостно погледни от небето и виж и посети това лозе; опази туй, що е насадила Твоята десница, и младочките, които Ти укрепи за Себе Си." Този текст е включен в православното богослужение. По време на литургията, при песента "Свети Боже, Свети крепки, Свети безсмъртни, помилуй нас!", епископът благославя народа и го осенява със запалени свещи. Той моли Бог да се погрижи за своето лозе. Като наследници на Новия завет, ние всички,  всеки вярващ християнин е призван на това лозе. Притчата е изказана по време на Стария завет, когато евреите са поканени в Божия дом, да пазят откравението, дадено чрез пророците и завета сключен от Бога с Авраам, Исак и Иаков. Но те не разпознават идването, първото пришествие на Господ Иисус Христос, на самият Син Божий в плът. Затова тази притча е насочена към тях, за да ги изобличи, за да се покаят и приемат Месия, Помазаникът, очакваният Син Божий като Спасител, не просто като човек или пророк, както е в исляма. Това лозе е една много богата метафора на спасението. Можем да отидем по-дълбоко. В тълкованието на книгата Битие, някои автори приемат, че дървото за познаване на добро и зло е смокиня, а дървото на живота е лоза. Спасението на човеците идва при нас в образа на това лозе, към което ние се приобщаваме, ставаме живи пръчки на лозата. В Евангелието от Йоан, глава 15: "Аз съм истинската лоза, и Моят Отец е лозарят. Всяка пръчка у Мене, която не дава плод. Той отрязва; и всяка, която дава плод, чисти я, за да дава повече плод." Новата лоза, новото дърво на живота е самият Христос, дошъл в нашият свят. Той е спасение. Спасяваме се, когато ставаме едно с тази нова лоза, с това тяло Христово в причастието. Не е случайно, че на тайната вечеря Господ взима плода на лозата, виното, благославя и казва "Това е моята кръв." Тези, които общуват с Помазаникът Божий чрез хляба и виното, които са Негови тяло и кръв в литургията, те ще бъдат част от лозето, за което става дума в притчата, те ще бъдат живи клетки, клони на тази нова лоза, ще бъдат изпълнени със сок, с действието на Светия Дух и ще принасят повече и повече плодове.  Плетът е оградата, границата между църквата и света. Откровението, което е дадено не бива да се разпилява и не може да се смесва. Църквата е в този свят, но не е от този свят, тя принадлежи на бъдешия век. Затова в Първо послание на Свети апостол Павел, 16 глава, което се чете днес , намираме думата маран-ата. На арамейски, езикът който Христос е говорел тази дума означава Господи дойди! Маран означава Господ, Господар. Същия възглас отправят духът и невястата в края на последната книга Откровение. Невястата е църквата, духът е Божият Дух, даден на света до второто пришествие на Христос. Важно е да схванем цялата последователност. Имаме подготовка за първото пришествие, първото идване. Това е епохата на пророците. За тях в притчата четем, че господарят ги изпраща, но лозарите ги избиват. Знаем, че пророците, както и Христовите ученици по-късно са гонени и убивани. Защото този свят отхвърля порядъка на другия свят, на бъдешия век. Идва самият син. Някои са готови да го приемат, но тези които са поставени да пазят лозето, първосвещениците, точно те се наговарят да го убият и да присвоят наследството. Акцентът е поставен върху това, че човек иска да притежава това, което му е дадено от Бога, а не да принася плодове на Бога. Сега обаче се намираме в една епоха между първото и второто Христово пришествие, в която Святия Дух е даден да пази църквата и да я води към Синът Божий. При второто пришествие господарят ще се завърне и всеки ще получи заслуженото.

Много често тази притча е използвана, за да бъдат преследвани евреите, особено през Средните векове. В притчата пише "злодейците ще погуби зле."  Много християни са правели изводи, че на това основание могат да преследват евреите.

Това е изкушението на християнството да се слее с този свят и да получи власт в този свят. Трябва да се научи тази аксиома: "В този свят, но не от този свят." Когато християнството стане от този свят, то престава да бъде християнство и става идеология. За съжаление днес виждаме това в Русия и на други места, където християнството се използва, за да се оправдае една война.

Хубаво е, че България е защитила и спасила своите евреи. Дори тази вечер в зала "България" ще се състои концерт, посветен на 80-годишнината от спасяването на българските евреи. Следващото четиво е Първо послание на Свети апостол Павел до Коринтяни глава 16, стихове от 13 до 24. Това е краят на Посланието. 

"Бъдете бодри, стойте във вярата, бъдете мъжествени, бъдете крепки; всичко у вас да става с любов. Моля ви още, братя: вие знаете Стефаниновия дом, че той е начатьк в Ахаия и че се посветиха да служат на светиите; покорявайте се и вие на такива и на всекиго, който спомага и се труди. Радвам се, че дойдоха Стефанин, Фортунат и Ахаик: те запълниха вашето отсъствие, защото успокоиха моя дух и вашия; прочее, почитайте такива. Поздравяват ви асийските църкви; много ви поздравяват в Господа Акила и Прискила с домашната си църква. Поздравяват ви всички братя. Поздравете се един други със свето целуване. Поздравявам ви аз, Павел, собственоръчно. Който не обича Господа Иисуса Христа, да бъде анатема, маран-ата. Благодатта на Господа Иисуса Христа да бъде с вас и любовта ми с всинца ви в Христа Иисуса. Амин."

Отец Сава, смущава ме изразът "Който не обича Господа Иисуса Христа, да бъде анатема".

 Анатема означава да бъде отделен, отстранен от стадото, от Христовата църква. Църквата е лозе, дар от Бога за нас, това включва самия ни живот. Църквата е жив организъм, едно семейство. Когато се вмъкне друг дух, той казва да бъде отлъчен от вас, да не бъде с вас. Имаме право да оградим своето семейство и да го пазим. Да пазим лозето, за да не се вмъкне враг в него. Идеята не е човекът да е проклет, а  той да бъде отлъчен и когато Господ дойде, Той да го съди. Ние не съдим човека, ние го предаваме на Господ. Само Той знае как да го съди. Ние казваме: твоята вяра не е като нашата вяра, ти не си един от църквата. Ако желаеш да приемеш Христос за Спасител и да следваш вярата и Духа, тогава бъди с нас. Но ако ти не следваш Духа, бъди така добър да бъдеш извън нас. Не може в едно семейство да влезе някой, който не е от семейството и да подкопава семейството. Идеята е да се запази идентичността на църквата. Не може една идеология да подмени автентичния дух. Нека бъде отделен от лозето, от причастието. Може би тогава ще се осъзнае и ще пожелае отново да бъде в църквата. До идването на Господа, а Господ ще го съди.

Насърчаващото е, че след думата анатема следва думата маран-ата.Да запомним, че арамейският израз маран-ата означава "Господ наш иде." Използвал се е като поздрав от първите християни. Това е съвършеният копнеж и молитва на християните днес - Господи, дойди!  

Ние очакваме идването на Господа във всеки момент.  То е започнало като процес. Тази вечност прониква в нашия свят и ние го изповядваме в самата литургия. Казваме "Благословено е царството на Отца и Сина и Светия Дух". Така започва неделната литургия. Ние възвестяваме идващото царство, това вечно царство вече започва да се осъществява в нашия свят.

Да се помолим: „Отче наш. Който си на небесата! Да се свети Твоето име; да дойде Твоето царство; да бъде Твоята воля, както на небето, тъй и на земята; насъщния ни хляб дай ни днес; и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на длъжниците си; и не въведи нас в изкушение, но избави ни от лукавия; защото Твое е царството, и силата, и славата вовеки. Амин.“

Желая ви благодатна седмица!

Очаквам вашите мнения и въпроси.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45