Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

С “Бохеми“ завърши сезонът на Израелската филхармония

Традиция е сезонът на Израелската филхармония да завършва с концертно изпълнение на опера. Още помним “Кармен“ под диригентството на Зубин Мета, както и прощалното изпълнение на “Турандот“, което разтърси слушателите дори повече от паралелните спектакли на “Мадам Бътерфлай“ в Израелската опера – с костюми, балет, мизансцен, декори.

Любопитството ни беше провокирано от тазгодишното концертно изпълнение на операта “Бохеми“ от Пучини под диригентството на Лаав Шени. Младият ръководител на Израелската филхармония признава, че изборът му е паднал върху тази творба, защото в детството си се е колебаел дали се вижда в бъдеще като концертиращ пианист или като певец. Участвал е в хора на момчетата и е пял соловата детска партия (на вестникарчето). В концертното изпълнение участваха телавивският хор “Хари Бертини“, Камерният хор на Академията в Йерусалим и Детският хор на Encore. Всички те бяха в своите униформи, седнали в дъното на сцената. Представиха се прекрасно както с пеенето си, така и с макар и минималистичното изобразяване на предколедното оживление, в първо действие.

Диригентът беше поканил съвсем млади италиански актьори за партиите на бохемския кръг. Сред тях се отличи единственият не италианец – бас-баритонът Юрий Кисин. В ролята на хазяина в първо действие не беше особено забележителен, но в ролята на Алсиндоро беше артистичен, запомнящ се. Прекрасно му партнираше Лавиния Бини в ролята на Мюзета. Започна с леко преиграване: изобразяваше капризна компаньонка, но на финала беше безупречна както с вокалното изпълнение, така и с играта в драматичното прощаване с приятелката си Мими. Ансамбълът на младите певци беше прекрасен и дори не се забелязваше, че Мария Тереза​ Лева в ролята на Мими по-скоро беше предпочела да пее фронтално срещу публиката, отколкото да играе. Гласът й беше впечатляващ и наистина се изисква майсторство, за да изразиш драматизма само вокално, без да се опитваш и да изобразиш персонажа си. Това е една от двете възможни концепции за концертното изпълнение на опери и на нея й се отдаде. С това успя да избегне сълзливия финал, към който останалите артисти имаха склонност.

Безспорният връх беше оркестърът под палката на Лаав Шени. Без да доминират над солистите, оркестрантите с чувство и прецизност ги подпомагаха, като прекрасен акцент беше отделилата се секция духови инструменти, която представляваше армейска музика и оркестрантите свиреха извън отворената врата на залата, а след това преминаха край публиката, марширувайки бодро.

Певците и оркестърът до такава степен се бяха слели в единно представление, че когато изобразявайки горестта от смъртта на Мими, един от артистите се сети, че му липсва кърпичка да изтрие очите си, той се обърна към диригента да му даде своята и представлението продължи.

Лично за нас особено затрогващо беше обръщението към публиката преди концерта на оркестрант, участвал 68 години само в тази филхармония и току-що пенсионирал се. Той разказа нещо от тайните на този велик оркестър. За тази, които виждат само резултатите от усилията, той обясни, че освен диригентите и администраторите управлява мощен профсъюз и художествен съвет, в който оркестрантите са представени сериозно. Още при създаването на състава точно те са се обърнали към великия Тосканини да дирижира първия им концерт. Те са гласували доверие на все още неизвестния млад музикант Зубин Мета и те са одобрили издигането на Лаав Шени на негово място (От 2026 г. Лаав Шени ще стане главен диригент и на Мюнхенската филхармония). Те стоят зад строителството на новата сграда на филхармонията. Преди това са репетирали и изнасяли концерти в помещение, където през зимата са свирили с ръкавици, а през лятото са се разтапяли от жега. Събрали дарения от цял свят и строителството започнало, но спряло щом средствата свършили. Точно те открили спонсор от Филаделфия и довършили сградата. На откриването й дирижирал Ленард Бърнстейн, а солисти били Артур Рубинщайн, Яша Хайфец и Исак Щерн. И до сега представители на оркестъра участват в съставяне на репертоара, в избора кои изпълнители и диригенти да поканят. Билетите за концертите са сравнително по-евтини от тези по света. Солистите гастролират за по-скромни хонорари, защото считат за голяма чест да свират с такъв оркестър.


По публикацията работи: Росица Кавалджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. Борислава Танева

Три концерта за деца на проф. Борислава Танева ще прозвучат в Първо студио на БНР

Тази вечер е последното събитие от поредицата "Българска музика" на Симфоничния оркестър на БНР. Главен диригент е Константин Илиевски. В Първо студио на Националното радио ще прозвучат три концерта на композиторката проф. Борислава Танева. Те са в жанра "Кончерто пиколо". Идеята на авторката е да създаде инструментална форма, подходяща за..

публикувано на 02.04.25 в 06:50

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

25-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на 100-годишнината от рождението на великия български тенор Никола Николов. В него са включени изказвания на слушатели, споделени на редакционния телефон, част от слушателски писма, изпратени на електронната поща, и..

обновено на 31.03.25 в 17:37
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Отело“ в Телавивската опера

За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..

публикувано на 31.03.25 в 17:11
Ла Скала - Милано

Премиера на “Тоска“ в Миланската Скала

Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..

публикувано на 31.03.25 в 14:39
Къщата на залязващото слънце

Разместване на пластовете от миналото в изложбата "Къщата на залязващото слънце"

Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце".  Произведенията в  нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..

публикувано на 31.03.25 в 11:59
Георги Грозев

Драматичният театър в Ловеч с премиера на моноспектакъла "Последният танц на Нижински"

Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..

публикувано на 31.03.25 в 11:35

Отзвук от оперната гала на Анна Нетребко и Юсиф Ейвазов в София

Месец март ще остане паметен с първото гостуване у нас на оперната мегазвезда Анна Нетребко . Гледали сме на големия екран оперни продукции с нея – преки прожекции и филмирани спектакли, най-напред в НДК, след това в Cinema Cityв кино сезоните на Метрополитън, в кината Арена – в кино сезоните на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“,..

публикувано на 30.03.25 в 22:10