Да посетиш за първи път оперен спектакъл на Арена ди Верона е изключително вълнуващо преживяване! Най-напред, стъпвайки на това място, човек се чувства специално, защото то носи дълга история, заредено е с много енергия. Защото се е превърнало в един от най-големите храмове на оперното изкуство и защото в този храм се помнят изяви на най-големите български оперни певци. Първият спектакъл, който предстоеше да гледам, беше Тоска – на 1-и септември, а вторият – Мадам Бътерфлай на 2-и септември. Българската оперна дива Райна Кабаиванска е направила емблематични роли и в двата пучиниеви шедьовъра, а в “Тоска“ на юбилейното 100-тно издание на фестивала в августовския състав солисти отново блестеше световноизвестен български сопран – Соня Йончева, и точно с нея беше филмиран спектакъл, който е наличен за безплатно гледане в интернет до 12-и ноември. Аз го гледах веднага след като излезе на 15-и август и затова познавах красивата продукция на Уго де Ана, която ми предстоеше да гледам и на живо на самата Арена, в септемврийския състав с Анна Пироци в заглавната роля, Фреди де Томазо в ролята на Марио Каварадоси и Лука Салси като Барон Скарпия. Филмираният спектакъл ни дава възможност да се вгледаме в изражението на артистите и в детайли от сценичните костюми, но аз се бях подготвила и с театрален бинокъл. За щастие, оказа се, че Фондация Арена ди Верона посреща великолепно своите гости журналисти. Бях настанена на първия ред виненочервени кожени седалки над партера отдясно и имах прекрасна видимост както към сцената, така и към оркестъра и диригента.
Постановката на “Тоска“, избрана за стотното издание на оперния фестивал на Арена ди Верона, е създадена от Уго де Ана през 2006 г. и е сред най-много обичаните и пресъздавани продукции на тази престижна сцена през новия век – 39 изпълнения в 7 сезона. Неслучайно! Режисьорът и художник на сценографията, костюмите и осветлението, чийто почерк българската публика познава от “Аида“, “Самсон и Далила“, “Норма“ и “Дон Жуан“ на сцената на Софийската национална опера, в “Тоска“ поднася на публиката решение, визуално вярно във всеки детайл на времето и мястото на разгръщане на сценичното действие в пучиниевия шедьовър – Рим от 19 век. Сюжетът е чисто и ясно разбираемо изведен, без добавени препратки или самоцелни режисьорски внушения. Фокусът е върху героите и техните взаимоотношения. Наистина тази човешка драма би могла да бъде успешно пренесена и в друго време и на друго място, но най-добре е, когато се развива в точния исторически контекст, както в спектакъла на Уго Де Ана. Сценичното пространство е доминирано от бронзовата статуя на Архангел Михаил, размахващ меча си, която увенчава терасата на замъка Сант Анджело, където се развива последното действие.В декорите ще разпознаете и прекрасната картина на Антонио Кореджо Noli me tangere, известна и като “Христос се явява на Мария Магдалена в градината“, която се съхранява в Музея Прадо в Мадрид.
Костюмите са великолепни. В сайта на БНР можете да разгледате десетте официално предоставени ни от Фондацията Арена ди Верона професионални снимки. Тоалетите на Тоска в първо и във второ действие са разкошни, в наситени цветове и богато украсени с бродерии и скъпоценности. В трето действие везбата липсва, но и тази рокля е впечатляваща и запомняща се, като в ренесансова картина. Българската оперна дива Соня Йончева беше споделила с колегата журналист и опероман Ивайло Спасов, че всеки от костюмите е много тежък. Както ще видите във филмирания спектакъл, тя ги носи с подчертано достойнство като в същото време пресъздава убедително и спонтанността на темпераментната млада героиня. Спомняте си, изпълнителите на ролите на Тоска и Каварадоси в юлския състав Александра Кужак и Роберто Аланя гостуваха на българска сцена в края на сезон 2022/2023 г. и имахме привилегията да ги слушаме в пучиниевия репертоар, в който им предстоеше да се изявяват на Арена ди Верона през летния сезон. Както отбелязах, до 12-и ноември имате възможност да гледате августовския състав – Соня Йончева и Виторио Григоло в ролите на Тоска и Каварадоси, прекрасни! И макар и септемврийските интерпретатори на влюбените млади хора на изкуството – Анна Пироци и Фреди де Томазо, да отстъпва малко визуално и артистично на другите двойки, те бяха завладяващи вокално. И за мен беше много интересно да слушам на живо стремително изгряващия тенор, който предстои да гостува на българска сцена на 18-и ноември в концертния цикъл на Соня Йончева “Съкровени гласове“ в зала “България“. Във филмирания спектакъл в ролята на Барон Скарпия ще гледате Роман Бурденко, а в първия и в третия състав, който гледах аз на Арена ди Верона, силно въздействащ беше Лука Салси.
Вероятно няма нужда да казвам, че Арена ди Верона е единият от театрите, които предлагат най-високо качество на своята публика – такова, каквото сме гледали и слушали в прожекциите от киносезоните на Метрополитън и “Ковънт Гардън“. Сега имах възможност да се убедя в това лично на живо. Както подобава в Родината на оперното изкуство, нямаше компромиси и в нито една от по-малките роли. Оркестърът и хорът под диригентството на Франческо Иван Чампа бяха отлични. Заслужени бурни аплодисменти получи и детският хор “Адамус“ с диригент Елизабета Дзука. Отново ще кажа, че “Тоска“ на Уго де Ана е една от най-любимите продукции на италианската публика и гостите на фестивала от цял свят. Неслучайно и на последния спектакъл на 1-и септември интересът беше огромен, Арената беше пълна с публика и финалните аплодисменти бяха нестихващи. Разказвала съм как в Унгария бурните аплодисменти тип скандиране се изграждат на ритмични вълни с ачелерандо, т.е. постепенно забързване. На Арена ди Верона при скандирането ръкоплясканията се съпровождат от тропане с крака, което, направено от 20 000 души е много впечатляващо! И, отново ще повторя, сега след пандемията съвместното приятно музикално-театрално изживяване с толкова много хора от цял свят има скъпоценна стойност!
Националната галерия ще има нов директор. Ярослава Бубнова, която заемаше поста до момента не е сред допуснатите до конкурса. Той беше обявен седмици, след като руската посланичка Елеонора Митрофанова отиде на откриване на изложба и беше изгонена от гости на събитието, а скандалът се пренесе и в Народното събрание. Бубнова беше начело на..
Д-р Нели Стефанова е известен психиатър. В Плевен предстои литературна среща за представяне на първата й книга – „Все същата луна“. Читателят ще потъне в живота на поколения в едно еврейско семейство, ще усети тъга, радост, болка и любов. Освен вълнуващо четиво, книгата е с благотворителна кауза. Д-р Нели Стефанова ще очаква плевенчани и..
Виртуозният оркестър „Mitonissimo“с диригент Огнян Митонов, удостоен с приза "Бранд на годината", представя отново един от най-успешните си концерти - "Венецианският майстор" с музика на Вивалди. Публиката ще се наслади на "Четирите годишни времена" с участието на четирима солистки от оркестъра. Ще бъдат представени а рии и дуети от опери, мотети,..
Започва седмият сезон на "Литературните маршрути" . Фондация "Прочети София" организира събитието, което през тази година включва 12 нови градски литературни тура. Авторите им са поети, писатели, философи, журналисти, литературни историци. Тази вечер ще се проведе първото събитие – "Европа в българската литература". Многоликата..
Два празника - Денят на Европа, 9 май, и Денят на светите братя Кирил и Методий, 11 май, ще бъдат отбелязани внушително с музика в Шумен и София - с изпълнение на Симфония №9 от Лудвиг ван Бетовен. В петък на сцената в Арена Шумен и в неделя в столичния Национален дворец на културата от 19 ч. ще застанат два оркестъра и 10 хорови състава от..
„Пролетен полъх“ е наречен концертът на Симфоничния оркестър на БНР в зала "България" на 9 май от 19 часа. Главният диригент Константин Илиевски е избрал отново нелек репертоар, който да покаже големите технически и звукови възможности на състава – симфоничната поема „Веселите шеги на Тил Ойленшпигел“ от Рихард Щраус, "Пролетно тайнство" от Игор..
На 11 май от 18.00 часа в православния храм "Св. Параскева" ще се състои традиционният Великденски концерт на Хора на софийските момчета. Водещ концерта ще е ставрофорен иконом д-р Кирил Попов, а солист ще бъде сопраното Таня Лазарова. " На 11 май Българската православна църква почита светите равноапостоли и просветители Кирил и Методий ...
В една стара телевизионна реклама за колбаси се казваше, че Павликени е хубав край с хубави хора. Така е, не е само в рекламата. А хората,..
Много неща могат да се направят против еврото и ние от "Възраждане" вече ги правим – уведомихме нашите т. нар. партньори, изпратих писмо до..