Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мадам Бътерфлай на Дзефирели на 100-то издание на Арена ди Верона

10
Снимка: Ennevi Foto

“Мадам Бътерфлай“ е творба, в която тази престижна сцена още помни триумфалните изяви на Райна Кабаиванска, а музикалната критика пише: “Ръцете на Райна Кабаиванска, подобно на ръцете на Карла Фрачи, до днес ни очароват, дори и на разстоянието на Арената..." Дебютът на българската оперна дива в най-прочутия в света античен театър е през 1970 г. в “Манон Леско“, а прощалният й спектакъл е именно “Мадам Бътерфлай“ през 1997 г. под диригентството на Даниел Орен. Кадри от него можете да видите в документалния филм “Школата Кабаиванска“. На финалните аплодисменти Райна Кабаиванска вдига ръка към небето и казва: “Посвещавам го на теб, Мария“. Така най-голямата интерпретаторка на Чо Чо Сан на своето време се разделя с коронната си роля, с почит към предишната кралица – оперната легенда Мария Калас, 100-годишнината от рождението на която отбелязва целият оперен свят през 2023. За това си мислех във втората септемврийска вечер, докато маестро Даниел Орен излизаше на сцената, съпровождан от овациите на публиката.

Да гледаш и слушаш спектакъл под диригентството на Даниел Орен е специално изживяване! Говорили сме и друг път за това, но сега имах възможност да го преживея лично на живо. Когато вдигна ръце и подаде много бързо темпо, най-напред си казах: “Олеле, оркестърът дали ще издържи? Какво ще стане сега?“ Когато това се случва у нас, си представям как кочияшът удря с камшика, конете се затичват бясно и със свито сърце очаквам каретата всеки момент да се прекатури. Но тук маестро Даниел Орен така майсторски изгради цялата музикална тъкан – завладяващо в разтърсващите моменти и филигранно в затрогващите, така майсторски водеше всички музиканти – солисти, хор и оркестър, че да ни накарат наистина да повярваме във всичко, което преживяват на сцената, а не е ли тъкмо това целта на изкуството – съпреживяването?! И когато той пее заедно с оркестъра, подскача или извиква, това не пречи и не дразни публиката, а напротив – усилва съпреживяването през емоциите на един творец, който гори в изкуството си.  
 
В ролята на Чо Чо Сан успешен дебют на Арена ди Верона осъществи литовският сопран Асмик Григорян, носителка на приза “Певица на годината“ за дебютния си албум “
Dissonance“ в наградите Opus Klassik 2023, които предстои да бъдат връчени на церемонии в Берлин на 7-и и 8-и октомври.  Тя също беше завладяваща – и вокално, и артистично. И заслужено – аз много вярвам в преценката на публиката, за маестро Даниел Орен и за Асмик Григорян бяха най-бурните аплодисменти. Достойно й партнираха Пиеро Прети в ролята на Пинкертон, Eлена Дзилио като Сузуки и младият баритон Геворг Хакобян, който също направи своя успешен дебют на 100-то юбилейно издание на оперния фестивал на Арена ди Верона.
 
Досега говорих за музиката. Време е да кажа, че освен 100-годишнината от рождението на оперната дива Мария Калас, Арена ди Верона чества и 100-годишнината от рождението на великия италиански режисьор Франко Дзефирели. “Мадам Бътерфлай“ е една от неговите продукции, заедно с “Кармен“ и “Травиата“, които бяха пресъздадени на 100-то издание на фестивала и аз бях щастлива да гледам този красив класически спектакъл от 2004 г. Както в “Тоска“ на Уго де Ана, той също поставя фокуса върху човешките взаимоотношения и драмата на главната героиня, а мащабната сцена на Арена ди Верона и тук е изпълнена визуално, без картината да е бутафорна или бъбрива. Прекрасни са костюмите на японската художничка, носителка на Оскар Еми Вада, а Дзефирели така майсторски кинематографично изгражда действието, че постановката е достатъчно динамична и за днешното забързано време. Под палката на маестро Даниел Орен и с добър състав солисти се гледа на един дъх, вълнува и завладява зрителя. Щастлива съм, че бях там! Чувствах магията на Арена ди Верона.
 
Фондация Арена ди Верона вече обяви програмата на 101-то издание на оперния фестивал – от 8-и юни до 7-и септември 2024 г., което ще бъде под знака на 100-годишнината от смъртта на Пучини. Фестивалът ще започне със спектакли на “Турандот“ – постановка на Франко Дзефирели. Отново ще се играе Аида на Стефано Пода, с която беше открито 100-то издание. Следват “Севилският бръснар“ на Уго де Ана, “Кармен“ на Дзефирели, “Бохеми“, за която предстои да бъде обявена още информация, “Тоска“ на Уго де Ана, възстановка на “Аида“ от 1913 г. на Джанфранко де Бозио и още няколко специални вечери – с Роберто Боле и приятели, “Испанска вечер“ с Пласидо Доминго, изпълнение на 9 симфония на Бетовен, на “Кармина Бурана“ на Карл Орф и гостуване на Тeatro Romano di Verona със “Зорба Гъркът“. Имате възможност да планирате отрано своето музикално пътешествиеза лятото на 2024 г.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Богата културна програма за Деня на Свети Патрик

Посолството на Ирландия у нас организира поредица от събития по повод  Деня на Свети Патрик /17-и март/: 11 март, вторник, от  19.30 ч.:  Т радиционна ирландска музика  на живо  в Tom's Place, София ,  ( вход свободен ) 12 март, сряда, от 19.30 ч.:  Открит урок по ирландски танци  в читалище “Природа и наука“, София ( вход..

публикувано на 10.03.25 в 22:49

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 22-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Интервю със знаменития мексикански тенор Роландо Вийязон по повод предстоящия му рецитал “Белканто“ в партньорство с пианистката Сара Тизман в поредицата “Съкровени гласове“ в зала “България“ на 2-и април -..

обновено на 10.03.25 в 18:11

Спомени за български музиканти, творили преди Освобождението

В рубриката за българското музикално минало "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме с дълбоко уважение личности от историята, оставили диря с постиженията си във времена, когато не е имало българска професионална школа.  Антон Панов и Никола Мутев са получили образованието си в чужбина. Панов е роден през 1787 г. в..

обновено на 10.03.25 в 14:47

Да израснеш с Владигеров - новият проект на Антонина Бонева и нейните ученици

Пианистката и изявена клавирна педагожка Антонина Бонева за пореден път подготвя съвместна изява със свои възпитаници.  След успеха на компактдиска "Да израснеш с Рахманинов" и концертите, които всички изпълнители представиха преди няколко години из България и в чужбина, сега на дневен ред е аналогичен проект, озаглавен "Да израснеш с Панчо..

публикувано на 10.03.25 в 14:07

"Последният страстен любовник" в афиша на Драматичния театър в Русе

Традиционната комедия на Нийл Саймън "Последният страстен любовник" е най-новото репретоарно попълнение в афиша на Драматичен театър "Сава Огнянов" в Русе. В деня, в който театърът обяви, че ще представи "Последният страстен любовник", свършиха билетите за първите две февруарски дати. И имаше защо. Много смях заради..

публикувано на 09.03.25 в 08:00
Китари на Джими Хендрикс и Ерик Клептън в Metropolitan Museum of Art в Ню Йорк

Рок бандата "Белканто" се събра отново

В Кърджали трима приятели възстановяват хитова музикална банда от 80-те години на миналия век. Някогашните момчета, покорили с китарите си сърцата на стотици почитатели, сега отново се събраха. Репетират всяка вечер, а амбицията им е през май да изнесат първия си концерт след десетки години затишие. Кои са те? Ще разберете от..

публикувано на 09.03.25 в 05:50
Венета Нейнска

Концерти с история - вече и на английски език

Поредицата "Концерти с история" на Венета Нейнска става все по-популярна. Както подсказва заглавието, в нея пианистката предпочита близкия контакт с аудиторията, на която разказва за авторите и пиесите, които изпълнява. През февруари за първи път бяха представени и "Концерти с история" на английски език. Идеята е уникална, но не е изненадваща, предвид..

публикувано на 06.03.25 в 14:50