Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вносът на работници от други държави е моментно решение

Остър недостиг на професионални шофьори мъчи транспортния бранш

Засегнат е и автобусният бранш. Липсата на шофьори също е сред причините за закриването на междуселищни линии

| Репортаж
Снимка: Радио ВИДИН

Транспортният бранш у нас изпитва остър недостиг на професионални шофьори. Затруднението в сектора, свързано с липсата на достатъчно водачи, е от години. Проблемът не е само в България, а в цяла Европа. По последни данни в ЕС не достигат близо 500 000 шофьори не достигат в целия Европейски съюз, обясни пред БНР директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров. По думите му, моментно решение на проблема у нас може да е облекчаването на режима за внос на кадри от трети страни. 

"Проблемът с липсата на водачи е дългогодишен. По последни данни около 500 000 водачи не достигат в целия ЕС. Неведнъж сме споменавали, че Пакетът за мобилност, който насила беше наложен от западните ни партньори, една от целите му е именно да реши този проблем с водачите във всичките по-големи западни държави", заяви Димитров.

Заради европейското законодателство в България беше въведено обслужване на едно гише - за наемането на чуждестранен гражданин, документи се подават в дирекция "Миграция" към МВР, част от документите се разглеждат от Министерството на труда и социалната политика, друга част биват разглеждани от ДАНС. Тази втора процедура се бави изключително много, алармират от бранша. Така в общия случай наемането на един водач от трета държава отнема около 6 месеца.

Ако не сме държавата, която плаща най-големите нетни чисти възнаграждения на водачите, то сигурно сме в топ 3 на Европа, отбелязва още Димитър Димитров.

"В Полша започнаха да работят може би десетки хиляди украинци като водачи на международни превози на товари. В съседна Сърбия в градския транспорт в Белград може би половината водачи са от Непал", дава пример той и допълва – наложително е да се облекчи режимът за внос на кадри от трети държави.

Димитров е категоричен, че вносът на работници от други държави е моментното решение.

Много от големите фирми имат свои автошколи за обучение на професионални водачи, заплащането също е високо. 

Автобусният бранш също е засегнат от липсата на професионални шофьори. Според Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, който е собственик на транспортна фирма от Монтана, автобуси има, но няма кой да ги управлява. Това е и една от причините за затварянето на междуселищни линии. По думите му, липсата на държавна политика е основният проблем за задълбочаването на кризата:

"Проблемът с липсата на кадри в България е много остър, задълбочавайки се с всяка изминала година. Той е в резултат на липсата на каквато и да е политика на българските правителства в това отношение - обучение на подрастващото поколение и профилиране като шофьори, монтьори и друг технически персонал. Виждате как се справяме с този проблем и във Видин, и във Враца, и в Монтана, и в останалата част на България, но при нас е по-остро, просто се затварят т.нар. селски линии, затварят се и градски линии в тези градове. Защото първо няма пътници, но с не по-малка тежест е проблемът, че няма шофьори. Т.е. в момента ние като превозвачи имаме достатъчно брой автобуси да возим всеки ден по няколко пъти до всяко населено място, но няма шофьори, автобусите стоят."

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Доц. Илиан Господинов: Чака ни горещо лято. Валежите през юни са далеч под нормата

Към Балканите има почти постоянен поток на по-топъл въздух. Това е естествен процес. Нормално е времето да бъде относително по-топло от климатичните норми . Това обясни в интервю за БНР доц. Илиан Господинов от Националния институт за метеорология и хидрология (НИМХ). През юни миналата година температурите бяха по-скоро около нормата и..

публикувано на 13.06.24 в 09:28

Тен Хаг остава начело на Манчестър Юнайтед

Ерик тен Хаг ще остане мениджър на Манчестър Юнайтед след прегледа на представянето на клуба за сезона, съобщават британските медии. Според Би Би Си Юнайтед е разговарял с холандеца за удължаване на договора му на „Олд Трафорд“. Слабата втора кампания за Тен Хаг завърши с висока оценка, тъй като той..

публикувано на 12.06.24 в 07:40
Ивелин Михайлов и Николай Марков

Откъде дойде пробивът на "Величие"?

"Има го феномена на непрестижния вот . Второто е, че паралелната реалност онлайн съществува. Съществуват изключително странни хора, със свои видеоканали, своя аудитория, свои зрители. И когато схванем върху колко голяма аудитория имат влияние хора като Цанов (Станислав Цанов - бел. ред.) и Киро Брейка, които няма да видите в национален..

публикувано на 10.06.24 в 12:07
Александър Маринов

Александър Маринов: Ще се появи мощна политическа сила. Ако не е президентът, ще е нещо друго

" В България ще се появи нова мощна политическа сила, от която има нужда обществото . Такава, около която да се формира нов тип управление. Ако не е президентът, ще е нещо друго." Това мнение изрази в интервю за БНР  политологът проф. Александър Маринов. Персонифицираните очаквания са насочени към президента , смята той. "В момента това..

публикувано на 10.06.24 в 09:01

Затихва ли интересът към покупко-продажбата на гласове в Силистренско?

Купуването и продаването на гласове е престъпление. Преди и по време на избори се правят специализирани полицейски операции срещу нарушаване политическите права на гражданите. Но защо да са нарушени правата им, ако всичко става по съгласие - и на едната, и на другата страна? Практиката показва, че това са най-трудно доказуемите престъпления...

публикувано на 09.06.24 в 11:46

Диагноза от Дивчовото: Политиците много подценяват народа!

На географския ръб на ЕС – в селата Лесово и Мелница от Ямболска област, настроенията са сходни. Лесово е само на няколко километра от българо-турската граница.  Някои жители там са доволни, че България е в ЕС, други не отчитат промяна. Всички обаче са обидени на политиците. В предизборната кампания виждат само "надплюване, кал". За..

публикувано на 09.06.24 в 11:24

„Криле за приземяване“ и творчеството на Диана Иванова

И в най-уредената държава да отидеш, си чужденец. Това е разбрала поетесата Диана Иванова, когато обстоятелствата я принуждават да напусне родния Сливен и да отиде в Англия при децата си.   Там работи в Медицински център, но едно редовно слушано българско предаване като "Рано в неделя" и болката към България тази година я вдъхновяват да..

публикувано на 09.06.24 в 06:00