Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вносът на работници от други държави е моментно решение

Остър недостиг на професионални шофьори мъчи транспортния бранш

Засегнат е и автобусният бранш. Липсата на шофьори също е сред причините за закриването на междуселищни линии

| Репортаж
Снимка: Радио ВИДИН

Транспортният бранш у нас изпитва остър недостиг на професионални шофьори. Затруднението в сектора, свързано с липсата на достатъчно водачи, е от години. Проблемът не е само в България, а в цяла Европа. По последни данни в ЕС не достигат близо 500 000 шофьори не достигат в целия Европейски съюз, обясни пред БНР директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров. По думите му, моментно решение на проблема у нас може да е облекчаването на режима за внос на кадри от трети страни. 

"Проблемът с липсата на водачи е дългогодишен. По последни данни около 500 000 водачи не достигат в целия ЕС. Неведнъж сме споменавали, че Пакетът за мобилност, който насила беше наложен от западните ни партньори, една от целите му е именно да реши този проблем с водачите във всичките по-големи западни държави", заяви Димитров.

Заради европейското законодателство в България беше въведено обслужване на едно гише - за наемането на чуждестранен гражданин, документи се подават в дирекция "Миграция" към МВР, част от документите се разглеждат от Министерството на труда и социалната политика, друга част биват разглеждани от ДАНС. Тази втора процедура се бави изключително много, алармират от бранша. Така в общия случай наемането на един водач от трета държава отнема около 6 месеца.

Ако не сме държавата, която плаща най-големите нетни чисти възнаграждения на водачите, то сигурно сме в топ 3 на Европа, отбелязва още Димитър Димитров.

"В Полша започнаха да работят може би десетки хиляди украинци като водачи на международни превози на товари. В съседна Сърбия в градския транспорт в Белград може би половината водачи са от Непал", дава пример той и допълва – наложително е да се облекчи режимът за внос на кадри от трети държави.

Димитров е категоричен, че вносът на работници от други държави е моментното решение.

Много от големите фирми имат свои автошколи за обучение на професионални водачи, заплащането също е високо. 

Автобусният бранш също е засегнат от липсата на професионални шофьори. Според Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, който е собственик на транспортна фирма от Монтана, автобуси има, но няма кой да ги управлява. Това е и една от причините за затварянето на междуселищни линии. По думите му, липсата на държавна политика е основният проблем за задълбочаването на кризата:

"Проблемът с липсата на кадри в България е много остър, задълбочавайки се с всяка изминала година. Той е в резултат на липсата на каквато и да е политика на българските правителства в това отношение - обучение на подрастващото поколение и профилиране като шофьори, монтьори и друг технически персонал. Виждате как се справяме с този проблем и във Видин, и във Враца, и в Монтана, и в останалата част на България, но при нас е по-остро, просто се затварят т.нар. селски линии, затварят се и градски линии в тези градове. Защото първо няма пътници, но с не по-малка тежест е проблемът, че няма шофьори. Т.е. в момента ние като превозвачи имаме достатъчно брой автобуси да возим всеки ден по няколко пъти до всяко населено място, но няма шофьори, автобусите стоят."

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Диана Гласнова от Хърватия: Най-голяма полза от еврото имат големите фирми, хората търсят промоциите

Най-голяма полза от влизането на Хърватия в еврозоната имат големите фирми, които имат внос и износ . За тях беше много положителна крачка, защото се избягват много технически проблеми при вноса и износа.  Това коментира пред БНР журналистът Диана Гласнова - българка, която от години живее в Хърватия, също е и кореспондент на БТА. За..

публикувано на 21.05.25 в 14:14
Бела Бенова

Бела Бенова - фотограф и пътешественик по морските фарове на Европа

Бела Бенова е фотограф и  пътешественик по морските фарове на Европа.  Автор на книгата "По пътя на пулсиращата светлина". Няколко изложби по темата. "Връщаме лентата" точно 18 години назад, когато Бела поема на първото си пътешествие, следвайки пулсиращата светлина на българските черноморски фарове, а светлината бързо я повежда към съседна..

публикувано на 20.05.25 в 13:37
Доц. Михаела Мишева - УНСС

УНСС набира стажанти за програма "Езиков приятел" в подкрепа на деца мигранти

УНСС набира стажанти за програма "Езиков приятел" в подкрепа на деца мигранти. Стажантска програма "Езиков приятел" е насочена към студенти, които желаят да допринесат за социалната интеграция и успешното развитие на деца мигранти в България. Инициативата се реализира в рамките на проекта Language Buddy. Програмата търси мотивирани и..

публикувано на 18.05.25 в 11:04

София на последно място в международно проучване за безопасно придвижване на деца и подрастващи

София заема последното, 36-о място в международна класация на мрежата "Чисти градове" за безопасно придвижване на деца и подрастващи. Оценката ни е три пъти по-ниска дори от предпоследния в подреждането . В класацията участват големи градове и столици на държави от ЕС. Проучването "Улици за децата, градове за всички" анализира..

публикувано на 16.05.25 в 11:47

Три съседни страни крият изненадващи съкровища - Сърбия, Румъния и Гърция

Александруполис е най-големиятград в Западна Тракия с най-голямото пристанище в региона . Градът, разположен недалеч от българската граница, предлага съчетание от крайбрежна атмосфера, достъпни цени и богати възможности за активен отдих и забавления, посочи за "Пътувай с "Хоризонт" Петрос Кириакидис – заместник-председател на туристическия сектор в..

публикувано на 14.05.25 в 06:00
 Кристиян Салай

Бавария е най-популярната дестинация за българските туристи в Германия

Германия е най-добрата културна дестинация за туристите в Европа по данни на Световната организация по туризъ м. За българските туристи тя се нарежда на трето място след Гърция и Турция. Какво поддържа интереса на българските туристи към Германия и какво предстои през тази година?  За това разказа в "Пътувай с "Хоризонт" Кристиян Салай –..

публикувано на 13.05.25 в 14:32
Снимката е илюстративна

Защо понякога най-изкушаващата туристическа оферта може да се окаже и най-рисковата?

Какви са основните жалби на потребителите, как се извършват проверките, и какви реални санкции могат да понесат туроператори, които работят "на тъмно", посочи за БНР Игнат Арсенов, директор на дирекция "Контрол на пазара" в КЗП . Колко често се получават сигнали и жалби , свързани с туристически услуги и какви са тенденциите в броя им в последните..

публикувано на 13.05.25 в 13:51