Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Васил Велев, АИКБ: 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Като товарен транспорт и свободно движение на товари ползата клони към нула

Транспортният бранш: Приемането ни в Шенген по въздух и вода не помага на бизнеса!

Около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, 92% - по суша, твърдят от Съюза на международните превозвачи

| Анализ
Снимка: Ани Петрова

Приемането на България в Шенген по въздух и вода по никакъв начин не помага на бизнеса, икономиката и в частност на транспортния сектор, заявиха от Съюза на международните превозвачи. От транспортния бранш очакват през тази година да се направят всички необходими стъпки България да договори влизането в Шенген и по сухопътните ни граници. 

Снимка: Радио Видин"За огромно наше съжаление, не успя да се постигне основната цел по отношение приемане на страната ни в Шенген, а именно отварянето на сухопътните граници. Ние сме наясно, че това е най-сериозният проблем, който стои пред българския транспортен бранш, а също така и пред българската икономика. Около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, а останалите 92% и отгоре са по суша. Най- вече с автомобилен транспорт и малко по- малко с железопътен транспорт. Т.е., това по никакъв начин не помага на бизнеса, на икономиката и в частност на транспортния сектор. Ние години наред алармираме, че всяка година българските превозвачи губят между 100 и 150 милиона само от изчакване на границата ни с Румъния", коментира пред БНР Йордан Арабаджиев - изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проверките на тежкотоварните камиони ще продължат до сухопътното присъединяване на България към Шенген. Шофьори на тирове чакат с часове на граничния пункт с Румъния "Дунав мост" 2:

"Чакаме, аз съм с патешки дробчета. Как да мина? Няма опашка тогава, когато няма турци. Този Шенген на кого ще помогне корабно, водно и по летищата? За този Шенген какво да кажа? Дори и в Шенген да влезем, ще е същата работа, докато не се махнат тези румънски кантари, служби АНАФ и т.н... Ако влезем в Шенген, ще стане точно като между Франция и Германия, не знаеш къде се намираш. Ние трябва да висим тук и стоката да стои в автомобилите по една седмица, по десет дни, това са милиони... Изобщо никаква файда няма, че го направиха за въздушен транспорт. Чакаме тука и така..."

Снимка: Радио ВидинЧленството на България в Шенген, Еврозоната и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/ са приоритети за работодателите и организациите на бизнеса. Имаше сериозни очаквания и надежди, че през 2013 година ще се осъществи едното членство, другото от 2025 и присъединяване към ОИСВ 2026 година, припомня Васил Велев - председател на Асоциация на индустриалния капитал в България. 

"Това, което до момента се случи, е голямо разочарование. Данните, числата, ако ги погледнем, от националната статистика взети, за миналата година извършената работа като транспорт, като превоз, в тон километри по въздух и вода е едва 1,8 процента от всички превози от извършената работа, мерена пак повтарям, в милиони тон километри. Ако вземем информация пък от спедиторите, Националния съюз на българските спедитори, наш колективен член, те мерят в пратки колегите. Всъщност 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Т.е. като товарен транспорт, като свободно движение на товари, ползата клони към нула. Остава и пропуснатата полза от заобикалянето на страната, от нейното географско положение", каза Васил Велев.

Има известна полза за туризма и въздушния пътнически транспорт, отчитат от АИКБ. 

Снимка: БГНЕС"Толкова ли няма въпрос, по който България може да наложи вето в Европейския съюз? Вето, от което да заболи Австрия и да спре с тази дискриминация? Станалото не е никаква победа за нас и е едно голямо разочарование", смята Васил Велев.

Приемането ни в Шенген по въздух и вода е крачка напред за туристическия бранш. Това е позицията на "Обединение Бъдеще за туризма". 

"Паспортната проверка отнемаше голяма част от времето, сега вече няма да я има и ще бъде доста по-спокойно. Да не говорим, че имаше и голяма от клиентите, които изтърваха полети помежду си, заради тази проверка", посочва Павлина Илиева - председател на "Обединение Бъдеще за туризма". 

От организацията очакват преди летния сезон да се направят коридори по границите специално за автобусите с европейски граждани.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кубрат Пулев

Кубрат Пулев: Никой не може да ми каже с кого да играя и с кого - не

Никой не може да ми каже с кого да играя и с кого - не! Това заяви в предаването "РадиоТочка" шампионът по бокс Кубрат Пулев, който ще играе определян от Световната боксова асоциация като сензационен мач срещу руснака Мурат Гасиев на 12 декември на международна боксова галавечер в Дубай. Тотално неправилно е да се вкарва спортът в някакви..

публикувано на 31.10.25 в 17:51

Всяка стъпка нагоре е важна - катерене в подкрепа на деца с епилепсия

Деца с епилепсия и техни връстници без здравословни проблеми се катериха заедно по изкуствена стена, за да покажат, че всяка стъпка нагоре е важна. Отново заедно, децата рисуваха и се забавляваха по време на събитие, организирано от Асоциацията на родителите на деца с епилепсия. На 1 ноември е Световния ден за информираност относно синдрома..

публикувано на 31.10.25 в 14:29
Д-р Мари Паникян

С д-р Мари Паникян и Юлия Пискулийска в ритъма на човешкото сърце

Днес ще се вслушаме в онзи най-верен ритъм... ритъма на човешкото сърце. Гост в "Нощен Хоризонт" е д-р Мари Паникян, кардиолог с дългогодишна практика и впечатляваща професионална биография. Завършила медицина в София през 1977 г., започва пътя си в Бърза помощ, в гр. Бургас, а след това защитава дисертация по инвазивна кардиология в Националния..

публикувано на 31.10.25 в 10:12
Доц. д-р Йосиф Аврамов

Доц. д-р Йосиф Аврамов: По следите на парите, властта и символите върху монетите

Връщаме се назад във времето, пътуваме през вековете - по следите на парите, на властта и на символите, които съпътстват човечествот о от зората на историята до наши дни. Ще говорим за монетите не само като разменна единица, а като свидетелство за култура, дух и държавност .  От тракийските племена, които започват да секат свои монети само..

публикувано на 30.10.25 в 12:47
Димитър Хаджидимитров

Димитър Хаджидимитров: По въпроса с горивата топката в момента е изцяло в правителството

"Силно се надявам да нямаме проблем с горивата" . Това коментира пред БНР Димитър Хаджидимитров , заместник-председател на Асоциацията на българските търговци, производители и вносители на горива: "При проблема с горивата топката в момента е изцяло в правителството и не само на нашето, но и на европейско ниво, мисля, че трябва да се водят..

публикувано на 28.10.25 в 14:51
Национален политехнически музей - София

"Пътувай с "Хоризонт" из най-забавните места в столицата ни за малките туристи

Куклите са не просто играчки, а част от културата и историята на човечеството . Това се случва в Музея на куклите в столицата . Те разказват за начина, по който различните народи възприемат детството, красотата, традицията и театъра. С времето куклите променят формата и предназначението си - от ритуални и обредни предмети до детски спътници и герои..

публикувано на 28.10.25 в 13:47
д-р Стефан Дечев

Историкът Стефан Дечев представя книгата “Съединението срещу Задкулисието”

"Съединението  срещу  Задкулисието ” е новата книга на историка Стефан Дечев, който з авършва "История" в Софийския университет, специализира в Амстердамския университет и в Централноевропейксия университет, преподава в Нов български университет. Излиза книгата "Съединението срещу Задкулисието" "Както първите читатели на книгата,..

публикувано на 28.10.25 в 13:23