Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Инж. Мариян Боновски: Хеликоптер има. Система за въздушно спасяване няма!

| Интервю
Снимка: БТА

Хеликоптер има. Няма изградена система.

Това заяви пред БНР инж. Мариян Боновски, експерт от международната система за медицинско спасяване по въздух. Той е и единственият българин, член на Световната хеликоптерна асоциация.

Със сигурност трябва да си честитим първата въздушна линейка, но дали има изградена система за спасяване от въздуха, коментира той след като първият медицински хеликоптер кацна у нас. Летателната машина дойде с полет от Италия и вече се намира в авиобазата в столичния квартал "Враждебна".

HEMS e система за спешна помощ по въздуха, която цели за възможно най-кратко време да се достигне до нуждаещия се. Трябва да се погледне изцяло 112. Три болнични площадки няма как да се каже, че са някаква система, отбеляза експертът.

Снимка: БТА

Инж. Боновски посочи и друг проблем – липсата на обучени кадри, които ще управляват новите хеликоптери. От изпратените за обучение в Италия 6 души, четирима от пилотите са на възраст над 60 години, а "в европейския регламент ясно е казано, че пилоти от 60 до 65 години могат да бъдат само втори пилоти".

В "библията" на авиацията, друг регламент, се казва, че минималният летателен стаж на подобни пилоти, е 1000 часа, допълни Мариян Боновски. По думите му, от останалите двама от шестимата пилоти единият има 600 часа, "така че по никакъв начин не може да бъде включен в извършване на операция HEMS".

В световен мащаб са много малко операторите, които за HEMS използват двупилотен екип, като това е предимно нощем, обясни той.

Снимка: БТА

Три екипа не биха могли да покрият възможностите на един вертолет, защото след два месеца продължителността на деня ще се увеличи, изтъкна специалистът. Според него трябват минимум 4 екипа.

"За един хеликоптер в България могат да се намерят хора. Но вече проблемът е за втория, третия и нататък", категоричен е инж. Мариян Боновски, според когото "личният състав е напълно недостатъчен".

Отделно от това трябва да преценим къде да бъдат изградени хеликоптерните бази, подчерта той и изрази мнение, че те трябва да са там, където по статистика има най-много случаи на необходимост от повикване на вертолет.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Национален стадион

Пред пълни трибуни на стадиона: В очакване на мача България - Испания

В четвъртък от 21:45 ч. българските национали излизат срещу европейския шампион по футбол Испания. Двубоят е първи и за двата тима в световните квалификации за Мондиала в Съединените щати, Канада и Мексико през 2026 г.  Срещата на представителния ни тим с европейския шампион ще се играе пред пълни трибуни на Националния стадион "Васил..

публикувано на 02.09.25 в 11:45
Иван Брегов

Иван Брегов: Идеята е председателят на КПК да бъде оставен на мира

Очевидно КПК е патерица на силните политически, които държат властта . Нито решава проблема с дефицитите в прокуратурата, които са очевидно кадрови, нито пък решава проблемите със самия замисъл за проверка.   Това заяви пред БНР Иван Брегов от Института за пазарна икономика. "Тези, които мислиха, че могат да заобиколят прокуратурата, имаха една..

публикувано на 02.09.25 в 10:57

Язовир "Черни Осъм" ли е решението за Плевен и Ловеч? Хората се заканиха за бунт

МРРБ набеляза мерки за подобряване на водоснабдяването на Плевен и срокове за изпълнението им. Те са 21 и включват дейности, които ще бъдат реализирани в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен период, посочват отговорните институции и източниците на финансирането им. Публикувани са на официалната страница на Регионалното министерство. Темата..

публикувано на 01.09.25 в 09:51

Неизбежни ли са инцидентите при сегашното състояние на железницата ни?

От младежката организация на партия "Спаси София" - "Младите спасяват", настояват за инвестиционна програма за реновиране на старите вагони на БДЖ. Необходими са базови подобрения по влаковите състави , коментира в предаването "Преди всички" Константин Илиев, председател на "Младите спасяват". Последната мащабна инвестиция е около..

публикувано на 01.09.25 в 09:16

КНСБ иска контрол на ВУЗ-овете, където преподавателските заплати са по-ниски

МОН да упражни контрол по отношение на държавната субсидия за заплати във връзка с големите разлики в заплащането на преподавателите.  За това настоя пред БНР проф. Лиляна Вълчева, председател на Националния браншови синдикат "Висше образование и наука" към КНСБ.  " Държавата даде тези средства, които на 100% трябва да отидат само за..

публикувано на 29.08.25 в 10:30

Въпреки гръмките обещания: Тревненската гимназия още чака пари за покрива си

Сградата на Националната гимназия по изкуствата в Трявна, опустошена при пожар през април, остава с временен покрив на прага на новата учебна година. Вече два месеца се чака решение за отпускане на необходимите средства за ремонт от Междуведомствената комисия за възстановяване при бедствия и аварии, въпреки гръмките обещания на властта, че ще се..

публикувано на 28.08.25 в 10:23

Теодора Ангелова: Забраната на смарт устройства в училище звучи назадничаво

Психологът смята, че забраната   ще породи голямо напрежение, особено в гимназиална възраст. След това ние откъде да знаем, че след училище, когато получат телефоните си, те няма да са цяла нощ на тях, попита Ангелова . За нея е напълно адекватно да няма телефони, докато тече учебният процес, но в свободното им време трябва да е..

публикувано на 28.08.25 в 09:45