Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация може да се стори твърде дръзко, но не и на постоянната оперна публика. Хор “Малка Соломон“ под палката на маестро Итай Беркович е равноправен участник във всички спектакли, а отделно има и самостоятелен репертоар. Много от съвременните израелски композитори държат точно той да представи техните творби на световната им премиера. Критиците го наричат “хор от качествени солисти“. Да се постъпи в него е по-сложно, отколкото да се спечели място за солист в някои от оперните театри по света. Хорът е гастролирал зад граница дори повече от самата Израелска опера. Няма филхармония или известен оркестър в Израел, който да не счита за чест да си сътрудничи с него. Любопитно ни беше да чуем как изглежда най-новата постановка на “Орфей и Евридика" през погледа на хористите.
“Големият оперен реформатор Глук в началото на кариерата си преподава на бъдещата кралицата на Франция Мария Антоанета. С името на Глук е свързана реформата на т.нар. “опера серия“ и на френската лирическа трагедия, което го превръща в един от най-големите музикални бунтари на осемнайсети век. Разработва нестандартно най-класическия вариант на легендата за Орфей. Сюжетът е използван успешно от Монтеверди и Хайдн. В какво се състои новаторството на Глук: В този период най-важно е било певците да се изявят посредством самоцелни извивки и орнаментиране на мелодиите, без да се интересуват от сюжета и действието. То е само фон за доста безпредметно и неразбираемо за публиката музициране. При Глук либретистът и композиторът са съдружници в повествованието. Революцията е в три насоки. Първо: даване на хора важната роля на участник и спътник на Орфей във всичките му приключения. Той не е украшение или фон за изява на солистите, а също важен герой в представяната драма. Второ: Глук разделя оркестъра на две, като всяка група свири паралелно и така се създава ехо ефект, използвайки арфа и контрабас. Глук първи приема арфата като пълноправен музикален инструмент в симфоничните и оперни оркестри. Третият прийом е отхвърлянето на тромавостта на операта и прекъсването на ариите с кратки балети – до осем минути. Те не натоварват възприятието. Този прийом се използва от много други композитори в по-късни епохи и стилове. Най-нестандартният прочит е на Офенбах в неговата драмата за Орфей като лабиринт от непрекъснатите караници между отделните персонажи. Най-известният танц от неговия “Орфей в ада“ е кан-кан. Има и цели балети по този мит. Освен със солистите, хорът е в диалог и с оркестъра. Въпреки че триглавото куче Цербер не се показва никъде, оркестърът с по три звука изобразява три последователни лаения на тези глави, а хорът му отговаря с три повишавания на гласа в песен, посветена на Евридика. Революционното отношение на Глук към хора повлиява творчеството на Моцарт и Вебер, но най-вече на Вагнер. След като в "Орфей и Евридика" Глук вгорчава с бунтарството си тогавашните оперни традиции, решава все пак да даде на зрителите за довиждане бонбонче, под формата на хепи енд. Нашият режисьор Йехиезкел Лазаров реши да им го отнеме. Представлението ни повече прилича на лирична трагедия, в която хорът, независимо дали сме на сцената или се чуваме зад кулисите, е един от важните сценични персонажи. Прожектираните кадри от пътуването на младоженците Орфей и Евридика с кабриолет, преминаването на пътя им на черен овен и катастрофата са част от осъвременения сюжет, където кардиограма показва движението на Евридика между двата свята - нашия и отвъдния. На сцената ние - хористите, си партнирахме са американския контратенор Николас Таманя в ролята на Орфей и вече утвърдилото се израелско сопрано Алла Василевицкая в ролята на Евридика“, разказа в лекторията си Гай Кац.
Филмът "Алба-пътят на съдбата" е българска продукция. Заснет е от екип от Казанлък, който разказва за тракийската култура и обичаи. Режисьорът Светлин Митев разказа пред БНР, че лентата вече е имала прожекция в местното кино. "Залата беше пълна. На 25 октомври ни предстои прожекция в Пловдив". "Алба-пътят на съдбата" първоначално се..
Фестивалът "Забранено за възрастни“ гостува на Родопите с театрални спектакли за деца и младежи. 14-тото му поредно издание започна в края на септември и ще продължи до месец март 2026. Ще вземат участие седем български трупи, пет чуждестранни театъра и един филм. От 29 септември до 3 октомври бяха представени спектакли на Държавен куклен театър..
Талантлива, вдъхновяваща, цветна, изключителен арт педагог, доказан и признат в света чрез наградите за нейните ученици от школа „Колорит“. Това е художничката Майя Ананиева, която десетилетия вече вдъхновява децата и разкрива пред тях света на изкуството. В тази школа всеки ден пристигат награди за децата от различни конкурси. Наскоро „Златен..
На 24 септември международнопризнатият цигулар Светлин Русев изнесе своя успешен първи солов рецитал в австрийската столица. Концертът се състоя в аристократичната атмосфера на красивата Императорска църква, която е част от зимната резиденция на династията Хабсбург в центъра на Виена. Изграждането на дворцовата църква в Хофбург е започнало през..
На 6 октомври в зала "България" оркестърът на Плевенската филхармония под ръководството на маестро Йордан Камджалов ще представи пред софийската публика "Музикална магия" . Софиянци ще бъдат свидетели на кулминацията на най-успешното концертно турне с класическа музика в българската музикална история , заяви пред БНР маестро Камджалов...
Новият творчески сезон ще започне за камерния ансамбъл "Софийски солисти" с нов диригент - Любомир Денев-син. Заедно музикантите вече имаха предсезонни участия, включително в откриването на Дните на камерната музика в Габрово 2025 на 23 септември. На столична сцена началото ще бъде поставено в Централния военен клуб на 3 октомври от 19 часа. В..
В петък, 3 октомври, артисти от различни жанрове, сред които и изявени класически музиканти, ще излязат на сцената на зала „България” в 19.00 ч. в подкрепа на благотворителна кауза. Те ще се включат в галаконцерта “Esperanza for Life” (Надежда за живот), организиран от Международна фондация "Теодора фон Ауерсперг", учредена от родената в България..
Цялото интервю на Явор Стаматов с Крум Зарков в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
" Ще положа лични усилия виновните, ако има такива, да получат най-строги наказания, предвидени от закона. С нетърпение очаквам резултатите от..
"Става дума за директна подмяна на обществено важен наратив . В момента някой се опитва – Новото начало на г-н Пеевски, да яхне една модерна вълна..