3D принтирането, виртуалната реалност, добавената реалност - всичко това има място в обучителния процес, но не просто като налична за използване технология, а като отправна точка за провокиране на въображението. Това каза основно на учителите проф. д-р Жолт Лавица. От това, а и от практиките си в изследването на средното и началното образование в Европа, Азия, Африка и Латинска Америка, Жолт Лавица смята, че има възможности образованието да бъде вдъхновяващо.
"190 държави си сътрудничат с Геогебра-та. Софтуерът с отворен код, използван от 100 милиона души. В Австрия правим Център за интердисциплинарни промени. В него няма да има предмети, изпити и лекции. Ще се работи по проекти. Започнахме и нова инициатива, която наричаме цирка на познанието. Хиляди студенти, които идват в университета и се занимават с математика и танци, куклен театър. По т.нар. танцуваща математика правим танцови представления и след това се опитваме да видим как движенията могат да бъдат преведени на езика на математиката. Работим съвместно с центъра Пиза във Финландия и анализираме онова, което се наблюдава. Анализираме какво става с новите технологии, с изкуствата, в които те навлизат. Създаваме съответните пространства, в които да се занимаваме с научна дейност. Такова има в Талин, Естония. В Излаел работим в пространство с виртуална реалност. В Норвегия имаме партньор, който създава лаборатории за роботи. И с тях също работим по съвместни дейности".
Всичко това се прави, защото и проф. Лавица забелязал, че творчеството в училището някак си се изгубва, но творчеството е необходимо ежедневно и навсякъде. Той вярва, че хора имат такива таланти, но за откриването им няма универсален начин:
"Те трябва да бъдат открити и да се въведат отново в училище, защото всеки може да учи по различен начин. Опитваме се да обвържем всички предмети, тоест най-важно само да учим математика или физика, или философия, или изобразително изкуство, трябва да има среда, в която всичко да е взаимосвързано. Всеки от обучаемите използва уменията си, за да сътрудничи с останалите и да се създаде една среда, екосистема. Има хиляди учители, които използват нашите методи".
Ако разполагате с телефон, може да вземете модел на чипс, да снимате картофа, да проектирате графиката в пространството по различните координати, казва професор д-р Жолт Лавица. Проектът за виртуални стаи за бягство може да започне с проектирането на виртуален лабиринт. До степен, че ученици от началното училище могат да правят архитектурни модели и макети. 3D принтирането е връзката между дигиталната и реалната среда.
"Един мой студент каза, че трябва по-активно да се насочим към архитектурата. Тя е навсякъде. Така създадохме помощна програма за учителите, с която в класната стая да правят тези проекти. Така ученици от началното училище от Австрия, Либия, Индонезия, Северна Африка, Близкия изток правят архитектурни модели и макети. В Индонезия пресъздадоха като макет националния си паметник. Така можем да направим една глобална класна стая, през която да се задават интересни задачи и учениците да го правят. Учениците лесно преминават от виртуалната към физическата среда. Имаме един нов проект, който започна преди няколко седмици по играта Майнкрафт. На един летен лагер по програмиране създаваме устойчив град в Майнкрафт, те създават виртуално копие на самите себе си. Също така разработихме и приложение, инструмент за глобално позициониране. Ако ходите из града, разглеждате го, може да получите и карта, за да наблюдавате различни модели. По време на КОВИД учениците не ходеха в клас. Но с телефона си те моделираха архитектурните елементи от града. Изпратиха ни по имейл тези модели, ние ги отпечатахме с 3D принтер. В Индонезия например, в учебната програма, има десетки хиляди карти и учениците могат да проучват културата, островите. Имаме и проект в Уругвай, където разглеждаме архитектурата".
Изабел Попова е един от многото учители, които също смятат, че в училището трябва да има щипка изкуство в модерното обучение. Затова е сигурна, че след като пловдивското училище "Пейо Яворов", където Изабел преподава изобразително изкуство, се сдобие със СТЕМ – център, много лесно ще може да добави и онова, за което говори и професор Жолт Лавица.
Тя е убедена, че новите начини на преподаване, новите начини на представянето на информацията от учителите и новите начини за възприемането ѝ от децата със сигурност ще доведат до това и деца да предлагат свои решения. Как например да бъде организирано движението в онази част от центъра на София, която стана спорна заради … спорните си решения от страна на общината.
И проф. д-р Жолт Лавица беше предизвикан да отговори на въпроса за включване на учениците в решаването на едни такива проблеми. А отговорът му звучи повече като съвет, какъв трябва да е генералният подход към образованието:
"Дайте задачата на своите ученици, за да се справят с един такъв спорен въпрос. По принцип движението в градовете стана сложно. Нашата цел е да убедим учителите, че учениците им са много по-способни от тях по отношение на технологиите. Така че ако може да се създадат такива възможности, ако слушате какво ви казват учениците, съм сигурен, че те ще ви изготвят прекрасни планове. Мисля, че това, което се преподава в училище в момента, потиска нашето въображение. И затова ние се опитваме да погледнем на обучението от друга по-различна гледна точка. Да чуем какви са интересите на обучаемите и да помислим какъв инструментариум можем да използваме, за да подпомогнем въображението. Защото учениците разполагат с много информация, работят с технологиите и стимулират въображението. Но ние работим и по нещо друго, което наричаме радост в училище. Опитваме се да измислим начин, по който да подкрепяме учениците, за да се чувстват добре в училище. Технологиите дават поле за развитие на въображението. Но в настоящата система на обучение ние даваме съдържание и информация, което така или иначе е налично. Промените в системата трябва са такива, че да се чувстват като на един непрекъснат фестивал на науката. Това би било приятно за тях и за учителите. И образованието няма да им тежи".
18-годишният Жулиен Кязимов, един от четиримата, обвинени за побоя над директора на областната дирекция на МВР в Русе, остава в ареста. Това реши Окръжният съд минути преди 13 ч. Съдът решава дали задържаните за побоя над шефа на МВР-Русе да останат в ареста По време на заседанието стана ясно, че той е студент в специалност “Противодействие..
Изложбата "Блясъкът на елинистическото злато. Повелителят на Сакар" в археологическия музей може да се разгледа до 17 октомври. Националният археологически институт с музей към БАН винаги е добра идея за посещение в летните дни или през уикенда особено ако сте с деца. Освен постоянната експозиция в момента има има и две временни,..
Израел призова жителите на град Газа да се прехвърлят в зона на сигурност. САЩ заявиха, че водят "много задълбочени" преговори с "Хамас" за освобождаване на заложниците. Израелските военни заявиха рано тази сутрин, че създават хуманитарна зона в района Ал-Мауаси в Хан Юнис в Газа, тъй като планират да разширят военните си дейности в анклава...
Десети ден продължават усилията за ограничаване на пожара в Национален парк Рила. Най-тежка е ситуацията на североизточния фронт, където вятърът разпалва сухи треви, хвойни и паднали дървета. Десети ден продължава битката с огъня в Национален парк "Рила" Над 70 пожарникари, служители на парковата дирекция и доброволци от общинските..
Съединението не е просто обединение на територии, а на кръв, съдби и усилия. Това отбеляза пред БНР Николай Милчев, бивш учител и поет. Той сподели, че по време на Съединението неговият прадядо е бил на 20 години. "Разказвал ми е за драматичните събития около Освобождението на България, за бягането, за връщането, за любовта си, за..
Във Велико Търново, където Съединението за първи път е признато като политически акт от княз Александър Първи, а подготовката започва още през 1878 година със създаването на първия в страната комитет "Единство", честванията бяха ознаменувани с камбанен звън. Много граждани се включиха в празничния ритуал около паметника "Майка България". Три..
Най-новият обитател на Зоопарк Бургас все още няма име, но вероятно то ще му бъде дадено от осиновителя на неговата майка алпака, каза в интервю за програма “Хоризонт” управителят на зоогическата градина Кръстьо Дъбов. По думите му скоро се очаква да стане ясно и дали е момченце или момиченце чистобялата алпа̀ка, която се роди вчера в..
Нямам никакво намерение да подавам оставка, защото няма никакво основание. Това заяви пред БНР Атанас Зафиров, вицепремиер и председател на БСП, след..
Има 6 цистерни по тон1 ние сме 3800 души в Брезник, свършва бързо – за час, хората се карат, има опашки. Така кризисната ситуация в града д-р..
Въпрос на чест е премиерът да поиска оставката на Атанас Зафиров, заяви пред БНР Ивайло Мирчев, депутат от ПП-ДБ. Борисов: Разликата между мен и..