Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Алгоритмите на някои платформи създават благоприятна среда за дезинформация"

Маргарет Талев: Потребителят в социалната мрежа трудно може да разбере какво консумира - новини, мнения или пропаганда

| Интервю
Маргарет Талев
Снимка: Личен архив

Социалните мрежи играят все по-голяма роля за информиране на хората. Атрактивни постове, в които границите между мнение и новина е размитa грабват вниманието. От друга страна алгоритмите на някои платформи създават благоприятна среда за дезинформация.

На този фон в Съединените Щати върви президентска кампания с големи залози.

За ролята на социалните мрежи и информираността Младен Петков разговаря с Маргарет Талев - журналист,  отразявала американска политика през изминалите около 30 години. В момента тя оглавява базираният във Вашингтон Institute for Democracy, Journalism and Citizenship, който е част от Syracuse University.

Един от прокетите, по които Институтът за демокрация, Журналистика  и Гражданство е партньор, е фокус група с ключови за изборите сегменти от населението. На преден план от проекта, с участието още на Engagious, Sago и NBC News, се забелязва влиянието на социалните медии.

"Свидетели сме на много експериментиране както от гледна точка на това как журналистите се опитват да достигат, увеличават и изградят отново аудиторията. Но също виждаме, че тези в политиката, които искат да повлияят вота ти или да спечелят вота ти, експериментират в търсене на начини за заобикаляне на традиционния филтър на медиите чрез пряка комуникация в социалните мрежи с хората, до които се опитват да достигнат. Това е различно от журналистиката. Означава, че го няма фактчекинга, няма го отпорът и задаването на въпроси. Предизвикателства, които идват от това ако си избирател, за които може и да не се замисляш - получаваш много по-различно преживяване, много по-различна информация. Може и да не се замисляш дали става дума просто за забавление или пиар, дали кандидатът ви каза само неща, които иска да каже и не иска да отговаря на въпроси", казва Талев.

Изследователите забелязват, че се прекарва по-малко време с конкретни източници за новини и много повече време информирайки се за новините от социалните мрежи. Ако сте по-млади, това има вероятност да ви звучи познато. А достигането до младото поколение е важно в кампания, в която имено то може да наклони везните.

Докато Джо Байдън бе очакваният кандидат на демократите за президент, имаше едно хладно отношение към него от младежи, но след като в надпреварата за президент се включи Камала Харис, се вля млада енергия в подкрепата за демократическата партия.

Но проучването, в което Институтът участва показва, че тенденцията за залитане към социалните мрежи не се отнася само до младите. И от други възрасти потребителите се впечатляват повече от образи, отколкото от текст и това може да окаже влияние на изборът, който се прави.

Традиционните медии са наясно с тази тенденция и се опитват да търсят нови начини да си вършат работата – да достигат аудиторията и да я информират. Журналистите експериментираме и се учим в движение на маркетинг и брандинг – сфери в миналото запазени за отдели, които нямат нищо общо със събирането и разпространяването на новини.

Ученето е дълъг процес. Не е лесно да измислиш вариант хем да си забавен, хем да си приеман за надежден източник на новини. От друга страна това експериментиране става в нестабилен момент, в който оцеляването на средствата за масово осведомяване е трудно, заради липсата на пари. И така имаме политици, които играят умело по правилата на алгоритмите и медии, които търсят удачни варианти.

"Това създава по-голяма необходимост за потребителя да разбере какъв точно продукт консумира - дали консумира новини, дали консумира мнения, дали консумира материал, който цели да убеди в нещо, пропаганда, дезинформация или чисто и просто забавление", посочва Талев.

В същото време не трябва да се забравя, че в онлайн пространството,а и не само има дезинформация от местни източници или от чужбина, чиято цел е да обърква хората. И няма изгледи скоро количеството на дезинформация да намали.

Една от тенденциите е бързото уличаване в лъжа на някои постове от фактчекинг отдели в новинарски организации. Това, което също би помогнало, според Талев е дълъг процес по обучение на хора за нещата, които оформят информацията, която получават – класове по медийна грамотност в училища и университети.

А как да приложим някои от постулатите на медийната грамотност при търсене на новини за изборите в САЩ? Накратко - в информационната си диета включете медии с доказана репутация и изчаквайте преди да приемете дадена сензационна новина за факт. 
Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Депутатите гледат на второ четене бюджета на НЗОК

Парламентът започна второто четене на проектобюджета на Здравната каса. От "Продължаваме промяната - Демократична България" настояват пациентите да бъдат информирани електронно за всяка процедура, която са използвали и е заплатена изцяло или частично от Касата.  Целта е пациентите да имат възможност да сигнализират, ако се окаже, че има фиктивни..

публикувано на 19.03.25 в 17:12
Николай Николов

Николай Николов: Това в Кочани у нас беше през 90-те години на миналия век

В България има хиляди питейни и увеселителни заведения, а дискотеките са 260 и те подлежат на регулярен и тематичен контрол , обясни в интервю пред БНР бившият директор на ГД ПБЗН ген. Николай Николов. "Регулярният контрол означава, че най-малко веднъж в годината се прави комплексна инспекция, а тематичните са по нареждане на ръководството..

публикувано на 19.03.25 в 17:00

Персида Стояновска: На протеста в Скопие се забелязваше повече апатията в хората отколкото гняв

Бързата реакция на органите в Кочани ме радва като гражданин и адвокат. Вярвам искрено, че ще се намерят истинските виновници и ще отговарят пред закона, каза Персида Стояновска , адвокат от Скопие и активен гражданин, в интервю пред БНР. "Трябва да се спазват основните стандарти и правила. Има виновник и самият народ не вярва в системата,..

публикувано на 19.03.25 в 16:42

Мечка броди край границата над кюстендилското село Гърляно

Мечка се е появила край границата над кюстендилското село Гърляно, разказа за БНР кметът на селото Венелин Енчев. Забелязали са я и граничните патрули, които охраняват в този участък на планината.  Мечката изглежда се е събудила след зимен сън, изтощена и гладна е, затова може да започне набези по селото, опасява се кметът Венелин Енчев, който..

публикувано на 19.03.25 в 16:30
Протест след задържането на Екрем Имамоглу в Истанбул, 19 март 2025 г.

МВнР с предупреждение за пътуващите до Истанбул

От Министерството на външните работи информират българите, които възнамеряват да посетят Истанбул, че от днес турските власти са наложили ограничения за придвижване по определени пътни артерии на града, спирки на градския транспорт и метрото. Екрем Имамоглу: Моят народ ще даде необходимия отговор на лъжите Кметът на Истанбул Екрем..

публикувано на 19.03.25 в 16:10

Държавата отпуска близо 2,5 млн. лв. компенсации за неприети в детски градини деца

Държавата отпуска близо 2 и половина милиона лева, с които да бъдат компенсирани родителите, за чийто деца няма място в общински детски ясли или в яслени групи, както и в държавни и общински детски градини. Сумите са за ноември и декември миналата година.  Те ще бъдат предоставени авансово на общините София, Пловдив, Варна и Родопи, докато бъде приет..

публикувано на 19.03.25 в 16:08

Ресторантьори и хотелиери от Кюстендил протестираха с автошествие до Симитли

Ресторантьори и хотелиери от Кюстендил се включиха в протеста на бранша, като организираха автошествие до Симитли. Кюстендилци са един от лъчовете на протеста, към тях се присъединяват работещи в бранша от Дупница, Сапарева баня и др. Те отново заявяват, че увеличението на ДДС на 20%  ще доведе до фалити, до съкращаване на работни места, ще увеличи..

публикувано на 19.03.25 в 16:03