Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемът с инфраструктурата по границите - от години, но изведнъж стана приоритетен

| Репортаж
Снимка: Кети Тренчева

Заради хаоса с тежкотоварния трафик по границите ни, превозвачите от Гърция и Турция се обединиха около търсенето на друг транспортен коридор, който да заобиколи България. Затова преди дни сигнализираха от Камарата на българските превозвачи. И проблемът с инфраструктурата по най-натоварените гранични пунктове изведнъж стана приоритетен за държавата в лицето на служебното правителство, което има около месец време да предприеме спешни мерки. 

Премиерът Димитър Главчев обяви, че свиква на спешна среща четирите ресорни министерства, заедно с ДАНС и НАП, за да търсят решение на липсващите паркинги за камиони и лошата инфраструктура в зоните за граничен контрол. 
Проблемът с тежкотоварния трафик, минаващ през България, не е от вчера. Той много отчетливо рецидивира на най-натоварения граничен пункт "Кулата", където в пиковите сезони, по данни на Агенция "Митници", за денонощие преминават над 1500 камиона.

Въпросът с необходимостта от ремонт и разширяване на инфраструктурата в зоната за граничен контрол, липсата на паркинги за изчакване и бавната обработка на товарите е на близо 25 години. В най-критичните периоди на място са идвали министри, обещавайки спешни мерки, след което нещата не се променят, а шофьорите продължават да си късат нервите, чакайки на опашките по два и повече дни. И ако в посока Гърция все пак има две ленти на трасето на автомагистрала "Струма", то в посока София лентата е само една и едва след 500 метра има и втора. Това в тъмните часове на денонощието много често е предпоставка за произшествия, споделят служителите от близките бензиностанции.

Сега държавата ни е изправена пред много сериозно предизвикателство. Гърция и Турция обявиха, че търсят алтернативен коридор за тежкотранспортния трафик, който да заобиколи България. Първият коментар дойде от министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова, която преди два дни беше на посещение в Благоевград:

"Наистина транспортният трафик е проблем за страната. Работим усилено по изграждане на трасетата, тяхната рехабилитация и разширяване, така че да може да поеме целия трафик. През последните години обаче знаем, че трафикът мина на колела. Увеличи се много тежкотоварният трафик. Нашите пътища поемат, но имаме затруднения при обработката на граничните пунктове. Затова и служебните правителства към момента работят за разширяване на гранично пропускателните пунктове. Проблеми има във всички пунктове на страната".

Работим, така че да не бъдем заобиколени и да можем да отговорим с необходимата инфраструктура, за да бъдем предпочитани трасета за трафик през нашата страна, декларира Коритарова. 

Години наред страната ни се ползваше с предимството на географското си положение и смяташе, че е незаобиколим фактор в превоза на стоки към и от ЕС. Определено обаче подцени ситуацията с граничните пунктове, които са стратегически за тежкотоварния транспорт. И ако на Дунав мост - Русе започна мащабен ремонт, то по диагонал - на Кулата и от там към Солунското пристанище, проблемът е направо "брадясал".

Има и нещо друго - целесъобразното насочване на проектния и финансовия ресурс. Докато на границата с Гърция нещата изглеждат трагично, десетки милиони се осигуриха за новия граничен пункт с РСМ - Струмяни-Берово. Там остава да се направи последният участък до границата, но и това е на етап екологична оценка. Този граничен пункт е туристически, през него няма да минават камиони, т.е. икономически ефект няма.

Другият граничен пункт със западната ни съседка, която видимо не бърза да стане част от ЕС - този между Благоевград и Делчево, след 27 години започна да се разширява и модернизира от наша страна. На пункта "Станке Лисичково" миналата седмица бяха пуснати и четири от новите трасета, потвърди Вяра Генова от Агенция "Митници".

На ГКПП "Станке Лисичково" поне има и тежкотоварен трафик между България и РСМ - колкото-толкова, догодина поне ще има европейски вид. За икономическия ефект, сравнимо с ГКПП Кулата, и дума не може да става. Дали заканата на Турция и Гърция да заобиколят хаоса по българските граници с алтернативен коридор, ще бъде катализаторът, за да променим облика на най-стратегическите ни граници, времето ще покаже.

Репортажа на Кети Тренчева чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Илюстративно изображение

Десетки пострадали при влакова катастрофа в Чехия

Най-малко 42 души са пострадали, след като експрес се блъсна в пътнически влак в Южна Чехия днес, предаде АФП. Инцидентът е станал край град Ческе Будейовице на около 150 км южно от Прага. "40 са леко пострадалите, а двама – по-тежко", съобщи говорителката на спешната помощ Петра Кафкова. Мартин Кавка, говорител на железопътния..

публикувано на 20.11.25 в 09:33

Кипър: Увеличават се разходите за социални помощи

Правителството на Кипър увеличава разходите за социални помощи догодина, които достигат почти 700 млн. евро, като с най-голям ръст от 57% са средствата за хората с увреждания. Това предвижда бюджетът за социалното подпомагане през 2026 г., който бе обсъден в парламента. Бюджетът отразява специалното внимание на правителството към проблемите..

публикувано на 20.11.25 в 09:07
Военната академия

Тържествена дискусия "140 години от Сръбско-българската война" във Военната академия

Тържествена дискусия на тема "140 години от Сръбско-българската война 1885 г". ще се състои днес във Военната академия като заключително събитие от честванията на 140-та годишнина от Съединението и героичната му защита в последвалата война. Приветствие ще отправи академик Георги Марков, доайен на българската историческа наука и член на Съвета..

публикувано на 20.11.25 в 09:01

Пациентски организации и фондации не са съгласни с пакета здравни дейности, гарантиран НЗОК

Пет пациентски организации и фондации са изпратили писмо до министъра на здравеопазването Силви Кирилов и до ръководството на Здравната каса, в което изразяват категорично несъгласие с пакета здравни дейности, гарантиран от бюджета на Касата. Въпреки заявките от години за финансово обезпечаване на биомаркерите за онкоболните, финансово гарантираните..

публикувано на 20.11.25 в 08:59

Д-р Стефан Стефанов: Най-малките деца са основните разпространители на вирусите в обществото

Превенцията е многократно по-евтина от лечението . Това напомни пред БНР д-р Стефан Стефанов, председател на сдружението "Жажда за живот" - Сливен. Той е част от инициативата  "Цветно утре за нашите деца", от която се обърнаха към народните представители с настояване да бъдат осигурени безплатни сезонни противогрипни ваксини за всички деца от..

публикувано на 20.11.25 в 08:30
Даниела Божинова

Даниела Божинова: Доста късно КС реши за референдума за еврото

Нещата с предложението на президента за референдум приключиха . Това мнение изказа пред БНР Даниела Божинова, изпълнителен директор на "Българско сдружение за насърчаване на гражданската инициатива" (БСНГИ) и съпредседател на партия "Зелено движение". КС: Председателят на НС няма право да се произнася еднолично за национален референдум..

публикувано на 20.11.25 в 08:16

РЮА разполага допълнително 3500 полицаи, очаква протести по време на срещата на Г-20

Южноафриканските полицейски и армейски части дефилираха по време на парад с участието на хеликоптери, екипи с полицейски кучета и служители на мотоциклети. По този начин властите демонстрираха сила преди очакваните протести около срещата на върха на световните лидери от Г-20 в края на тази седмица в Йоханесбург, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА...

публикувано на 20.11.25 в 08:10