Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За летящите коли и въздушни таксита - кога и в България?

Снимката е илюстративна
Снимка: архив

До десетина година в София може да има въздушни таксита. Това показват оповестени планове за строителство на портове за летящи коли на новия трети терминал на летище София. Но пред Европа има още доста дълъг път дори да догони САЩ и …. Саудитска арабия и Дубай по темата.

Още тази година е можело България да дойде първият летящ автомобил, казва Тодор Иванджиков от Асоциация на българската авиационна индустрия. Двуместната безпилотна кола, която е китайско производство вече лети в Китай, каза Тодор Иванджиков. Демонстрирана е в Бразилия, Испания и Австрия.

Но статистиката не работи в полза. Не и на България. А на Европа като цяло. Първата летяща кола беше представена през 22-ра. А обещанието е до 24- та да има вече ще има летящи таксита. Саудитският въздушен превозвач договори през юли 50 електрически вертикално излитащи самолета от германски производител. 

През март китайска компания купи лиценза за успешно тестван в Европа летящ автомобил. Друга китайска компания планира да доставя си летящи коли през 2026 г. 

А трета компания вече е пред сертифициране на комерсиалните си полети. В САЩ американски стартъп ще започне да продава летящи коли през 2025. За около 300 000 долара. Бразилски стартъп, контролиран от производителя на самолети Embraer очаква да продава електрически летящ автомобил през 2026 г. Защото в Европа летящите коли не си пробиват път лесно.

И в Китай сигурността също тепърва трябва да се доказва.

Тодор Иванджиков от Асоциация на българската авиационна индустрия припомни - "Европа има закони за летящите въздухоплавателни средства. Но регулациите премиват през плановете за дроновете и общото европейско дрон пространство. Работи се по новите правилата за сигурност, засягащи по-тежките дронове…"

"Докато няма сигурност няма да има и въздушни коли“, каза обаче Даниела Минчева от ГВА, господарят на безпилотните средства. И това не е българска прищявка. Става въпрос за именно за директивата за европейско небе за безпилотни средства, която все още не е регулирала въздушните таксита….

Даниела Минчева допълни, че в България е рано за пространство за безпилони системи. У нас, като и в повечето държави, няма интерес от желаещи да станат оператори на това въздушно пространство.

Именно заради липсата на интерес на оператор за безпилотни средства не работи установената обособена зона за безпилотни средства до град Раковски, край Пловдив.

Тестово и в южната част на София ще има такава обособена зона, обясни Даниела Минчева от ГВА.

Минчева не се ангажира за дата кога в България може да има комерсиално приложение на летяща кола.

Тодор Иванджиков сподели, че към пространството за безпилотни летящи средства освен РВД, знаел за още два оператора, които имали интерес. И допълва, че това, че от летище „София“ ще може да излети летяща кола, не е фантастика. 

Идеята на инвеститора третият терминал на летище „София“ да има и три порта за летящи коли са изненада на фона на вече публично оповестените планове за 500 милиона лева. 

Но според Тодор Иванджиков това е сигнал и за останалите кметове, че трябва да започнат да мислят не само за обикновените пътища в един град. А и за въздушната инфраструктура. Защото заради същия модел кола, която Тодор Иванджиков иска да покаже в България, китайският град Гуанджоу обяви програма за милиард и 400 милиона дoлapa, които да отидат за услуги, пpи ĸoитo се изпoлзвaт пилoтиpaни и бeзпилoтни (мaлĸи) лeтaтeлни средства.


Още по темата в звуковия файл.



По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Томаш Здеховски

Евродепутат от ЕНП: Бабиш би могъл да формира съюз с Роберт Фицо и Виктор Орбан, но той няма да продължи дълго

Чешкият евродепутат от Европейската народна партия Томаш Здеховски смята, че новият премиер на Чехия Андрей Бабиш би могъл да формира в Съвета на ЕС съюз колегите си евроскептици от Словакия Роберт Фицо и от Унгария Виктор Орбан, но този съюз няма да продължи дълго. Пред БНР той заяви: " Не са много хората, които знаят, че Бабиш не е в много..

публикувано на 25.11.25 в 17:52
Британският премиер Киър Стармър.

Стармър подчерта, че суверенитетът на Украйна "трябва да бъде запазен"

Великобритания все още разработва планове за разполагане на многонационални сили в Украйна след постигане на споразумение за прекратяване на огъня, заяви днес говорител на премиера Киър Стармър. Самият премиер информира депутатите в Камарата на общините за хода на преговорите в Женева и последвалите дипломатически усилия, като изтъкна, че "на..

публикувано на 25.11.25 в 17:38
Тихомир Безлов

Тихомир Безлов: Винаги има подозрения, когато се тръгне към концесия на приходни фирми като БСТ

Данните на Българския спортен тотализатор (БСТ) хич не са лоши. Ако погледнем 2023 и 2024 година, те са доста успешни години. 2024  г. има 420 млн. продажби и към 20 млн. печалба, като имате предвид, че печалбата е след отчисленията към спорта, каза в интервю пред БНР Тихомир Безлов от ЦИД. В предаването "Нещо повече" той коментира..

публикувано на 25.11.25 в 17:24
Ивайло Мирчев

Ивайло Мирчев: С пари на хората ГЕРБ и ДПС-НН искат да купят "Лукойл-Нефтохим"

Това управление може да отдели около 7 млрд. лева, за да купи рафинерията "Лукойл-Нефтохим" в Бургас - 2 млрд. евро са допълнителните гаранции и с наличното в ББР стават около 7 млрд. лева. Това заяви пред БНР депутатът от ПП-ДБ Ивайло Мирчев, съпредседател на "Да, България", като подчерта, че идеята за функционирането на ББР се е изродила и..

публикувано на 25.11.25 в 17:09
Министърът на регионалното развитие и благоустройството (вдясно) днес беше на посещение в Нови пазар.

Министър Иванов: При проверките на речните корита са установени много нарушения

Над 600 млн. лв. са разплатени през тази година по Инвестиционната програма за общините. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, цитиран от пресцентъра на ведомството. Предвидените в бюджета средства за годината по тази програма са 750 млн. лв., а предстои и разплащане на аванси по проектите през Българската..

публикувано на 25.11.25 в 17:04

КРИБ няма да се включи в сряда в протеста срещу приемането на Бюджет 2026

Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България обяви, че няма да се включи в организирания утре протест срещу приемането на Бюджет 2026. В позиция до медиите изпълнителният директор Евгений Иванов завява, че КРИБ не е политическа организация и не може да протестира с политически и партийни цели - за разлика от други организации, като КНСБ,..

публикувано на 25.11.25 в 16:59

ЕК вижда риск от несъответствие с бюджетните изисквания на Съвета у нас

България е сред трите страни членки, за които Европейската комисия отчита риск от несъответствие с бюджетните изисквания на Съвета на ЕС за 2026 г. Това става ясно от публикувания есенен пакет на Европейския семестър. Той поставя акцент върху необходимостта от структурни реформи и устойчиво управление на публичните финанси в контекста на..

публикувано на 25.11.25 в 16:56