Още тази година е можело България да дойде първият летящ автомобил, казва Тодор Иванджиков от Асоциация на българската авиационна индустрия. Двуместната безпилотна кола, която е китайско производство вече лети в Китай, каза Тодор Иванджиков. Демонстрирана е в Бразилия, Испания и Австрия.
Но статистиката не работи в полза. Не и на България. А на Европа като цяло. Първата летяща кола беше представена през 22-ра. А обещанието е до 24- та да има вече ще има летящи таксита. Саудитският въздушен превозвач договори през юли 50 електрически вертикално излитащи самолета от германски производител.
През март китайска компания купи лиценза за успешно тестван в Европа летящ автомобил. Друга китайска компания планира да доставя си летящи коли през 2026 г.
А трета компания вече е пред сертифициране на комерсиалните си полети. В САЩ американски стартъп ще започне да продава летящи коли през 2025. За около 300 000 долара. Бразилски стартъп, контролиран от производителя на самолети Embraer очаква да продава електрически летящ автомобил през 2026 г. Защото в Европа летящите коли не си пробиват път лесно.
И в Китай сигурността също тепърва трябва да се доказва.
Тодор Иванджиков от Асоциация на българската авиационна индустрия припомни - "Европа има закони за летящите въздухоплавателни средства. Но регулациите премиват през плановете за дроновете и общото европейско дрон пространство. Работи се по новите правилата за сигурност, засягащи по-тежките дронове…"
"Докато няма сигурност няма да има и въздушни коли“, каза обаче Даниела Минчева от ГВА, господарят на безпилотните средства. И това не е българска прищявка. Става въпрос за именно за директивата за европейско небе за безпилотни средства, която все още не е регулирала въздушните таксита….
Даниела Минчева допълни, че в България е рано за пространство за безпилони системи. У нас, като и в повечето държави, няма интерес от желаещи да станат оператори на това въздушно пространство.
Именно заради липсата на интерес на оператор за безпилотни средства не работи установената обособена зона за безпилотни средства до град Раковски, край Пловдив.
Тестово и в южната част на София ще има такава обособена зона, обясни Даниела Минчева от ГВА.
Минчева не се ангажира за дата кога в България може да има комерсиално приложение на летяща кола.
Тодор Иванджиков сподели, че към пространството за безпилотни летящи средства освен РВД, знаел за още два оператора, които имали интерес. И допълва, че това, че от летище „София“ ще може да излети летяща кола, не е фантастика.
Идеята на инвеститора третият терминал на летище „София“ да има и три порта за летящи коли са изненада на фона на вече публично оповестените планове за 500 милиона лева.
Но според Тодор Иванджиков това е сигнал и за останалите кметове, че трябва да започнат да мислят не само за обикновените пътища в един град. А и за въздушната инфраструктура. Защото заради същия модел кола, която Тодор Иванджиков иска да покаже в България, китайският град Гуанджоу обяви програма за милиард и 400 милиона дoлapa, които да отидат за услуги, пpи ĸoитo се изпoлзвaт пилoтиpaни и бeзпилoтни (мaлĸи) лeтaтeлни средства.
Още по темата в звуковия файл.

Чешкият евродепутат от Европейската народна партия Томаш Здеховски смята, че новият премиер на Чехия Андрей Бабиш би могъл да формира в Съвета на ЕС съюз колегите си евроскептици от Словакия Роберт Фицо и от Унгария Виктор Орбан, но този съюз няма да продължи дълго. Пред БНР той заяви: " Не са много хората, които знаят, че Бабиш не е в много..
Великобритания все още разработва планове за разполагане на многонационални сили в Украйна след постигане на споразумение за прекратяване на огъня, заяви днес говорител на премиера Киър Стармър. Самият премиер информира депутатите в Камарата на общините за хода на преговорите в Женева и последвалите дипломатически усилия, като изтъкна, че "на..
Данните на Българския спортен тотализатор (БСТ) хич не са лоши. Ако погледнем 2023 и 2024 година, те са доста успешни години. 2024 г. има 420 млн. продажби и към 20 млн. печалба, като имате предвид, че печалбата е след отчисленията към спорта, каза в интервю пред БНР Тихомир Безлов от ЦИД. В предаването "Нещо повече" той коментира..
Това управление може да отдели около 7 млрд. лева, за да купи рафинерията "Лукойл-Нефтохим" в Бургас - 2 млрд. евро са допълнителните гаранции и с наличното в ББР стават около 7 млрд. лева. Това заяви пред БНР депутатът от ПП-ДБ Ивайло Мирчев, съпредседател на "Да, България", като подчерта, че идеята за функционирането на ББР се е изродила и..
Над 600 млн. лв. са разплатени през тази година по Инвестиционната програма за общините. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, цитиран от пресцентъра на ведомството. Предвидените в бюджета средства за годината по тази програма са 750 млн. лв., а предстои и разплащане на аванси по проектите през Българската..
Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България обяви, че няма да се включи в организирания утре протест срещу приемането на Бюджет 2026. В позиция до медиите изпълнителният директор Евгений Иванов завява, че КРИБ не е политическа организация и не може да протестира с политически и партийни цели - за разлика от други организации, като КНСБ,..
България е сред трите страни членки, за които Европейската комисия отчита риск от несъответствие с бюджетните изисквания на Съвета на ЕС за 2026 г. Това става ясно от публикувания есенен пакет на Европейския семестър. Той поставя акцент върху необходимостта от структурни реформи и устойчиво управление на публичните финанси в контекста на..
916,68 лева годишна загуба през 2026-а, ако сега нетната ви месечна заплата е 3500 лева. С това изчисление започна интервюто пред БНР на..
"Корупцията в горския сектор заплашва да срине един от най-важните отрасли на българската икономика -управлението и стопанисването на държавните..
" Благомир Коцев сякаш пречеше на всички още с избора му , защото решенията му бяха твърде много в полза на обществеността на Варна. Той опита да забави..