Чрез серията пластики на тема "Вавилонската кула", представени в галерия "Стубел", Георги Маринов продължава упорито и последователно да ни въвлича в етапите, през които той преминава, разработвайки тази вечна тема в изкуството. Това пише за изложбата Аксиния Джурова.
Изложбата се открива утре - 8 октомври от 18 часа и може да се види до 26 октомври. Куратор на изложбата е Аксиния Джурова.
"Темата в изложбата е митологично-духовна, но по-скоро наблягам в дълбочина на духовното, отколкото на притчата. И най-вече ми се иска да насоча вниманието на хората, които ще посетят изложбата, към изводи, които биха се провокирали от това, което ще видят утре.
Да, сякаш с течение на времето би трябвало човек да е овладял природата, но се оказва, че това не е така. Човек не е надскочил и днес Божественото, макар че би било чудесно всеки от нас да надскочи ежедневието и да погледне облаците и да види Земята отвисоко, разказа за "Хоризонт" Георги Маринов.
Какво още пише за изложбата Аксиния Джурова:
"Още в текста на Битие "11: 1-9", където се описва изграждането на Вавилонската кула, е заложена възможността за нейното противоречиво тълкуване, произтичащо от фонологичното сходство на града Вавилон "бабу – илу", т. е. "Божията порта", с еврейската дума "Бабел" – смесване, объркване. Така темата за Вавилонската кула – зикурат не само занимава и вдъхновява през вековете хората на изкуството и литературата, интерпретирайки я в опозицията: от "Кулата на раздора" до мястото, където чрез владеенето на езиците различните народи се опознават и съжителстват в мир.
Вавилонската кула носи в себе си и още един съществен прочит. Той се опира на наратива, в който се описва построяването на замисления от синовете на Ной, след Потопа, Стълб, който стига до небесата и Бога. Така Вавилонската кула е символ и на възгордяването на човека, допуснал греховната мисъл да съперничи на Бога, да влезе в битка с Него. Непокорство, което предизвиква гнева му и Той разбърква, размесва езиците на строителите и ги разпръсва по света, наказвайки ги за забравата да живеят в мир.
Георги Маринов, опирайки се на "направиха тухли с огън и тухлите им послужиха за камък" Юбилей "10: 20-21", създава няколко варианта на Вавилонската кула от теракота и гранит, предоставяйки широк диапазон на зрителите в опита им да намерят, те самите, отговора на изхода от битката на небесния със земния свят. За фон на неговите оригинални интерпретации той разполага, съвършено целенасочено, в салона на Галерията изящни пластики на тема: "Шлемове", "Воини", "Торсове". Чрез тях скулптурът се стреми да напомни познатия ни дотук в исторически аспект трагичен финал от опита на човека да влезе в битка с Бога. Сблъсъкът, от който са останали само отломки.
Изложбата на Георги Маринов е предизвикателство за тези, които, скрити зад привидния си комфорт, не желаят да прочетат нейното послание в днешния тревожен свят, а в неговото развитие тя е определен успех и внасяне на собствен прочит във вечните теми – на човешкото възгордяване, греховност и последствията от тях."
А самият автор не скрива, че от изкуство днес трудно се издържа човек, особено от скулптура, едно тежко и често самотно занимание, но пък с времето усеща, че все по-малко му липсват хора, особено, ако няма какво да научи от тях.
Още по темата слушайте в звуковия файл.
Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..
В шестото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикално събитие на седмицата: “Реквием“ от Верди на сцената на Софийската национална опера и балет под диригентството на Даниел Орен - Отзвук от оперната гала на Анджела Георгиу със Софийската..
Мартина Табакова (пиано), Стоимен Пеев (цигулка) и Атанас Кръстев (виолончело) - това е ансамбълът, който представя своята концертна програма „Романтични съкровища“ с успех на различни сцени в България. Турнето, което стартира от София с концерт на 23 октомври в рамките на поредицата „Музикални вторници“, сега се отправя към черноморските..
На 21 ноември от 19 ч. в галерия "Vivacom Art Hall Оборище 5" музикантите от трио „Дивертименто“ ви канят на концерт-спектакъла „В годината на чешката музика“. Той е пореден в творческата биография на състава, който получи наградата в категория "Музикален проект на годината" на националната анкета след слушателите на БНР "Музикант на годината 2022"...
Предстои поредната среща на публиката със Симфоничния оркестър на БНР - в петък от 19:00 ч. в столичната зала "България". На диригентския пулт ще бъде Константин Илиевски, а солист – първият виолончелист на Радиооркестъра Христо Танев. Главният диригент на Радиооркестъра Константин Илиевски поставя като български акцент в програмата музиката..
"В моите спомени те са неразривно обединени . Като изпълнител на безкрайно много съвременни произведения съм щастлива, че можах да живея край тях, да дишам техния въздух, да усещам тяхното отношение към музиката и да взема максимално много от това, което те знаеха и можеха", казва пианистката Стела Димитрова – Майсторова пред БНР. По..
На 20 ноември, сряда, в Първо студио на БНР в 19 ч. ще започне един специален концерт, посветен на трима големи композитори - представители на българския авангард, които през 2024-та закръглят годишнини: акад. Васил Казанджиев, който през септември отпразнува своя 90-и рожден ден и продължава да създава музика, както и двама автори, от чието рождение..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
Увеличаването в цената по премията е в пъти – от 200 до 1100%. Това е удар върху бранша , каза пред БНР Красимир Цветков, председател на Национален..
"Възраждане" искат да се замразят социалните плащания и увеличението на заплатите в МВР, МО и в университети, които вече са обещани да бъдат от..