Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Сега има един влак. Отпадането му не е добре за никого"

Закриват жп линии в Северна България. На места спира и последният влак

Общински и областни управи изразиха бурно несъгласие с новото разписание

| Репортаж
Снимка: Здравка Маслянкова
Чуй новината! Чуй новината:

С масово недоволство и протестни подписки хората от Северна България се противопоставят на новото разписание на влаковете и предвижданото от БДЖ Пътнически превози закриване на линии. Към исканията на пътниците се присъединяват общините и областните управи. От БДЖ Пътнически превози обещават да размислят за някои от влаковете, но не е сигурно. Новото разписание влиза в сила от 15 декември.

За общественото обсъждане на новото разписание на влаковете за 2025 година с представителите на общините, областните управи и железничарите ръководството на железниците закъсня с един час, защото пътува с влак от София до Горна Оряховица. В района на гара Роман аварирал локомотивът и на първите железничари в държавата, от които зависи какво ще е разписанието на влаковете от 15 декември, се наложило с редовите пътници да чакат в нищото. Да видите как и с какво пътуваме, коментираха чакащите железничари 60-минутното закъснение на бързия влак София - Варна, а Даниел Илиев, ръководител на отдел "Организация на превозите и график за движение на влаковете" в БДЖ Пътнически превози, заяви:

"За съжаление, техниката ни изневери. Не сме водили статистика точно колко влака отпадат сумарно. Намалили сме влаковете, където са най-слаби пътникопотоците".

Снимка: БГНЕС

Трябва да има оптимизация и спрени влакове, защото догодина няма да има нито един влак, обясняваха на висок тон представителите на мениджмънта на железниците пред недоволните представители на общините и областните управи в Северна България. Единственият влак между Добрич и Кардам от 15 декември се предвижда да спре. Това унищожава община Генерал Тошево, през която минава този влак, а общината отваря и затваря железопътната спирка, ние я поддържаме и чистим, ядоса се кметът на пограничната община Валентин Димитров и посочи, че до министърката на транспорта и до ръководството на железниците е изпратил протестна подписка с 1498 подкрепящи, които настояват влакът да остане.

"БДЖ се използва от по-бедни хора, студенти, пенсионери и особено през зимата влакът се оказва единственото транспортно средства, което може да се движи в общината. Сега има един влак. Отпадането му не е добре за никой, има и пътуващи хора, може да са малко, но който няма друг транспорт", коментира заместник-областният управител на Добрич Живко Желязков.

Влакове спират и в Силистренско, негодува заместник-областният управител Юксел Исмаил:

"Изразяваме несъгласие с предвиденото спиране на два от влаковете. Досега бяха четири влака, предвиждат да останат само два. Няма да стигат до Силистра, а все пак БДЖ извършва и социални услуги".

Даниел Илиев

Поели сме ангажимент за минимално обслужване, но това не означава влак на всеки час, заяви Даниел Илиев от БДЖ, пояснявайки, че са търговско дружество, което не може да пуска влак с 200 места за двама-трима пътуващи и не това била социалната функция на железниците.

От областната администрация в Русе бяха сериозно притеснени, че от 15 декември спира да се движи експресът "Синия Дунав", който беше директният влак от Русе до София и пътниците отново ще се прекачват и чакат на гарата в Горна Оряховица. "70-80 човека пътуват на ден с този влак", посочи заместник-областният управител Георги Георгиев. "Това не е вярно, пътниците са по 7-8", отговори Даниел Илиев от БДЖ:

"Русе-София все още се наблюдават пътникопотоците, но няма промяна, такава, каквато бяха заявили".

След преструктурирането в железниците се наложи много от работещите в системата да пътуват десетки и стотници километри до други населени места, където са преместени да работят. Свършваме работа и чакаме по един час за влак, с който да се приберем, става още по-голямо безумие с обединяването на влакове от Русе и от Варна в Горна Оряховица с 50 минути престой, за да се потегли към София. Кой ще пътува с този влак, гневни бяха железничарите, дошли на срещата.

Закриват се два влака от Троян до Ловеч и обратно, нося протестна подсписъка с 200 недоволни, посочи Борис Бояджиев от община Троян.

Туристическа Трявна няма друг транспорт, освен железопътния, и 14 часа сме оставени без връзка с Южна България, защото последният влак от Стара Загора пристига в Трявна в 19,25 часа, изтъкна заместник-кметицата Жасмина Лазарова.

"Искаме да има по-късен влак, който в гара Трявна да пристига около 21,30 часа. Трявна е туристическа дестинация, до която много хора пътуват през летните месеци. Искаме по-късен влак".

Снимка: Здравка Маслянкова

Желанието на община Трявна няма да се удовлетвори. Не е ясно ще има ли решение и за искането на община Павликени, представено от заместник-кмета Албена Петрова:

"Отпада пътническият влак, който тръгва от Горна Оряховица в 6,30 часа. Категорично не сме съгласни, защото той се ползва от работници рано сутрин и нямат алтернатива за пътуване".

Кои влакове ще бъдат спасени и кои спрени ще стане ясно с новото разписание от 15 декември, но има ли гаранция, че през зимата вътре в българските влаковете няма да има преспи от сняг, а през лятото хора няма да колабират от жегата, която във вагоните е по-голяма от тази навън?

"Надявам се. Всички полагаме усилия да предложим по-качествена услуга с нов подвижен състав, с нови локомотиви. Цялото дружество полага усилия това да бъде избегнато", посочи Даниел Илиев, ръководител на отдел "Организация на превозите" в БДЖ Пътнически превози.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Джон Маннерс-Бел: Налагането на търговски мита не носи полза за никого

Геополитическото противопоставяне ще задушава глобалната икономика в следващите години. Очаква ни вял растеж, фрагментация и най-вероятно търговска война. Това е изводът на повечето наблюдатели на икономическите процеси, пред които стои основният въпрос - какъв ще бъде следващият двигател на растеж? Отговорите са противоположни, но по един от тях като..

публикувано на 23.11.24 в 11:00

Какво произвежда нереформираното образование?

Над 2500 души са подписали петицията за преразглеждане на сегашната система от национални външни оценявания във всичките ѝ етапи. Те са достатъчно, за да потвърдим, че такъв проблем съществува , каза пред БНР Ирина Манушева, инициатор на петицията. Според нея обаче проблемът не се разпознава достатъчно ясно, а той пропива цялата..

публикувано на 22.11.24 в 10:55

"За нашите деца" отново призовава: Тази Коледа чудесата правите Вие

Фондация "За нашите деца" организира за 12-а поредна година коледната благотворителна кампания "Тази Коледа чудесата правите Вие". За 12-и път със събраните средства фондацията ще подкрепи повече от 3000 деца, семейства и специалисти.  От вторник ще бъдем на коледния базар , каза пред БНР Ана-Михаела Търнева, експерт "Развитие на партньорства"..

публикувано на 22.11.24 в 10:49

СЗО: Хората все още не усещат колко е спешна ситуацията с резистентните микроби

Губим способността си да лекуваме дори най-често разпространените инфекции, както и да извършваме животоспасяващи операции вследствие на антимикробната резистентност. Това заяви в интервю за „Хоризонт“ доктор Филип Матю от Световната здравна организация. Раждане, трансплантация на органи и дори вадене на зъб могат да се превърнат в опасни и..

обновено на 21.11.24 в 15:00

Политическата нестабилност пречи на приемането на Националната програма за антимикробна резистентност

Постоянната смяна на правителства в България пречи на приемането на национална програма за борба с антимикробната резистентност. Това заяви за „Хоризонт“ доцент Иван Иванов от Националния център по заразни и паразитни болести.  При прекомерната употреба на антибиотици микроорганизмите спират да се влияят от лечение с лекарства, като по данни на..

обновено на 20.11.24 в 21:51

Скъсана ли е връзка между цивилизационния и технологичния напредък?

" Съществуването е винаги някакъв парадокс, който трудно можем да си обясним . Появяваме се от нищото и целият ни жовот е пътуване към нищото...За хората, които са "подпрени" на вярата светът може би да изглежда по-различен, но безспорно е, че има една територия на непознаваемото , която каквато и наука да го заобикаля, каквито и открития да..

публикувано на 20.11.24 в 17:34

Столичен ресторантьор: Има протекции и чадър за част от бранша

" Има странна симбиоза между част от регулаторните и контролиращите органи и част от ресторантьорския бранш ", изказа мнение пред БНР Дарин Стойков, който е собственик на заведение в София. Той допуска, че има данъчни протекции и политически чадър за част от бранша . Според него обаче протекциите не свършват в контролния орган, а..

публикувано на 20.11.24 в 15:32