Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"600 000 хектара от гората ще се превърнат в голи площи"

Промени за сечта в 2 наредби за горите предизвикват спорове

"Наредбите в тази част ще са една протегната ръка"

| Интервю
Снимка: Михай Константинеану, WWF

Разгорещен спор предизвикват промени за сечта в две наредби за гората. Заповедта на зам.-министъра на земеделието е от февруари т. г., имало е работна група, която през юли излиза с вариантите за промени и проектите са пуснати за съгласуване. Промените трябва да бъдат одобрени от Министерски съвет, стана ясно в предаването "Хоризонт до обед".

Повече сеч с повече оголени площи в гората или просто механизиране на сечта и контрол, ще е ефектът от предложените промени?  

Според лесовъда и бивш зам.-министър на МОСВ Тома Белев промените в 2 наредби - за сечите и строителството в горските територии, ще оголят 600 000 хектара и "от гора ще се превърнат в голи площи".

"Промишлеността иска повече сеч и това е ясно, но да се оплакват, че сечите не стигат прираста, зависи от нея. Ако няма търсене на дървесина, няма защо да се сече. Защото дървесината ще изостава по складовете и ще бъде наложено да пада цената", каза Тома Белев. 

Той твърди, че промените се правят заради дърводобивни фирми, които са закупили машини за 1,5 млн. лв. да секат на голо, а лесовъдската практика не позволява тези машини да влязат в българските гори.

"Защото са тесни просеките. Горите са индивидуални не може да се прилагат мерки от тайгата в България и обратно", посочи той.

"Промяната в тези 600 000 хектара включват всички налични просеки и пътища, и тези, които ще се изградят. Това означава, че в момента нови ще се правят до тези 17%, само, ако старите са по-малко", контрира го инж. Тони Кръстев, директор в Изпълнителната агенция по горите.

Той заяви в регистъра на МЗ общо са 92 машини, "не са 15":

"Идеята е, че влизането на една такава техника изисква и квалифициран персонал, имаме го. Това се казва социална превенция, един оператор на харвестер трудно би си позволил нарушение. С тези машини ще има по-голяма доходност и по-ниска цена на дървесината. Държавните предприятия трябва да акумулират средства да се борят с горските пожари."

Според инж. Кръстев гората иска активна човешка дейност, "съзерцанието в природата е бездетно, човекът търси и резултатът да е полезен".

"Наредбите в тази част ще са една протегната ръка. Има още 3 седмици да се обсъждат промените в двете наредби. Бизнесът върви ръка за ръка с опазването на горите. Опазването на горите без бизнеса не е възможно, иначе се увеличава интересът за бракониерска сеч. Горските пътища са възможност за стопанисване на гората, няма да се върнат кончетата и воловете", категоричен е инж. Тони Кръстев.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Резолюция за единни действия срещу нарушаването на въздушното пространство на ЕС

Евродепутатите гласуваха резолюция, в която насърчават всякакви единни действия срещу нарушаването на въздушното пространство на ЕС, в т.ч. и "сваляне на въздушни заплахи“. Те приветстват инициативите за създаване на стена от дронове и за наблюдение по източния фланг, като обаче  подчертават необходимостта да се гарантира цялостен обхват на всички..

публикувано на 09.10.25 в 15:40

Мариника Чернева е дала съгласие да е и.ф. председател на ВАС

Заместник-председателят на Върховния административен съд Мариника Чернева е дала съгласие да бъде определена за изпълняващ функциите председател на съда през следващата половин година и то вече е изпратено на Висшия съдебен съвет, научи БНР от съда. ВСС пита съдиите от ВАС иска ли някой да поеме временно ръководството на институцията Предстои..

публикувано на 09.10.25 в 15:37

Правната комисия подкрепи криминализиране на разпространението на информация за личния живот

С 14 гласа "за", 4 "против" и 1 "въздържал" се Комисията по конституционни и правни въпроси прие предложените от ИТН промени в Наказателния кодекс. Те предвиждат затвор до 6 години и глоби, които започват от 2000 до 8000 лв. за всеки, който чрез медии, електронни информационни системи или по друг начин разпространява информация за личния..

публикувано на 09.10.25 в 15:37

Трима български евродепутати подкрепиха исканията за оставка на Фон дер Лайен

Само трима български евродепутати подкрепиха исканията за оставка на Урсула фон дер Лайен, показва проверка в поименния списък. И при двата вота "за" гласуваха тримата ни представители от "Възраждане" и крайнодясната група "Европа на суверенните нации". Шестимата ни евродепутати от Европейската народна партия, тримата от "Обнови Европа" и..

публикувано на 09.10.25 в 15:28

Повече от 11 години се бави Общият устройствен план на старата част на Велико Търново

Повече от 11 години се бави Общият устройствен план на старата част на Велико Търново, което спира над 100 преписки за консервация и реставрация на знакови културни и исторически обекти. Това заяви във Велико Търново заместник-министърът на културата Тодор Чобанов. Той посочи, че министерството е дало указания на Националния институт за..

публикувано на 09.10.25 в 15:23

Мохамед Халаф: Успехът на плана за приключване на войната в Газа зависи от втория и третия етап

"Президентът Тръмп е нетърпелив. Той иска да получи Нобелова награда, дори успехът му да се отнася само до първата фаза от Плана за прекратяване на войната в Газа". Това обясни пред БНР журналистът Мохамед Халаф, след като американският държавен глава обяви, че  Израел и "Хамас" са подписали въпросната първа фаза от неговия план. Върху..

публикувано на 09.10.25 в 15:15

Испания: Закон за устойчива мобилност ще декарбонизира и дигитализира транспорта

Испанският парламент одобри Закон за устойчива мобилност. Текстовете предвиждат редица мерки, свързани с декарбонизация на транспорта и дигитализация на сектора. Ограничаване на вътрешните полети на кратки разстояния, изграждане на мрежа от зарядни станции за електрически автомобили по пътищата и регулиране и насърчаване на постепенното..

публикувано на 09.10.25 в 15:10