Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Британски екоактивисти искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година

Снимка: automedia.investor.bg

Призив за забраната и на плъгин хибридите

Британски екоактивисти са вдигнали мерника на т.нар. plug-in хибриди. Те искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година, защото ги смятат за неекологични. Опоненти на идеята призовават пазарът на екоколи да еволюира естествено. 

Призивът за забраната и на плъгин хибридите идва от британската екологична група Electric Vehicles UK (EVUK). Това става в рамките на дебата във Великобритания от 2030-та година да се забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили. И консултациите, насочени към ускоряване на прехода към електрически транспорт.

 Дан Сизър от Electric Vehicles

Според Дан Сизър от Electric Vehicles подобен преход би бил забавен, ако се чака до 2035-а година, след която във Великобритания няма да се продават и плъгин хибридите. Дан Сизър е категоричен, че оставането им в продажба до 35-а е „катастрофална грешка“, която може да подкопае репутацията на Обединеното кралство като лидер в зеления транспорт. Като част от движение, което разяснява ползите от изцяло електрическите коли, в Ютуб Дан Сизър обяснява:

"Хибридите винаги са били нещо като свързваща технология - преди колите със зареждаеми батерии или никога непоявилите се превозни средства с водородни горивни клетки и двигателя с вътрешно горене. Те също са били и нещо като първоначално зарибяване на хората, които са се колебаели да се насочат направо към електрическите коли. На потребителите на хибриди винаги са били спестявани истините по отношение на ефективността на производителността и дори текущите разходи. 

Хибридите са нито риба, нито рак. Още по-лошо, плъгин хибридите са доста по-енергоемки в сравнение с колите изцяло на батерии. Дори и да бъдат постоянно и ефективно зареждани, което не винаги е така, според изследвания, често пъти не разчитат на електрическата мрежа. (А на двигателя си с вътрешно горене - ДОБРИ). От всички данни, които има, броят на продадените изцяло електрически коли надвишава този на хибридите. Заради конкуренцията на хибридите дори и някои от компаниите, които произвеждат само електрически коли, правят моделите си като „електрически превозни средства с удължен пробег“ - не разчитат само на захранване от батериите, а и на малък двигател. Тук има логика, ако се очаква да се пресече огромна държава. Но в крайна сметка – напълно електрическите коли са неизбежни."


Как еволюират хибридните коли

Пазарът на екоколи да еволюира естествено. Това призова пред влога "Толк ТВ" Иън Колинс. Той е основател на лобистка група "Фейрфюъл", която защитава интересите на използващите изкопаеми горива. Самият Колинс кара хибрид и обяснява, че технологиите са достигнали до ниво, което е напълно екологично.

"Аз карам хибрид от около осем - девет години. Винаги можете да използвате двигателя, знаете, че двигателят с вътрешно горене зарежда батерията. А като шофирам в Лондон с под 30 километра в час, си карам на ток. Тоест, това е електрическо превозно средство, което отговаря на всички условия. Но за съжаление имаме такова бездарно правителство, такива съветници, които са се вторачили така силно в плана за нулеви емисии, че не виждат как този план става част от плана да се отървеш от конкуренцията на бензина и дизела. А това става само със забрани. Още не виждам логиката. Нищо от това няма смисъл. 

Винаги съм казвал, че трябва да оставим технологията за чистите горива да се развие по естествен път, защото емисиите на дизелови автомобили, на хибридните, са намалели драстично с 50%. Какво щеше да стане, ако ни бяха позволили да продължим това развитие от стандартите "Евро 6" до стандартите "Евро 7" или 8? В момента производителите не знаят кой път да поемат. Ако не спазват указите, ще бъдат глобени за неспазване на целите за производство на електрически превозни средства." 

Срокове и условия за забраната на плъгин хибридите 

"Помните преди години предишният премиер Борис Джонсън говореше за забраната през 2040. Обаче се събуди един ден и каза, "Хайде да е 35-а година". После стана 2030-а. А независимото изследване, което направихме, показа, че ползите от "забраната трийста година" е само една пета от разходите. С други думи, разходите са пет пъти повече от потенциалните ползи от мярката. И затова съм доста доволен, че другият предишен премиер Риши Сунак все пак реши за хибридите забраната да е от 2035-а. Сега новият премиер пак говори за 2030-та. В това няма логика. Това, което излиза от моя ауспух, е чисто. Много чисто. Толкова чисто, че плащам данъка си като за екоавтомобил.

Обсъждането на сроковете и условията за забраната на плъгин хибридите продължава до 18 февруари. 

Британското правителство казва, че консултациите ще балансират интересите на бизнеса, потребителите и околната среда, като същевременно създават работни места и подкрепят прехода към чиста енергия. 

Индустрията казва, че мандатът поставя на риск работни места. 

Анди Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin и бивш оперативен шеф на Nissan казва, че пълните хибриди са "по-добро решение" от "меките хибриди, които не могат да се задвижват само с електричество. Но каза, че те използват "технология, която принадлежи на края на 90-те години".

Британското правителство обаче планира да вдигне на 28 през 2025 г. и с 80 през 2030 г. - минимален процент изцяло електрически автомобили, които производителите на коли трябва да продават всяка година."

Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кая Калас

"Публико": Калас се е отказала от идеята за фонд от 40 млрд. евро за военни дарения за Украйна

Върховният представител по външната политика и сигурност на ЕС Кая Калас се е отказала от създаването на фонд до 40 милиарда евро за финансиране на военни дарения за Украйна, пише испанският всекидневник "Публико". Според информацията Испания, Франция и Италия са отхвърлили идеята.  По време на срещата на министрите на външните работи на ЕС в..

публикувано на 15.04.25 в 19:40
Президентът Румен Радев

Президентът Радев отказа коментар на руската ракетна атака в Суми

Президентът Румен Радев отказа коментар на руската ракетна атака, която струва живота на 35 жители на украинския град Суми. Ето как държавният глава отговори на въпрос на агенция БГНЕС дали ще осъди руската атака два дни след нападението по време тържественото отбелязване на 110-годишнината от създаването на 58-мо основно училище "Сергей Румянцев“ в..

публикувано на 15.04.25 в 19:37
Лидерите на ГЕРБ Бойко Борисов (вляво) и Атанас Зафиров (вдясно) в НС.

ГЕРБ-СДС, БСП-ОЛ и ИТН: България се нуждае от редовно правителство

Парламентарните групи на ГЕРБ – СДС, БСП – ОЛ и ИТН остават на своите позиции, че България се нуждае от редовно правителство, което да реализира политики, подкрепящи върховенството на правото, конкурентоспособността на икономиката, сигурността, защитата и социалните права на гражданите. Това се казва в обща позиция на трите формации, съставляващо..

публикувано на 15.04.25 в 19:24

Протестен митинг-концерт на ресторантьори във Велико Търново

Ресторантьори от Велико Търново и региона, подкрепени от председателите на националните браншови организации в туризма, затвориха центъра на старопрестолния град с протестен митинг-концерт.  Протестиращите настояват за връщане на 9% ДДС за бранша и за диалог с управляващите.  Липсата на диалог е най-големият проблем пред бранша, коментира..

публикувано на 15.04.25 в 19:14

ПП пита променя ли се външната политика на България

От "Продължаваме промяната" съобщиха, че след като вчера са внесли въпрос до премиера Росен Желязков относно отсъствието на външния министър от ключово заседание на ЕС за Украйна ден след атаката в украинския град Суми, сега въпросът е бил блокиран от заместник-председателя на НС Драгомир Стойнев от БСП. ПП смята за недопустимо отсъствието на Георг..

публикувано на 15.04.25 в 18:53
При руски ракетен удар в Суми на 13 април загинаха 32 души

Украйна обяви, че е поразила руско ракетно поделение, отговорно за атаката срещу Суми

Украинските военни съобщиха, че са поразили базата на руско ракетно подразделение, отговорно за кървавите удари, които навръх Цветница покосиха повече от 30 жители на украинския град Суми. Около 40 от ранените тогава мирни хора остават в болници. Снощи руските военни атакуваха отново града, този път не само с ракети, но и с авиационни бомби. Броят на..

публикувано на 15.04.25 в 18:20
Митко Новков

Митко Новков: Зарев никога не е губил вярата си, иска да зарази всички с нея

Книгата "И аз слязох на земята" на Владимир Зарев с една дума – това е книга на Сина, който се обръща към Отеца и го пита – Защо, Отче мой? И тази книга дава отговор .   Така писателят и литературен критик Митко Новков оцени новата творба на Владимир Зарев в интервю пред БНР. Премиерата е днес от 18.30 часа, а авторът признава, че това..

публикувано на 15.04.25 в 18:12