Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Британски екоактивисти искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година

Снимка: automedia.investor.bg

Призив за забраната и на плъгин хибридите

Британски екоактивисти са вдигнали мерника на т.нар. plug-in хибриди. Те искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година, защото ги смятат за неекологични. Опоненти на идеята призовават пазарът на екоколи да еволюира естествено. 

Призивът за забраната и на плъгин хибридите идва от британската екологична група Electric Vehicles UK (EVUK). Това става в рамките на дебата във Великобритания от 2030-та година да се забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили. И консултациите, насочени към ускоряване на прехода към електрически транспорт.

 Дан Сизър от Electric Vehicles

Според Дан Сизър от Electric Vehicles подобен преход би бил забавен, ако се чака до 2035-а година, след която във Великобритания няма да се продават и плъгин хибридите. Дан Сизър е категоричен, че оставането им в продажба до 35-а е „катастрофална грешка“, която може да подкопае репутацията на Обединеното кралство като лидер в зеления транспорт. Като част от движение, което разяснява ползите от изцяло електрическите коли, в Ютуб Дан Сизър обяснява:

"Хибридите винаги са били нещо като свързваща технология - преди колите със зареждаеми батерии или никога непоявилите се превозни средства с водородни горивни клетки и двигателя с вътрешно горене. Те също са били и нещо като първоначално зарибяване на хората, които са се колебаели да се насочат направо към електрическите коли. На потребителите на хибриди винаги са били спестявани истините по отношение на ефективността на производителността и дори текущите разходи. 

Хибридите са нито риба, нито рак. Още по-лошо, плъгин хибридите са доста по-енергоемки в сравнение с колите изцяло на батерии. Дори и да бъдат постоянно и ефективно зареждани, което не винаги е така, според изследвания, често пъти не разчитат на електрическата мрежа. (А на двигателя си с вътрешно горене - ДОБРИ). От всички данни, които има, броят на продадените изцяло електрически коли надвишава този на хибридите. Заради конкуренцията на хибридите дори и някои от компаниите, които произвеждат само електрически коли, правят моделите си като „електрически превозни средства с удължен пробег“ - не разчитат само на захранване от батериите, а и на малък двигател. Тук има логика, ако се очаква да се пресече огромна държава. Но в крайна сметка – напълно електрическите коли са неизбежни."


Как еволюират хибридните коли

Пазарът на екоколи да еволюира естествено. Това призова пред влога "Толк ТВ" Иън Колинс. Той е основател на лобистка група "Фейрфюъл", която защитава интересите на използващите изкопаеми горива. Самият Колинс кара хибрид и обяснява, че технологиите са достигнали до ниво, което е напълно екологично.

"Аз карам хибрид от около осем - девет години. Винаги можете да използвате двигателя, знаете, че двигателят с вътрешно горене зарежда батерията. А като шофирам в Лондон с под 30 километра в час, си карам на ток. Тоест, това е електрическо превозно средство, което отговаря на всички условия. Но за съжаление имаме такова бездарно правителство, такива съветници, които са се вторачили така силно в плана за нулеви емисии, че не виждат как този план става част от плана да се отървеш от конкуренцията на бензина и дизела. А това става само със забрани. Още не виждам логиката. Нищо от това няма смисъл. 

Винаги съм казвал, че трябва да оставим технологията за чистите горива да се развие по естествен път, защото емисиите на дизелови автомобили, на хибридните, са намалели драстично с 50%. Какво щеше да стане, ако ни бяха позволили да продължим това развитие от стандартите "Евро 6" до стандартите "Евро 7" или 8? В момента производителите не знаят кой път да поемат. Ако не спазват указите, ще бъдат глобени за неспазване на целите за производство на електрически превозни средства." 

Срокове и условия за забраната на плъгин хибридите 

"Помните преди години предишният премиер Борис Джонсън говореше за забраната през 2040. Обаче се събуди един ден и каза, "Хайде да е 35-а година". После стана 2030-а. А независимото изследване, което направихме, показа, че ползите от "забраната трийста година" е само една пета от разходите. С други думи, разходите са пет пъти повече от потенциалните ползи от мярката. И затова съм доста доволен, че другият предишен премиер Риши Сунак все пак реши за хибридите забраната да е от 2035-а. Сега новият премиер пак говори за 2030-та. В това няма логика. Това, което излиза от моя ауспух, е чисто. Много чисто. Толкова чисто, че плащам данъка си като за екоавтомобил.

Обсъждането на сроковете и условията за забраната на плъгин хибридите продължава до 18 февруари. 

Британското правителство казва, че консултациите ще балансират интересите на бизнеса, потребителите и околната среда, като същевременно създават работни места и подкрепят прехода към чиста енергия. 

Индустрията казва, че мандатът поставя на риск работни места. 

Анди Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin и бивш оперативен шеф на Nissan казва, че пълните хибриди са "по-добро решение" от "меките хибриди, които не могат да се задвижват само с електричество. Но каза, че те използват "технология, която принадлежи на края на 90-те години".

Британското правителство обаче планира да вдигне на 28 през 2025 г. и с 80 през 2030 г. - минимален процент изцяло електрически автомобили, които производителите на коли трябва да продават всяка година."

Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

НАСА обмисля затварянето на централата си във Вашингтон, съкращавайки 2500 работни места

Националното управление по аеронавтика и изследване на космическото пространство (НАСА) обмисля да затвори централата си във Вашингтон и да преразпредели отговорностите си между различни щати, предложение, което може да засегне до 2500 работни места, съобщи онлайн изданието "Политико" (Politico), цитирайки източници, запознати с плана. Този..

публикувано на 21.03.25 в 22:59

САЩ внасят яйца от Южна Корея и Турция, за да облекчат кризата с предлагането

Съединените щати внасят турски и южнокорейски яйца, за да облекчат кризата с предлагането, предизвикана от птичия грип, която повиши цените в цялата страна, потвърди в петък министърът на земеделието на Доналд Тръмп - Брус Ролинс, съобщава Франс прес. Турция ще изнесе 15 хил. тона яйца за САЩ с оглед на проблемите с птичия грип Ролинс..

публикувано на 21.03.25 в 22:35
Град Авила, Испания

Заради непрекъснати дъждове преляха две реки и наводниха град Авила на 115 км от Мадрид

Две реки преляха и наводниха град Авила, на 115 км западно от Мадрид, след няколко дни почти непрекъснати валежи от дъжд. Водата е заляла улици, паркове и гаражи в южната част на града. Реките Чико и Адая са излезли от коритата си днес и са предизвикали частични наводнения в Авила. Кметът Хесус Кабрера не изключва възможността от още щети в..

публикувано на 21.03.25 в 22:11

"Бритиш Еъруейс" постепенно възобновява услугите си на летище "Хийтроу"

Самолетният превозвач "Бритиш Еъруейс" (British Airways) обяви, че услугите от летище "Хийтроу" постепенно ще бъдат възобновени от 19.00 часа местно време. Авиокомпанията е получила одобрение за осем полета на дълги разстояния, включително полети до Йоханесбург, Кейптаун, Сингапур, Рияд, Сидни и Буенос Айрес. Пътниците са посъветвани да не се..

публикувано на 21.03.25 в 21:31

Трима кандидата с успешен тест в конкурса за избор на главен архитект на Столична община

Трима кандидати преминаха успешно през етапа решаване на тест в конкурсната процедура за избор на главен архитект на Столична община – арх. Радост Георгиева, арх. Георги Славов и арх. Богдана Панайотова. На теста се явиха седем от осемте допуснати до конкурса кандидати. По правилата на Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при..

публикувано на 21.03.25 в 20:47

Протест в "Княжево" с искане за спазване на ограничението на скоростта в квартала

За трета поредна седмица жители на столичния квартал "Княжево" излязоха на протест с искане да се подобри контролът върху спазването на ограниченията на скоростта от шофьорите в квартала, предаде БТА. Сред другите им искания са да се поставят повдигнати и осветени пешеходни пътеки, както и камери за превишена скорост. Протестиращите за..

публикувано на 21.03.25 в 20:31
Златко Живков, кмет на Монтана

Златко Живков: В бюджет 2025 има повече пари за общините

Повече пари за общините има в бюджет 2025 на държавата, като 1,65 млрд. лева са предвидени за Инвестиционната програма, заяви кметът на Монтана Златко Живков, който е член на Управителния съвет на Националното сдружението на общините в Република България и участва в преговорите за бюджета за тази година. "Четвърт век съм кмет Монтана. За..

публикувано на 21.03.25 в 20:25