Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Преди имаше норми за основните и за текущите ремонти и се спазваха, сега няма"

Инж. Румен Йовчев: Има пътища, ремонтирани през 1996 и 1997 г., и също сме ги забравили

Шофьорът на ТИР-а е виновен за катастрофата, при която беше убита Сияна

| Интервю

Проблем в държавата е и ритмичното осигуряване на местата. Имаме 20 000 км пътна мрежа, асфалтът при нашите условия издържа 10 години и трябва да го ремонтираме. Това означава 2000 км годишно, или 2,5 млрд. лева годишно да се осигуряват. Има пътища, ремонтирани през 1996 и 1997 г., и също сме ги забравили. Не може така да имаме хубави пътища, каза инж. Румен Йовчев, експерт по пътно строителство и бивш председател на браншова камара "Пътища", в интервю пред БНР.

Той коментира състоянието на пътната мрежа у нас не само като експерт, но и като шофьор, които изминава 50 000 - 60 000 км годишно. Всяка седмица по два пъти минавал по пътя, на който 12-годишната Сияна бе убита от немски ТИР.

"За съжаление, за разлика от някои експерти като г-жа Диана Русинова, аз съм съгласен с констатацията на АПИ, че пътят Телиш - Радомирци, част от Плевен - Луковит, е в добро техническо състояние. Този път е ремонтиран основно преди 20 години, за което е виновна държавата, а не Пътното в Плевен, последно в редицата, в която може да се търси отговорност. Въпреки че преди 20 години е ремонтиран, пътят е добър, защото кръпките са на няколкостотин квадратни метра, което означава, че са отпреди година и половина и има нови от края на 2024. Така че пътят е поддържан", обясни инж. Йовчев.

Той смята, че благодарение на новото ръководство на Областното пътно управление, обходният път на Плевен е към завършване и ще е такъв, какъвто трябва да бъде:

"Някой с лека ръка иска да махне шефа на плевенското пътно. Той беше назначен преди 3 години и се вижда ефекта от неговата работа".  

Експертът по пътно строителство обясни за специално устройство на камиони и автобуси – ретартер, и какво се случва когато се ползва.

"Когато използваш в тази ситуация, ретартерът натиска камиона отзад и се завърта. Не е пътят виновен, виновен е шофьорът според мен". 

В предаването "Нещо повече" инж. Йовчев коментира, че преди промените "пътищата не бяха такива":

"Имаше норми за основните и за текущите ремонти, и се спазваха. Сега такива няма. През 1992 г. бяха ремонтирани и построени 124 км пътища, 1993 г. – 68 км, а 1994 г. – само 16 км в цялата държава. Затова се получи тази ситуация".

Той е категоричен, че е невъзможно магистрала "Тракия" да стане с три ленти, защото има тунел и виадукти.

"Тракия" с три ленти, това са невъзможни неща! Защото имате тунел, виадукти и не може да стане. Какво значи "където може"? Това означава тапи. Има си начини - махат се тировете в определени дни. Второ, подготовката на шофьори - кое им е прекрасното на шофьорите на Йонко Иванов? Виждал съм как излизат от бензиностанция на магистрала перпендикулярно. Това подготвени шофьори ли са? Подготовката на шофьорите е слаба", сподели мнението си инж. Йовчев.

И препоръча:

"В България трябва да се прегледа цялата маркировка с пътни знаци, защото не може Русе - Велико Търново, 100 км, да се изминават за 2 часа с 50 км средна скорост. София – Варна за 7 часа поради това, че има много ограничения и се говори за скорост. Да помислим как безопасно по-бързо да стигаме от точка А до Б. На всяка бензиностанция по магистралата имаме ограничение 40 – 50 км,защото търговецът няма нито забавителен, нито ускорителен шлюз, защо? Прави се предписание и ако до 3 месеца не го изпълни, му затваряме бензиностанцията". 

Той е категоричен, че ни трябват магистрали и на всички отбивка да "има отделна лента да се престрояват, да не се пречи и да не бави".

"Да се подготвят добре шофьорите, не може да се дава книжка на човек, легнал върху волана и го стиснал. Такъв човек не може да бъде шофьор! Докато не се отпусне да почувства автомобила, не може да бъде шофьор. Трябва да се спазва скоростта в населените места, на останалите да има повече препоръчителна скорост, не забранителна, за да пътуваме по бързо от точка А до Б", препоръча експертът по пътно строителство.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Генералният директор на БНР Милен Митев

Генералният директор на БНР - гост на инициативата "Медии и предприемачество" в БСУ

Откриването на нова социална лаборатория по дигитални медии е акцент в програмата на Деня на отворени врати на Бургаския свободен университет. "Медии и предприемачество" е мотото на инициативата, на която специален гост ще бъде генералният директор на БНР Милен Митев. Денят на отворени врати, на който Бургаския свободен университет показва..

публикувано на 19.11.25 в 07:40
Защо се бави построяването на ГКПП

Защо се бави отварянето на ГКПП "Рудозем-Ксанти"?

Граничният контролно-пропускателен пункт "Рудозем – Ксанти" е седмият, разположен на българо-гръцката граница.  Въпреки че от началото на годината сме страна, която е част от Шенгенското пространство, той остава затворен. Никой не се ангажира със срокове, въпреки че са проведените редица срещи между институциите в двете страни. Родопчани..

публикувано на 19.11.25 в 06:50

Близо 400 подрастващи от Монтанско бяха прегледани от водещи специалисти по детски болести от столицата

Безплатни профилактични прегледи по Национална програма Детско здраве се проведоха в Монтана. Изявени специалисти от Университетската многопрофилна болница за активно лечение Спешна медицина Пирогов и от Столична лекарска колегия обърнаха специално внимание на здравните проблеми на децата от Монтанско. Близо 400 подрастващи от Монтана и..

публикувано на 19.11.25 в 06:47

В 8 области е в сила оранжев код за интензивни валежи, а в други 15 - жълт

Оранжев код за обилни валежи е обявен за днес за 8 области на страната. Това са областите Кюстендил, Перник, Благоевград, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Сливен и София-област.  В сила е и жълт код за интензивни дъждове в други 15 области, показва справка на сайта на Националния институт по метеорология и хидрология.

публикувано на 19.11.25 в 06:42
Дискотеката в Кочани, където след пожар загинаха десетки младежи, а над 150 бяха ранени.

Първото заседание по делото за пожара в дискотеката в град Кочани

В Скопие за днес е насрочено първото заседание по делото за пожара в дискотека "Пулс" в град Кочани, при който на 16 март тази година загинаха 63 души, а 200 бяха ранени.  Пред съда ще застанат 38 души - бизнесмени, служители по сигурността, бивши кметове и държавни служители, които са обвинени за тежки престъпления срещу обществената безопасност.  В..

публикувано на 19.11.25 в 06:31
Стив Уиткоф

САЩ засилват тайните мирни инициативи за Украйна, докато руски удари по Харков раниха десетки

Двама високопоставени служители на американската армия са в Киев на необявено посещение и ще се срещнат с украински военни лидери, депутати и президента Володимир Зеленски, съобщи изданието "Политико", позовавайки се на двама души, запознати с планирането на визитата.  Американските представители - военният секретар Дан Дрискол и началникът на..

публикувано на 19.11.25 в 06:28
Американскиият президент Доналд Тръмп на влизане на вечерята, която даде в Белия дом в чест на гостуващия саудитски престолонаследник Мохамед бин Салман, придружен от съпругата му Мелания Тръмп.

САЩ предоставиха на Саудитска Арабия статут на основен съюзник извън НАТО

Американскиият президент Доналд Тръмп обяви, че Съединените щати предоставят на Саудитска Арабия статут на основен съюзник извън НАТО, предаде Ройтерс.  Това стана на вечеря в Белия дом в чест на гостуващия саудитски престолонаследник Мохамед бин Салман .  Американският държавен глава изтъкна и че Рияд ще се превърне в ключов фактор за осигуряване на..

публикувано на 19.11.25 в 06:04