В България строежът и поддръжката на пътища се правят по корупционни схеми, след което резултатът е нулев, а само корупцията цъфти.
Това заяви пред БНР Виолета Комитова, депутат от МЕЧ, бивш служебен министър на регионалното развитие и благоустройството.
Според нея затова всички коментари, свързани с жертвите на войната по пътищата, се насочват към качеството на инфраструктурата, но значение имат и автомобилният парк и подготовката на водачите, на пешеходците, организацията на движението и контролът от КАТ:
"Пътната безопасност не е само пътната инфраструктура, но за другите теми не се говори, а се говори само за пътищата".
Между 1,5 и 2 милиарда лева на година се отделят от бюджета на държавата за текущ ремонт и поддръжка на пътища от 2019 година до днес, изтъкна Комитова:
"Като разделим сумата от 1,5 млрд. лева на година на 250 работни дни, означава, че на ден ние, данъкоплатците плащаме по 6 милиона лева на ден за косене на трева, за запълване на дупки, за увредени пътни знаци, за подмяна на парчета от мантинели и за поправка на маркировка. Това са много пари само за текущ ремонт и поддръжка на пътища".
Тя изчисли, че за тези пари по 6000 машини трябва да са на ден по републиканската пътна мрежа, отделно е общинската пътна мрежа, за която отговарят кметовете:
"Даваме страшно много пари за поддръжката на пътищата, а гражданите са постоянно недоволни. В тези поръчки за поддръжка и текущ ремонт има два основни порока - свръх финансиране, а нулев резултат, и договорите с фирмите, които са 4-годишни, а не едногодишни. ... И там се явяват едни абонирани фирми, които винаги печелят обществените поръчки".
За пътя край Телиш има направен проект за основен ремонт, посочи Комитова:
"Две години отиват и през 2024 г. за този път има готов технически проект с разрешение за строеж. Има проявено безхаберие и безотговорност, че не е направена обществена поръчка за строителство по този проект, след като е доказано по безспорен начин от няколко институции, че този участък е бил много опасен".
Ужасен порок е да се поръчват проекти за инфраструктура на инженеринг, подчерта бившата министърка на регионалното развитие:
"Правителството продължава поръчки на инженеринг, а защо не се прави отделна поръчка за проектиране? Защото, ако този проект ще струва 3 млрд. лева, примерно, проектирането ще е 3 милиона лева. И от 3 милиона какъв аванс ще дадат и какви пари ще останат в чували? Най-хубаво да е 3 милиарда, да се даде един голям аванс и той да стои във фирмите като безлихвен кредит. И след 6 години - я камилата, я камиларя. При положение, че 6 години отнема разрешението за строеж. За първите участъци на магистрала "Хемус" ПУП-овете са започнали през 2013 г., а разрешението за строеж излиза 2019 г. Такива закони сме си създали в държавата. ... Такъв е случаят и с пътя Бяла - Велико Търново, за който са предвидени 3 милиарда лева - 50 млн. лева на километър, но сега той няма да започне да се строи, а фирмата ще вземе аванса, докато 4-5 години ще се чакат разрешенията за строеж".
Виолета Комитова посочи, че внесеният от МЕЧ вот на недоверие към правителството е заради липсата на воля у управляващите за борба с корупцията:
"Целта е да обърнем внимание на правителството, че очакваме да видим воля и някакви действия срещу корупцията".
Интервюто на Явор Стаматов с Виолета Комитова в предаването "Неделя 150" можете да чуете от звуковия файл.
Няма да критикувам президента, защото той упражни правото на връщане на закона и неговите аргументи, сигурно в една обикновена ситуация, биха имали резон. Но ситуацията не е типична и не става дума да се продаде обикновено предприятие, а за фирма със сериозна инфраструктура и критична за националната сигурност – "Лукойл". Това коментира..
През Атина Украйна ще си осигури газ за зимата, съобщи украинският президент Володимир Зеленски, преди да пристигне на посещение в гръцката столица. Володимир Зеленски пристига на посещение в Атина Преди пристигането си в Атина украинският президент Зеленски обяви, че е подготвен договор между двете страни за газ към Киев. Засега гръцката..
Великобритания е помогнала за откриването на над 600 украински деца, отвлечени и насилствено отведени в Русия, пише "Сънди таймс". От септември насам е в ход схема, ръководена от Украйна, и включваща Обединеното кралство, която издирва, анализира и проверява данни за деца, незаконно отведени в Русия по време на войната. Инициативата е открила 295..
Този бюджет дори не е социален, а повече е преразпределение от държавата , но когато тя е с високи нива на корупция, тогава това преразпределение е неефективно - в добрия случай и изцяло корупционно - в лошия, в който всъщност се намираме. Това каза пред БНР съпредседателят на "Да, България" и депутат от ПП-ДБ Божидар Божанов, като определи Бюджет..
Очаква ни много, много тежка 2026 г. от икономическа гледна точка, много тежка година, защото с този ръст на заеми – над 20 млрд. лв., ще надскочим дефицита много, прогнозира в интервю пред БНР Радостин Василев, лидер на парламентарно представената МЕЧ. "Очаквам тежка година, ще има поне два пъти избори през 2026 г. за президент и..
Бюджет 2026 допълнително стимулира негативни процеси и не подпомага икономиката за премахването на дисбалансите . С тази констатация започна коментара си пред БНР финансистът Любомир Дацов от Фискалния съвет на България. "Има противоречие между това, което се нарича монетарна и фискална политика. Обикновено централните банкери говорят, че тези две..
Ливан ще внесе в Съвета за сигурност на ООН жалба срещу Израел заради изграждането на бетонна стена, която се простира отвъд т. нар. Синя линия", разделяща двете страни и Голанските възвишения. Стефан Дюжарик, говорителят на генералния секретар на ООН Антонио Гутериш, заяви, че стената е направила над 4000 квадратни метра ливанска територия..
Лидерът на "Продължаваме промяната" Асен Василев определи като "лоша шега" избора на Румен Спецов за особен управител в "Лукойл": "Румен Спецов беше..
За всеки разумен външен наблюдател, за всеки магистрат в системата е ясно, че има нещо, което определяме като омерта – мълчание за процеси, които са..
Проф. Асен Диамандиев е личност, направила много за музикалното образование в своя роден град Пловдив, но и за цяла България. Композитор, диригент,..