В България строежът и поддръжката на пътища се правят по корупционни схеми, след което резултатът е нулев, а само корупцията цъфти.
Това заяви пред БНР Виолета Комитова, депутат от МЕЧ, бивш служебен министър на регионалното развитие и благоустройството.
Според нея затова всички коментари, свързани с жертвите на войната по пътищата, се насочват към качеството на инфраструктурата, но значение имат и автомобилният парк и подготовката на водачите, на пешеходците, организацията на движението и контролът от КАТ:
"Пътната безопасност не е само пътната инфраструктура, но за другите теми не се говори, а се говори само за пътищата".
Между 1,5 и 2 милиарда лева на година се отделят от бюджета на държавата за текущ ремонт и поддръжка на пътища от 2019 година до днес, изтъкна Комитова:
"Като разделим сумата от 1,5 млрд. лева на година на 250 работни дни, означава, че на ден ние, данъкоплатците плащаме по 6 милиона лева на ден за косене на трева, за запълване на дупки, за увредени пътни знаци, за подмяна на парчета от мантинели и за поправка на маркировка. Това са много пари само за текущ ремонт и поддръжка на пътища".
Тя изчисли, че за тези пари по 6000 машини трябва да са на ден по републиканската пътна мрежа, отделно е общинската пътна мрежа, за която отговарят кметовете:
"Даваме страшно много пари за поддръжката на пътищата, а гражданите са постоянно недоволни. В тези поръчки за поддръжка и текущ ремонт има два основни порока - свръх финансиране, а нулев резултат, и договорите с фирмите, които са 4-годишни, а не едногодишни. ... И там се явяват едни абонирани фирми, които винаги печелят обществените поръчки".
За пътя край Телиш има направен проект за основен ремонт, посочи Комитова:
"Две години отиват и през 2024 г. за този път има готов технически проект с разрешение за строеж. Има проявено безхаберие и безотговорност, че не е направена обществена поръчка за строителство по този проект, след като е доказано по безспорен начин от няколко институции, че този участък е бил много опасен".
Ужасен порок е да се поръчват проекти за инфраструктура на инженеринг, подчерта бившата министърка на регионалното развитие:
"Правителството продължава поръчки на инженеринг, а защо не се прави отделна поръчка за проектиране? Защото, ако този проект ще струва 3 млрд. лева, примерно, проектирането ще е 3 милиона лева. И от 3 милиона какъв аванс ще дадат и какви пари ще останат в чували? Най-хубаво да е 3 милиарда, да се даде един голям аванс и той да стои във фирмите като безлихвен кредит. И след 6 години - я камилата, я камиларя. При положение, че 6 години отнема разрешението за строеж. За първите участъци на магистрала "Хемус" ПУП-овете са започнали през 2013 г., а разрешението за строеж излиза 2019 г. Такива закони сме си създали в държавата. ... Такъв е случаят и с пътя Бяла - Велико Търново, за който са предвидени 3 милиарда лева - 50 млн. лева на километър, но сега той няма да започне да се строи, а фирмата ще вземе аванса, докато 4-5 години ще се чакат разрешенията за строеж".
Виолета Комитова посочи, че внесеният от МЕЧ вот на недоверие към правителството е заради липсата на воля у управляващите за борба с корупцията:
"Целта е да обърнем внимание на правителството, че очакваме да видим воля и някакви действия срещу корупцията".
Интервюто на Явор Стаматов с Виолета Комитова в предаването "Неделя 150" можете да чуете от звуковия файл.
Днес се открива международния технически панаир в Солун. Синдикатите подготвят масови протести. Три хиляди полицаи охраняват панаирното градче в Солун. Въведени са извънредни мерки за сигурност. Забранено е движението на частни автомобили в центъра на града. Не се движи и метрото. Затворени остават магазините в центъра на града. Свободен..
Днес в Етнографския музей на открито Етъра край Габрово започва XIX-ият международен панаир на традиционните занаяти . Майстори от различни краища на България участват в тридневното изложение, в което изделия, изработени по старите технологии ще представят занаятчии от три континента - Европа, Азия и Африка . Освен да разгледат и да се..
Септември и в България и в Израел е месец на многото празници. Това означава и множество почивни дни, които някои предпочитат да използват за екскурзии в страиата и в чужбина. По-предвидливите отрано са се записали на организирани пътувания или са резервирали билети и места за спане по маршрута. Други още търсят перфектният туристически..
Да уважаваме всеки, който изпълнява служебния си дълг - за това призова председателят на НС Наталия Киселова в коментар на побоя над директора на МВР-Русе старши комисар Николай Кожухаров. "Ако се върнем назад, имаше доста случаи, в които полицаи изпълняваха служебния си дълг и платиха със здравето или с живота си, така, че нека първо да..
Във Великобритания след оставката на вицепремиера Анджела Рейнър за платен по-нисък данък при закупуване на второ жилище, премиерът Киър Стармър се наложи да направи спешни промени в кабинета си, включително в такива важни министерства като външните и вътрешните работи. Сагата с Анджела Рейнър, която беше и министър на жилищното строителство,..
Антиправителствените протести в Сърбия прераснаха в сблъсъци между полиция и демонстранти в град Нови Сад. Поредният от вълната от протести беше под наслов "Сърбия, чуваш ли ни?" Студентите заявиха , че акциите им са в отговор на насилието, прилагано от властите, и на "неоправданото присъствие на полицейски служители в сградите на два факултета в..
Американският президент Доналд Тръмп каза, че вероятно броят на загиналите израелски заложници, задържани в плен от групировката "Хамас" се е увеличил. Пред журналисти Тръмп изтъкна, че Вашингтон води "задълбочени преговори" с групировката на фона на новата израелска офанзива: "Призоваваме да пуснат хората веднага. Ако това стане, ще им..
Нямам никакво намерение да подавам оставка, защото няма никакво основание. Това заяви пред БНР Атанас Зафиров, вицепремиер и председател на БСП, след..
Има 6 цистерни по тон1 ние сме 3800 души в Брезник, свършва бързо – за час, хората се карат, има опашки. Така кризисната ситуация в града д-р..
Въпрос на чест е премиерът да поиска оставката на Атанас Зафиров, заяви пред БНР Ивайло Мирчев, депутат от ПП-ДБ. Борисов: Разликата между мен и..