Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, сочи изследване

| Интервю
Снимка: БГНЕС

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, особено за децата. Това сочат данните на ново проучване, което обхваща ЕС, Великобритания и Норвегия и е първото, което анализира височината на капаците на автомобилите. 

В последните 10 години автомобилните производители залагат много агресивно на кампании за промоция на все по-високи автомобили с все по-агресивни предници, подчерта пред БНР Драгомира Раева от Сдружение "За Земята", което е партньор на авторите на изследването. 

"Когато колите по улиците стават все по-големи и агресивни, хората, които биха избрали да ходят пеш, да карат колело или тротинетка, се чувстват все по-застрашени, все по-непредпазени, все по-некомфортно. В София това е съвсем видимо", добави тя. 

По думите ѝ добрите практики за дизайн препоръчват предната част на автомобила да е между 60 и 75 см височина. 

"Това, което нашите партньори откриват като възможен компромис и разумен избор, е да се препоръча на европейско ниво тази височина да е ограничена до 85 см. В този случай 95% от пешеходците, което включва повечето жени, деца, ще бъдат видими за автомобила, когато застанат централно пред него". 

Основният проблем на високите предници е, че ограничават видимостта на водача и децата и по-ниските хора стават по-невидими, обясни Драгомира Раева в интервю за предаването "Хоризонт до обед". Тя уточни, че изследването включва инциденти в градска среда, с по-ниски скорости: 

"Когато попаднеш като пешеходец или велосипедист в ситуация, в която си блъснат от автомобил с предница по-висока от 85 см, най-често ударът е над центъра ти на тежестта, начинът, по който падаш, е напред. Очакването на тежки наранявания, удар най-вече на главата и възможността да бъдеш премазан от автомобила е в пъти по-висока. Увеличение от 80 на 90 см. на височината на предницата на колата увеличава риска от смърт с 27%. Стряскащи са резултатите. При капаци под 85 см. ударът обикновено не е по жизненоважни органи, той е под центъра на тежестта, обикновено е в областта на краката. В този случай - човек или пада на капака на автомобила, или бива избутан встрани. В такъв случай смъртните случаи и фаталните наранявания са много по-малко". 

Раева напомни, че до 2027 г. предстои процес на ревизия на европейското законодателство за безопасност на автомобилите. До края на 2027 г. ЕК ще предложи промяна в тези регулации, където това ограничение за максималната допустима височина на предницата на автомобила може да бъде заложено, подчерта тя и призова българските политици да работят в посока на налагане на ограничението. 

По думите ѝ безопасността не е единственото измерение - по-големите автомобили заемат също много повече пространство и замърсяват повече въздуха. 

Местната власт също може да изиграе своята роля, смята Раева и обясни, че на местно ниво може да се наложат политики, които да обезсърчават използването на такива високи автомобили. Според нея това може да стане най-лесно адаптирайки размера и теглото на колата с таксите за регистрация и паркиране. По думите ѝ примерът вече го има във Франция. 

Цялото интервю на Юлияна Корнажева с Драгомира Раева в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Бизнес и образование заедно в подготовката на кадри и заетост за хора от уязвими групи

Асоциацията на индустриалния капитал в България и Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" подписаха споразумение за сътрудничество по програмата "Път към успех", с което обединяват усилията и капацитета си за подготовка на квалифицирани кадри и осигуряване на заетост за хора от уязвими групи на пазара на труда. По думите на..

публикувано на 28.07.25 в 11:53

Над 150 милиона деца под 5-годишна възраст страдат от недохранване, сочи доклад

Милиони деца по света продължават да страдат от недохранване. Това сочи доклад по темата на УНИЦЕФ, Световната здравна организация и Световната банка, публикуван тази седмица.  Над 150 милиона деца по света под 5-годишна възраст имат проблеми със спиране на растежа заради недохранване, сочат данните в доклада, който обхваща периода от 2000 до 2024 г...

публикувано на 27.07.25 в 05:27
Полина Паунова

Полина Паунова: Нe Бойко Борисов, а Делян Пеевски вече е централната фигура в българския политически живот

„Комисията за противодействие на корупцията е обвързана с получаването на средствата по Плана за възстановяване от Европейската комисия. Този план, както и законодателната програма, която сме обещали, са одобрени и не подлежат на ревизия, което ще рече, че откажем ли се като държава от Комисията за противодействието на корупцията (КПК), няма да сме..

публикувано на 26.07.25 в 16:03
Алесандро Джованини

Алесандро Джованини от ЕЦБ: Цифровото евро няма да отнема права на гражданите

Цифровото евро няма да отнема права на европейските граждани, а ще им предостави по-голям избор. Това заяви за БНР Алесандро Джованини , съветник на директора за цифровото евро към Европейската централна банка . Още за проекта за цифровото евро и каква е истината за редица фалшиви твърдения, които се разпространяват за него в социалните мрежи,..

публикувано на 25.07.25 в 06:50

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23

Без бележка в лева и евро: Как апаратите на такситата се оказаха в нормативен вакуум

Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.  Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..

публикувано на 17.07.25 в 08:39
Петър Стоянов

Смърт на мъж след трансплантация: Има ли адекватни мерки срещу вътреболничните инфекции?

Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска".  За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър.  В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..

публикувано на 15.07.25 в 09:30