Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, сочи изследване

| Интервю
Снимка: БГНЕС

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, особено за децата. Това сочат данните на ново проучване, което обхваща ЕС, Великобритания и Норвегия и е първото, което анализира височината на капаците на автомобилите. 

В последните 10 години автомобилните производители залагат много агресивно на кампании за промоция на все по-високи автомобили с все по-агресивни предници, подчерта пред БНР Драгомира Раева от Сдружение "За Земята", което е партньор на авторите на изследването. 

"Когато колите по улиците стават все по-големи и агресивни, хората, които биха избрали да ходят пеш, да карат колело или тротинетка, се чувстват все по-застрашени, все по-непредпазени, все по-некомфортно. В София това е съвсем видимо", добави тя. 

По думите ѝ добрите практики за дизайн препоръчват предната част на автомобила да е между 60 и 75 см височина. 

"Това, което нашите партньори откриват като възможен компромис и разумен избор, е да се препоръча на европейско ниво тази височина да е ограничена до 85 см. В този случай 95% от пешеходците, което включва повечето жени, деца, ще бъдат видими за автомобила, когато застанат централно пред него". 

Основният проблем на високите предници е, че ограничават видимостта на водача и децата и по-ниските хора стават по-невидими, обясни Драгомира Раева в интервю за предаването "Хоризонт до обед". Тя уточни, че изследването включва инциденти в градска среда, с по-ниски скорости: 

"Когато попаднеш като пешеходец или велосипедист в ситуация, в която си блъснат от автомобил с предница по-висока от 85 см, най-често ударът е над центъра ти на тежестта, начинът, по който падаш, е напред. Очакването на тежки наранявания, удар най-вече на главата и възможността да бъдеш премазан от автомобила е в пъти по-висока. Увеличение от 80 на 90 см. на височината на предницата на колата увеличава риска от смърт с 27%. Стряскащи са резултатите. При капаци под 85 см. ударът обикновено не е по жизненоважни органи, той е под центъра на тежестта, обикновено е в областта на краката. В този случай - човек или пада на капака на автомобила, или бива избутан встрани. В такъв случай смъртните случаи и фаталните наранявания са много по-малко". 

Раева напомни, че до 2027 г. предстои процес на ревизия на европейското законодателство за безопасност на автомобилите. До края на 2027 г. ЕК ще предложи промяна в тези регулации, където това ограничение за максималната допустима височина на предницата на автомобила може да бъде заложено, подчерта тя и призова българските политици да работят в посока на налагане на ограничението. 

По думите ѝ безопасността не е единственото измерение - по-големите автомобили заемат също много повече пространство и замърсяват повече въздуха. 

Местната власт също може да изиграе своята роля, смята Раева и обясни, че на местно ниво може да се наложат политики, които да обезсърчават използването на такива високи автомобили. Според нея това може да стане най-лесно адаптирайки размера и теглото на колата с таксите за регистрация и паркиране. По думите ѝ примерът вече го има във Франция. 

Цялото интервю на Юлияна Корнажева с Драгомира Раева в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Богомил Николов и Григор Сарийски

Богомил Николов и Григор Сарийски: Еврозоната - черно и бяло или черно на бяло?

" Осем държави минаха вече пътя на влизането в еврозоната , като се започне от Словения през 2007 - 2008 г., след първата вълна на присъединяване, с известни нюанси на съмнение и недоверие, на страх, като най-близо до нашата картина бяха трите прибалтийски републики - Литва, Латвия и Естония. Най-ниска подкрепа за еврото тогава беше в Естония - 37..

публикувано на 18.06.25 в 09:16

Неприятен вкус и мирис на водата в части на София, от "Софийска вода" го обясниха с фитопланктона

Продължават сигналите за неприятен мирис и вкус на водата в някои части на София.  След покана от "Хоризонт" към РЗИ-София беше получен писмен отговор, в който се посочва, че в периода 30 май - 13 юни в Инспекцията са постъпили 13 сигнала, касаещи влошеното качество на питейната вода по показатели вкус и мирис при потребители с адреси в райони..

публикувано на 17.06.25 в 11:25
Кадър от видео, заснето във фермата с клетъчно отглеждане в габровското село Крамолин.

Жестокост и яйца, събирани в нехигиенична среда, са установени във ферма в Габровско

Жестоко отношение към кокошките, както и яйца, събирани в нехигиенична среда, установи в българска ферма международно разследване по темата. Разследването е най-мащабното, правено досега, и обхваща 37 държави, сред които и България. Брутални са условията за кокошките при производството на яйца с т.нар. клетъчно отглеждане, което се отбелязва на..

публикувано на 17.06.25 в 10:38

"Професия Човек" - новата кампания на Фондация "За Нашите Деца"

Фондация "За Нашите Деца" стартира кампанията "Професия Човек" - за хората, които правят възможно детството. Мариана Соколова от фондацията обясни пред БНР кои са тези хора и защо има нужда от специална кампания за тях: " Кампанията насочва вниманието към едни от най-важните, но често пренебрегвани професионалисти, а именно хората, работещи..

публикувано на 16.06.25 в 09:45
Цветанка Минчева

Банки: Безплатно внасяне на суми в лева по сметките за определен период от време

Част от търговските банки обявиха определен период от време за безплатно внасяне на левови суми по сметките . По този начин се дава възможност на всички, които имат много кеш, да го внесат безплатно и от 1 януари догодина парите по сметката да бъдат превалутирани безплатно по фиксирания курс. Как ще се случи това? " Ще постъпят по сметките..

публикувано на 16.06.25 в 06:55

Цифровото евро е обект на кампании за дезинформация, установява доклад по темата

Цифровото еврото е обект на широка кампания за дезинформация, като фалшиви твърдения се разпространяват както в постове в социалните мрежи, така и от политиците в Европа. Това установява доклад по темата на радиомрежата за новини от Европейския съюз "Евранет плюс" , от която е част и БНР. Много хора бъркат цифровото евро с криптовалута или подозират, че..

публикувано на 15.06.25 в 11:45
Калоян Методиев

Калоян Методиев: Няма добри герои! Радев се прегрупира с Пеевски срещу Борисов

От древността до наши дни за степента на цивилизованост на едно общество може да се съди по пазарите, гробищата и отношението към възрастните хора. Няма друга европейска държава, в която да излиза подобно нехуманно отношение. В тези "домове на ужасите" се оглеждат всички останали проблеми в обществото .  Това мнение изрази пред БНР Калоян..

публикувано на 14.06.25 в 14:01