С тържествени фанфари и с премиерата на операта “Танхойзер“ на 26-и юни беше открит Вагнеровият летен фестивал в Софийската опера. За поредна година форумът събира в България вагнерианци от цял свят – почитатели и музикални критици. Престижът на националния ни оперен театър в този репертоар вече е изграден, а очакванията към всяка нова продукция на акад. Пламен Карталов са много големи.
Въпреки високите предварителни очаквания, с които седнах в залата и аз, когато след увертюрата завесата се разтвори, спонтанно ахнах от изненада от изключителната красота на кадъра пред мен. Защо казвам кадър – защото мизансценът, освен силно театрално въздействие, според мен ще постигне и оптимално въздействие при кино или интернет прожекции. Част от характерния режисьорски почерк на акад. Пламен Карталов, заедно с дълбочината на посланията, е яркия и динамичен кинематографски изказ и аз мисля, че новата постановка на “Танхойзер“ заслужава да бъде визитната картичка на българските постижения в оперното изкуство в европейската платформа OperaVision през следващите месеци.
Творческият екип Пламен Карталов – режисьор, Свен Йонке – сценограф, Андрей Хайдиняк – дизайнер на осветлението, за пореден път се събира и в съвместната си работа постига най-високото, световно ниво.
В хомогенното изграждане на визията на спектакъла равностойно участва и художничката на костюмите Християна Михалева-Зорбалиева. Тя се присъедини към вагнеровите продукции на театъра във втората българска постановка на тетралогията “Пръстенът на нибелунга“, която беше представена с голям успех през 2023 г. Мисля, че нейната работа в “Танхойзер“ също ще бъде високо оценена от българските и чуждестранните вагнерианци.
Визията носи привлекателност едновременно за различни възрасти и вкусове. Първият кадър, според мен, би спечелил всички почитатели на хитовата филмова поредица “Дюн“ на канадския режисьор Дени Вилньов. На сцената, с гръб към публиката, загледани в пространството пред себе си, са група забулени фигури. Те създават асоциация както с рицарите на кръглата маса в операта “Парсифал“, така и със сестрите от ордена “Бин Джезърит“ в научно-фантастичната сага “Дюн“. Какво виждат те ще оставя на вас да разберете, когато посетите втория спектакъл на “Танхойзер“ на 5-и юли. Само ще кажа, че отново се възхитих на умението на Свен Йонке да си играе с материите, на Андрей Хайдиняк – със светлините, на Пламен Карталов – да заложи и да извежда смислово всичко, например изчезването на дяволски изкусителния свят на Венера при споменаването на Дева Мария да бъде пресъздадено чрез срутване/спукване на “въздушните“ стени на пещерата!
Когато забулените фигури свалят една по една плащовете си, визията в костюмите и реквизита става по-традиционно театрална, което пък по принцип е привлекателно за зрялата оперна публика. Тази международна публика пълни залите на вагнеровите постановки на акад. Пламен Карталов у нас и на турнетата на Софийската опера по света, подчертавайки всеки път предимствата им пред съвременните произведения на режи театъра. Силата на неговите режисьорски концепции е в изследването, осмислянето и извеждането на вагнеровите идеи, а не в представянето на свои хрумвания “на гърба“ на Вагнер. Дори в сцената в пещерата на Венера, в костюмите на древногръцките богове и герои, както и в пластичното решение, дело на Мария Илиева, да виждаме намигване към съвременната провокативна естетика от откриването на Олимпийските игри в Париж миналото лято, то нашите географски ширини и патриархалната почва, върху която израства нашето оперно изкуство, са твърде далече от северните течения.
Няма компромиси в изпълнителския каст. Мартин Илиев е завладяващ като Танхойзер. В тази поредна за него вагнерова роля той разгръща най-широко артистичната си палитра, пресъздавайки с изключителен драматизъм сложната душевна борба на героя. Цветана Бандаловска – във върхова вокална, физическа и актьорска форма, изгражда прекрасно Елизабет. Атанас Младенов в ролята на Волфрам фон Ешенбах отново очарова с красивия си глас и интелигентно фразиране, фин музикален вкус и благородна осанка. Петър Бучков се представя достойно в ролята на ландграфа на Тюрингия Херман, с впечатляващо красиви басови дълбочини. На Габриела Георгиева, избрана от слушателите на Българското национално радио за “Музикант на 2024 г.“, е поверено предизвикателството да “посрещне“ първа зрителите в пещерата на героинята си Венера и съответно, заедно с интерпретатора на Танхойзер, да представят на вагнерианците в залата богатството, силата и красотата на българските оперни гласове. След Ортруд в “Лоенгрин“, тя осъществи своя успешен втори дебют във вагнерова роля. Заслужени аплодисменти и за Мария Павлова в ролята на овчарчето, Емил Павлов, Ангел Антонов, Стефан Владимиров и Ангел Христов като рицарите певци Валтер фон дер Фогелвайде, Хайнрих дер Шрайбер, Битеролф и Райнмар фон Цветер.
За поредна година вагнерианците в публиката изказват възхищението си от оркестъра на Софийската опера, който израсна бурно в този репертоар и вече има репутацията на един от добрите вагнерови оркестри в Европа. Това огромно признание се дължи на вече 15-годишната грижа на директора на театъра за закупуването и поддържането на нови инструменти, на много репетиции, както и на експертната работа на германски музиканти като маестро Константин Тринкс. Той също получи дълги аплодисменти и викове Браво. Заслужено признание и за хора на Софийската опера и неговата диригентка Виолета Димитрова.
Както обикновено, ще ви представя още една зрителска гледна точка – на дамата, която седеше от дясната ми страна в салона на Софийската опера. Още в първите тактове на увертюрата забелязах, че, тактувайки с цялото си тяло, преживява всеки тон и познава в детайли творбата. Веднага разбрах, че е вагнерианка, от тези, които са гледали десетки пъти “Танхойзер“ и пътуват по света, за да се запознават с новите вагнерови продукции.
Хареса ли Ви спектакълът?
“Да, много ми хареса! Второ действие беше просто прекрасно от първия момент, а в последното действие беше великолепно това, че певците имаха възможност да разгърнат героите си вокално и артистично при толкова изчистена сценография. Всички певци дадоха най-доброто от себе си. Все пак бих отбелязала тези в главните роли, като особено много ми хареса изпълнителката на Елизабет. Танхойзер беше страхотен, разбира се! Хорът беше чудесен! Трябва да кажа, че диригентът постигна “Танхойзер“ да прозвучи музикално по най-добрия начин. Маестро Тринкс е много добър вагнеров диригент! Да, наистина съм слушала “Танхойзер“ много пъти, по цял свят. Знам го наизуст и го изживявам отново и отново. Член съм на шведското, финладското и американското вагнерови общества. За трети път идвам в София. Най-напред гледах тук тетралогията “Пръстенът на нибелунга“ през 2023 г., след това “Лоенгрин“ миналата година. Тази година дойдох за “Танхойзер“ и тъй като обичам тукашната постановка на “Пръстена“, ще остана да го изгледам целия отново“.
Какво по-голямо признание от това?!
Накрая бих искала да добавя написаното от сопрана Цветана Бандаловска в социалната мрежа facebook в навечерието на премиерата на “Танхойзер“: “Посвещавам дебюта си в памет на моята непрежалима сестра по дух, приятелка и колежка Мариана Цветкова! Нека да ти е лек пътят към вечността, любима моя, там ще се срещнем един ден и ще пеем, и ще се веселим. Днес аз знам, че ти ще бъдеш, и ще слушаш и гледаш моята Елизабет, която си пяла с толкова голям успех по света. Обичам те! Почивай в мир!“
Поклон пред паметта на голямата българска оперна певица и изтъкната солистка на Софийската национална опера Мариана Цветкова, която ни напусна на 13-и юни. Една от последните й ярки изяви беше в ролята на Фрика в операта “Валкюра“ от тетралогията “Пръстенът на нибелунга“ от Вагнер по време на гастрола на трупата в театър “Джузепе Верди“ в Салерно.
В свят, в който вниманието се измерва в секунди, а изкуството често отстъпва пред алгоритмите, има хора, които упорито се връщат към корените, за да ги извадят на светло с нов глас. Един от тях е Тодор Василев — професионален музикант, артист по душа и съвременен интерпретатор на българската класическа литература. В своя проект "Шепот..
Веселин Маринов за пръв път ще участва в едно от големите летни събития в България – фестивала "Сцена на върховете" на Белоградчишките скали. "Обичам Белоградчишките скали. Това е място, което ме кара да се чувствам по-различно", сподели изпълнителят пред БНР. Той ще зарадва и публиката на фестивала в Балчик на 8 септември. "Не..
Българската писателка Стефка Станчева издаде най-новата си книга. Тя носи ефирното заглавие "Мигът на Дора". Слоганът на романа е "Златна Добруджа през погледа на Дора Габе", и е втората книга от трилогия, започнала с вълнуващия роман "Добруджанският феникс". Книгата ще има специални представяния из България на 5 август в Добрич, на 12 август..
Сила ми дава вярата в човешката природа, че все пак е добра. Това казва един по-малко известен, но много интересен поет. Ангел Дюлгеров пише поезия от десетилетия, но едва от тази година се престраши да издаде стихосбирка. Авторът от Перник казва, че най-трудно се пише за Родината. Но и поставя въпроса - дали човекът ще се чувства добре с "брат..
Световноизвестният танцов артист Зия Азази ще зарадва отново публиката в София. Сцената на "Топлоцентрала" ще се превърне в пространство за трансформация от 29-ти до 31-ви юли , когато Азази ще се изяви с две от най-емблематичните си солови изпълнения. "Искам да покажа своите собствени търсения, страданието, освобождението, насладата от..
Четвъртото издание на Международния джаз фестивала "Д-р Емил Илиев" ще се проведе от 1 до 6 август в Боровец. "Стремим се да обхванем интересите на всяка възраст. Ще има представяне на две книги, лятна академия за деца и страшно много музика", разказа пред БНР музикалният програматор Елиана Захариева. Тя отбеляза, че събитието..
За седма поредна година голямата поляна край река Видима до троянското село Дебнево ще събере изтъкнати музиканти от България и чужбина. Фестивалът започва на 30 юли и ще продължи до втори август. Културеният форум носи името JAM ON THE RIVER. Подготвили сме много музикални изненади за нашите гости, разказа пред БНР организаторът..
Управлението на водите ни е наистина безобразно! Това заяви пред БНР инж. Димитър Куманов, сдружение "Балканка", съветник в парламентарната комисия по..
Увеличение на заплатите с 30% и изравняване на статута на горските служители, които работят на терен, с пожарникарите и полицаите. За това настоява..
"В тези седем дена в село Гложене, в Илинден и в София и сега, седейки си със слушалки във вашето студио си мисля - какъв ли вид слушалки трябва да си..