Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиера на “Ариадна на Наксос“ в Телавивската опера

Израелската опера в Тел Авив
Снимка: Росица Кавалджиева

Допреди около половин век в Израел е било немислимо да се изпълняват произведения на Вагнар и Рихард Щраус. Докато отдавна преминалия в отвъдното Вагнер не може да бъде обвиняван, че пред камерите на смъртта във фашистките концлагери е изпълнявана негова музика, Рихард Щраус е бил почти две години председател на Музикалната камара на Райха, назначен лично от Гьобелс. Доста по-късно става ясно, че си е подал оставката след отказа си да премахне от афишите на операта “Мълчаливата жена“ името на либретиста Стефан Цвайг. Цвайг е негов добър приятел, на когото пише писмо с думи на подкрепа и критика към нацистите. Това писмо е било прихванато от Гестапо. Рихард Щраус е бил преследван и заради усилията си да скрие в Швейцария единствената си снаха – еврейка, и внуците си.

Постановката на “Ариадна на Наксос“ едновременно в Израелската опера и в Краковската опера, дело на режисьора Идо Риклин, е провокация и експеримент с вкус на искрящо шампанско. Произведението е опера в операта, но в същото време съчетава “опера серия“ с “опера буфа“, трагедия с бурлеска. Първият вариант на “Ариадна на Наксос“ композиторът е предложил на режисьора на Брехтовия театър Макс Райнхард и точно това е подтикнало Идо Риклин и сценографа Саймън Лим Холдсворт да си позволят съвсем нестандартен прочит.

Историята е в две части: в пролога богат мъж кани оперна дива в дома си, както и композитор, който е написал произведение специално за него. За участие в спектакъла е повикана и модерна успешна и известна поп група с популярна певица. Присъствието на всяка от певиците предизвиква гняв у другата. Стига се до “ръкопашни боеве“, прекрасно изиграни от ансамбъл “Fresco“. В целия спектакъл участието на балетистите е доминиращо и брилянтно.

След чаша шампанско в кулоарите през антракта, започва истински фойерверк от режисьорски и сценографски хрумвания. Тъжната Ариадна заради това, че Тезей я е изоставил (в ролята Корнелия Баску), не се крие в пещера край морския бряг (както е в легендата), а направо е затворена в психиатрия след опит за самоубийство. На утринната визитация тя доста яко ритва лекаря, който проверява нервните реакции с почукване по коленете й, а когато се опитват да я лекуват чрез хипноза, сеансът действа и на трите медицински сестри, които се грижат за нея. Лекарят й предписва асистирана почивка на морския бряг. Там тъкмо са пристигнали трупа комедианти. Те шумно се забавляват, карайки сърфове или ветроходи, гмуркайки се да плуват с една малка и сита акула (намекът е за забавление, измислено от израелските туристи и остро критикувано от еколози и защитници на животните), а също на брега пекат чевермета и пият вино. Веднага сред артистите се намират ухажори за Ариадна, но тя не им обръща внимание, докато пресичайки морето пеша, стъпвайки на капители от колони (които морски духове услужливо постават пред всяка негова стъпка), пристига добре изглеждащ възрастен господин. Щом го вижда, Ариадна си загубва ума по него. В началото мисли, че той е бога на смъртта и е готова отново да посегне на живота си, но се оказва Бакхус (в ролята Питер Вуд) и двамата се опиват от любовта и виното.

Това е най-мелодичната от оперите на Рихард Щраус и макар че оркестърът е само от 37 души, диригентът Ашер Фиш умело не просто акомпанира, но се включва в действието, а от хористите помагат с ударните инструменти (явно не достига работна ръка). За този спектакъл и художникът по костюмите е експериментирал и част от дрехите са изготвени с триизмерен принтер.


По публикацията работи: Росица Кавалджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Израелската опера в Тел Авив

Преди премиерата на “Турандот“ в Телавивската опера

Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..

публикувано на 21.07.25 в 15:29

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..

обновено на 21.07.25 в 15:01
Деница Тодорова

Художничката Деница Тодорова: Гледайте съвременно изкуство! Купувайте млади автори!

Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен.  От 20 години..

публикувано на 19.07.25 в 08:05

На големия екран тръгва филм за певицата Милена Славова

От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят.  Милена е запазила чистотата си...

публикувано на 18.07.25 в 16:56
Да запазим Корал: Безполезни изкопаеми 2025

Изкуството в подкрепа на плаж "Корал"

В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..

публикувано на 17.07.25 в 12:00
Лято в музея 2025 в Плевен

"Лято в музея 2025" с нови изненади в Плевен

Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025".  То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..

публикувано на 16.07.25 в 13:55

Светослав Драганов: Атанас Киряков е документирал историята съвсем честно и прилежно

В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е  организирала  специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..

публикувано на 15.07.25 в 13:30