В минутите, отредени за неделен радиотеатър на вълните на програма „Христо Ботев“ на 28 февруари от 16 часа, можете да слушате драматизация по романа на Херман Хесе „Степният вълк“.
„Степният вълк“ без съмнение е едно от най-значимите романови произведения в европейската литература на ХХ век. и едва ли има нужда достойнствата му да бъдат излагани наново тук. Да се драматизира и „побере“ в един час толкова широко произведение (и като обем, и като теми и идеи, и като повествувателни форми) е трудна, дори непосилна задача. И въпреки това авторът на драматизацията Владислав Тодоров Калудов не само си я е поставил, но и я е изпълнил до голяма степен успешно.
Да, наистина подходът няма как да не бъде фрагментарен, няма как драматургичното действие да не страда за сметка на епизодичното претворяване на ключовите за текста моменти, няма как архитектониката на романа да не е опростена до такава степен, че накрая да не останат само носещите колони на произведението. И въпреки това силуетът на двореца, който големият писател е успял да построи със словото си през 1927 г., неминуемо ще изплува в съзнанието на онези радиослушатели, които решат да посветят на „Степният вълк“ част от неделния си следобед.
Струва си да се отбележи и това, че драматизацията на Калудов със своята експресивност се доближава като изразни средства до един от основните мотиви в текста – този за „магическия театър”. В него всеки трик и фокус, всеки танцов жест и объркваш сценичен ход имат екзистенциална кодировка, която може би с ирония, а може би напълно сериозно, авторът завещава само за онези, които са „умопомрачени“.
Още през първите си минути драматизацията разкрива големите си теми. Самотата и доброволното интелектуално оттегляне от светската пяна на живота на централния персонаж Хари Халер. Стремежът към удоволствие и лекота на Хермина. И, разбира се, опустошителната колизия между тези две толкова различни, но и в същото време необходими една на друга в рамките на произведението житейски нагласи.
Записът е направен през 1991 г., негов режисьор е Георги Морянов, главната роля, тази на Хари Халер, се изпълнява от Сава Хашъмов, ще чуете още и гласовете на артистите: Сашка Братанова, Георги Георгиев, Петър Гюров, Венелин Пехливанов, Живко Гарванов и Лилия РайноКамила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg