Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вечните изоставащи ли са учителите в надпреварата с технологиите

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Въпросът важи както за учителите по различни предмети, така и за преподавателите по "Информационни технологии".

Преобладаващото впечатление е, че учителите, особено от по-възрастните поколения, се справят с технологиите по-зле от учениците и от най-младите си колеги. Вторачването в технологичните новости като едва ли не първостепенна цел и добродетел в образованието обаче неизбежно води до крайни и дискриминиращи твърдения. Важно е да се каже, че в образованието технологиите са средство, а не цел (с изключение, разбира се, при специализираното обучение).

Кои са реалистичните и ефективни начини преподавателите да не се чувстват изгубени в надпреварата с технологиите, а да ги овладяват и да ги използват в работата си разговаряме в рубриката "Всичко за образованието" със Станислав Христов, мениджър Бизнес развитие в "Центъра за творческо обучение", и с Десислава Тодорова, учителка във Втора английска езикова гимназия "Томас Джеферсън" в София, сертифициран гугъл треньор.

Ст. Христов: "Има учители, които се приемат като вечно губещи, но има и такива, които виждат в това шанс да надградят знанията и уменията си и с малко себеусъвършенстване, с малко допълнително усилие, нека да сме честни, то не става от само себе си това, успяват не само да наваксат, но и да изпреварят голяма част от световните лидери в това отношение… В България в момента близо 100 училища работят по модела "Едно към едно", това означава, че всеки учител и всеки ученик разполагат с персонално устройство, преносим компютър, и работят проектобазирано, интердисциплинарно, развиват така наречените умения на ХХI век и по нищо не отстъпват на водещите образователни системи в света."

Д. Тодорова: "Когато става въпрос за нещо ново, винаги има хора, които се притесняват дали ще се справят, дали ще наваксат. Аз мисля и наблюденията ми са, че притесненията в колегите ми ги има от гледна точка и на това, че учениците ни са по-интуитивни, когато става въпрос за технологии и мисля, че част от колегите имат това усещане, че сякаш изостават от самите ученици. Аз не мисля, че е така. Нашата задача на практика е да покажем на учениците как смислено могат да използват технологиите. Няма защо да се лъжем, голяма част от тях към момента ги използват за социални медии, за забавление… По-скоро колегите ми го приемат като поредното предизвикателство, с което трябва да се справят. Не можем да знаем всичко, не знаем всичко и затова говорим за учене през целия живот."

Целия разговор чуйте в звуковия файл.

Снимка – ЕПА/БГНЕС и Василена Мирчева, БНР

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Розовото езеро Масазир

Розово езеро и Ахатова планина в Азербайджан

Представете си ярко розово езеро със захарно бели облаци… във водата. Трудно е дори за разюздано въображение. А такова място съществува! Селото около езерото вече е квартал на Баку, столицата на Азербайджан. Нещо като нашата Бояна. Наоколо строят къщи състоятелни люде, които имат проблеми с щитовидната жлеза и трябва да дишат йодни пари. Така..

публикувано на 06.04.25 в 17:10

В Института по полимери на БАН разработват нови екосъобразни и приложими полимери

Представителите от ИП-БАН ас. Ина Анастасова – носител на наградата "Проф. Иван Шопов“ на Съюза на химиците в България "Изявен млад учен в областта на полимерите“ за 2025 г., Анна Пранчева – носител на награда за най-добър доклад на 16-ата научна сесия "Младите учени в света на полимерите" 2025 г. и отличена с грамота за достойно представяне в..

публикувано на 06.04.25 в 11:15
Проф. Петя Осенова

За мрежите от думи и езиковите технологии

Има теми и дялове от науката за езика, които не са често предмет на разговор дори в предаването "За думите". Не за друго, а защото е много трудно да бъдат "преведени" на достъпен за нас, неспециалистите, език. Такава област безспорно е компютърната лингвистика, иначе казано, обработката на естествения език така, че да може да бъде анализиран и..

публикувано на 06.04.25 в 08:25

В Салала кола върви нагоре с изключен двигател

Когато бях малка, в научнопопулярно списание (може би "Космос"), прочетох за антигравитационния хълм в Салала. Тогава султанатът Оман ми се струваше толкова невъобразимо далечен и екзотичен! Щом имах възможност да посетя тази държава, освен Руб Ал Хали, втората по големина пустиня в света след Сахара, бях много ентусиазирана да видя това магнетично..

публикувано на 05.04.25 в 12:05
„Вампирова булка“, илюстрация на Любен Зидаров към „Български приказки“ от Николай Райнов, 1974

Скритата сила на вълшебната приказка: Целебните приказки

Целебната сила на вълшебната приказка не е мит, осъзнали са го психотерапевтите от Фройд насам, особено Юнг, който насочва вниманието към архетипите в общочовешкото психическо функциониране. Още оттогава вълшебната приказка е част от професионалния психоаналитичен и терапевтичен арсенал. "Приказката е мост между съзнаваното и несъзнаваното… ние..

публикувано на 05.04.25 в 11:35