Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вечните изоставащи ли са учителите в надпреварата с технологиите

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Въпросът важи както за учителите по различни предмети, така и за преподавателите по "Информационни технологии".

Преобладаващото впечатление е, че учителите, особено от по-възрастните поколения, се справят с технологиите по-зле от учениците и от най-младите си колеги. Вторачването в технологичните новости като едва ли не първостепенна цел и добродетел в образованието обаче неизбежно води до крайни и дискриминиращи твърдения. Важно е да се каже, че в образованието технологиите са средство, а не цел (с изключение, разбира се, при специализираното обучение).

Кои са реалистичните и ефективни начини преподавателите да не се чувстват изгубени в надпреварата с технологиите, а да ги овладяват и да ги използват в работата си разговаряме в рубриката "Всичко за образованието" със Станислав Христов, мениджър Бизнес развитие в "Центъра за творческо обучение", и с Десислава Тодорова, учителка във Втора английска езикова гимназия "Томас Джеферсън" в София, сертифициран гугъл треньор.

Ст. Христов: "Има учители, които се приемат като вечно губещи, но има и такива, които виждат в това шанс да надградят знанията и уменията си и с малко себеусъвършенстване, с малко допълнително усилие, нека да сме честни, то не става от само себе си това, успяват не само да наваксат, но и да изпреварят голяма част от световните лидери в това отношение… В България в момента близо 100 училища работят по модела "Едно към едно", това означава, че всеки учител и всеки ученик разполагат с персонално устройство, преносим компютър, и работят проектобазирано, интердисциплинарно, развиват така наречените умения на ХХI век и по нищо не отстъпват на водещите образователни системи в света."

Д. Тодорова: "Когато става въпрос за нещо ново, винаги има хора, които се притесняват дали ще се справят, дали ще наваксат. Аз мисля и наблюденията ми са, че притесненията в колегите ми ги има от гледна точка и на това, че учениците ни са по-интуитивни, когато става въпрос за технологии и мисля, че част от колегите имат това усещане, че сякаш изостават от самите ученици. Аз не мисля, че е така. Нашата задача на практика е да покажем на учениците как смислено могат да използват технологиите. Няма защо да се лъжем, голяма част от тях към момента ги използват за социални медии, за забавление… По-скоро колегите ми го приемат като поредното предизвикателство, с което трябва да се справят. Не можем да знаем всичко, не знаем всичко и затова говорим за учене през целия живот."

Целия разговор чуйте в звуковия файл.

Снимка – ЕПА/БГНЕС и Василена Мирчева, БНР

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Какво наричаме "магично"? Петър Желязков за илюзиите на ума

На 7 юни предстои пролетното издание на Ratio Forum , озаглавено "Магията на реалността". Темата, макар на пръв поглед да звучи мистично, всъщност има съвсем рационално обяснение. Един от организаторите на събитието, Петър Желязков , пояснява, че под "магично" трябва да разбираме не свръхестественото, а способността на някои хора да заблуждават..

обновено на 13.05.25 в 13:02
Калоян Димитров

Еврика! Успешни българи: Калоян Димитров

Калоян Димитров е ученик от Американския колеж в София. Двамата със съотборника си Момчил Колев са лауреати от Националния конкурс "Млади таланти" и представители в Европейското младежко научно изложение (EXPO Science Europe), което се проведе през юли миналата година в Сараево по линия на МИЛСЕТ. Проектите на тандема са свързани все с приложения..

публикувано на 12.05.25 в 17:05

За терапевтичната сила на конете

Фондация "Пейнт и Куортър хорс България" се посвещава на тези две американски породи коне, наследници на мустангите, на тяхното отглеждане и разпространяване. С времето прозрението, че конете могат да бъдат в услуга на обществото, разширява мащабите на мисията. Днес Екипът провежда терапевтична езда, рехабилитация за деца и хора с физически и умствени..

публикувано на 12.05.25 в 15:23
проф. Иван Шопов

Проф. Иван Шопов: България има своето бъдеще в науката за полимерите

Думата полимери, произлиза от гръцките думи – "много" и "част", т.е. полимерите са нещо, което съдържа много части. Самата структура е една дълга молекула. Германецът Хермант Щаузингер, който е лауреат на Нобелова награда, за първи път обяснява, че може би има вещества, които са с огромна молекула, която нарича макромолекула. Години наред..

публикувано на 12.05.25 в 10:35
Доц. д-р Атанас Мангъров

Защо сами си го причиняваме?

Риторичен въпрос към специалистите и към всеки от нас. Защото в основата му са поставени огромното недоверие и "анатемосване" на ваксините. Въпреки напредъка на медицинската наука, "изчезнали" уж болести отново се появяват, страдат децата, преживяват го родителите. Какви са причините, как да се справим със съмненията към ваксините? – въпроси към..

публикувано на 09.05.25 в 10:47