Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Програма "Учим заедно 2023" търси училищни проекти

Снимка: zaednovchas.bg

Изследвания сред българските ученици показват обезпокоително ниски стойности на мотивацията за учене, полагането на усилия и готовността за съвместна работа. Това определя избора на целите във втората кампания "Учим заедно" на фондация "Заедно в час" - саморегулирано учене и развиване на социално-емоционални умения.

Програмата ще осигури финансиране до 30 000 лв., организационна и методическа помощ за успешно защитените училищни проекти, които ще се осъществят през учебната 2023/2024 г. Кампанията е насочена към учениците от 5 до 7 клас и в нея могат да участват всички училища на територията на страната, които предлагат прогимназиално образование. Срокът за представяне на училищни проекти е до 10 май.

Мариян Ранков, ръководител "Образователни проекти", аргументира избора на целите, към които е насочена програмата:

"Регулиране на усилията това е най-общо казано умението на учениците да запазят своя фокус върху определена задача въпреки трудностите, които срещат… Може би за слушателите може да  е познато като упоритост примерно, защото това е едно проявление на това умение и всъщност за самите ученици е важно, изправяйки се пред трудности и предизвикателни задачи по време на тяхното обучение, да могат да си кажат как това ще им помогне в бъдеще. Дори да не попаднат на същата задача, с която са се затруднили, самите когнитивни процеси и стратегии, които са научили по време на нейното решение, ще са им доста полезни за бъдещето…

Следващият ни фокус е съвместно учене или така познато като работа в екип на повечето хора, които се занимават с образование. Най-общо казано това е умението на учениците да си сътрудничат помежду си конструктивно докато изпълняват поставена задача. Мисля, че тук не е нужно да казвам как това е полезно, при положение че в последните години работата в екип е едно от основните умения, които във всяка една по-голяма компания човек трябва да притежава, за да може да се реализира и да работи добре със своите колеги.

Третият ни фокус е търсенето на помощ, което мен лично ме изненада като тенденция от самото изследване, но под името търсене на помощ всъщност седят уменията един ученик да дефинира от каква точно помощ има нужда, от кого да я потърси, естествено по какъв начин да я потърси и кога да я потърси."

Това е най-общата рамка, в която всяко училище може да добави цели и умения, които са подходящи и полезни за учениците му. Много е важно проектите, с които кандидатстват училищата, да са базирани на данни, да са направени проучвания, за да се установят нуждите на учениците, а дейностите да са насочени към тези нужди, уточнява Мариян Ранков.

Крайният продукт от програмата ще е платформа, в която ще бъдат публикувани анкети за измерване на показатели за саморегулирано учене и анализ на резултатите и добри практики, които да могат да се прилагат от всички заинтересувани.

Природо-математическата гимназия "Проф. Емануил Иванов" в гр. Кюстендил е сред включените в програмата "Учим заедно" през учебната 2022/2023 г. Помощник-директорката Даниела Дърманска разказва за дейностите, които са избрали за своите ученици, за партньорството с друго училище от града и за ефекта от програмата. Подробностите чуйте в звуковите файлове.



По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Международен договор в защита на Световния океан очаква ратификация от страните членки на ЕС

В края на април Европейският парламент прие Международния договор на ООН за защита на океаните. Споразумението по Конвенцията на Организацията на обединените нации по морско право относно опазването и устойчивото използване на морското биологично разнообразие на районите извън националната юрисдикция е известно като  Споразумение за BBNJ   и беше..

публикувано на 02.05.24 в 09:36

Борис Шивачев – писателят, пътешественикът, испанистът, социалният мислител

В българската култура има имена за широката публика почти неизвестни, но за развитието ѝ – безценни. Такъв е Борис Шивачев (1902-1932), рано отишлият си от света (ненавършил 29 години) забележителен българин: бил в Аржентина, запознал се и дълбоко проникнал там в испаноезичната култура и литература, неуморен техен пропагандатор и популяризатор..

публикувано на 01.05.24 в 18:05

Държавата за децата – добър 3.59

Няма нищо по-ценно за едно семейство от децата. Би трябвало и за държавата да е така. Ако сега, уважаеми читатели/слушатели, ви попитам –  Така ли е , едва ли положителните отговори ще преобладават. Защото действията и политиките на държавата ни, които трябва да осигурят нормална среда за отглеждане и възпитание на децата ни, категорично не са..

публикувано на 30.04.24 в 17:17

Д-р Стайко Стайков – живот, отдаден на науката

В Националния политехнически музей гостува документалната изложба "Д-р Стайко Стайков – живот, отдаден на науката", посветена на основоположника на българската метеорология, климатология и сеизмология на нивото на европейската наука. Тя е подготвена от екипа на Исторически музей - Стрелча, с директорката на музея Леда Петкова. Експозицията може да бъде..

публикувано на 30.04.24 в 15:40

Науката като част от културата на града

Вълнуващи срещи с Космоса, науката и технологиите, работилници, демонстрации и богата училищна програма – наближава 14-ото издание на Софийския фестивал на науката (9 и 12 май) . Любов Костова от фондация "Красива наука" представя акцентите във вълнуващата програма на научния фестивал, който е част от Културния календар на Столична община...

публикувано на 30.04.24 в 11:35