Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Програма "Учим заедно 2023" търси училищни проекти

Снимка: zaednovchas.bg

Изследвания сред българските ученици показват обезпокоително ниски стойности на мотивацията за учене, полагането на усилия и готовността за съвместна работа. Това определя избора на целите във втората кампания "Учим заедно" на фондация "Заедно в час" - саморегулирано учене и развиване на социално-емоционални умения.

Програмата ще осигури финансиране до 30 000 лв., организационна и методическа помощ за успешно защитените училищни проекти, които ще се осъществят през учебната 2023/2024 г. Кампанията е насочена към учениците от 5 до 7 клас и в нея могат да участват всички училища на територията на страната, които предлагат прогимназиално образование. Срокът за представяне на училищни проекти е до 10 май.

Мариян Ранков, ръководител "Образователни проекти", аргументира избора на целите, към които е насочена програмата:

"Регулиране на усилията това е най-общо казано умението на учениците да запазят своя фокус върху определена задача въпреки трудностите, които срещат… Може би за слушателите може да  е познато като упоритост примерно, защото това е едно проявление на това умение и всъщност за самите ученици е важно, изправяйки се пред трудности и предизвикателни задачи по време на тяхното обучение, да могат да си кажат как това ще им помогне в бъдеще. Дори да не попаднат на същата задача, с която са се затруднили, самите когнитивни процеси и стратегии, които са научили по време на нейното решение, ще са им доста полезни за бъдещето…

Следващият ни фокус е съвместно учене или така познато като работа в екип на повечето хора, които се занимават с образование. Най-общо казано това е умението на учениците да си сътрудничат помежду си конструктивно докато изпълняват поставена задача. Мисля, че тук не е нужно да казвам как това е полезно, при положение че в последните години работата в екип е едно от основните умения, които във всяка една по-голяма компания човек трябва да притежава, за да може да се реализира и да работи добре със своите колеги.

Третият ни фокус е търсенето на помощ, което мен лично ме изненада като тенденция от самото изследване, но под името търсене на помощ всъщност седят уменията един ученик да дефинира от каква точно помощ има нужда, от кого да я потърси, естествено по какъв начин да я потърси и кога да я потърси."

Това е най-общата рамка, в която всяко училище може да добави цели и умения, които са подходящи и полезни за учениците му. Много е важно проектите, с които кандидатстват училищата, да са базирани на данни, да са направени проучвания, за да се установят нуждите на учениците, а дейностите да са насочени към тези нужди, уточнява Мариян Ранков.

Крайният продукт от програмата ще е платформа, в която ще бъдат публикувани анкети за измерване на показатели за саморегулирано учене и анализ на резултатите и добри практики, които да могат да се прилагат от всички заинтересувани.

Природо-математическата гимназия "Проф. Емануил Иванов" в гр. Кюстендил е сред включените в програмата "Учим заедно" през учебната 2022/2023 г. Помощник-директорката Даниела Дърманска разказва за дейностите, които са избрали за своите ученици, за партньорството с друго училище от града и за ефекта от програмата. Подробностите чуйте в звуковите файлове.



По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сериозни образователни игри разработват учени от БАН

Институтът по математика и информатика - БАН, учредител на Регионалния академичен център на БАН - Бургас, стартира нов проект BG-RRP-2.011-0004 "Иновативна софтуерна платформа за сериозни образователни игри с креативна визуализация за изграждане на компетентност и отговорно управление на природните ресурси" (ProNature). Ръководител на проекта е доц...

публикувано на 22.11.24 в 10:20

Обичат ли учениците училището?

Даниъл Т. Уилингам е когнитивен психолог, посветил живота си на нелеката задача да "превежда" достиженията на науката на езика на класната стая. Всички съвети на експерта са събрани в книгата "Защо учениците не обичат училището?", издадена на български език.  Като тръгва от тезата, че има девет принципа за работата на ума, които не биха се променили..

публикувано на 21.11.24 в 16:30

Изложбата "70 години ЦЕРН" може да се види във Физическия факултет на Софийския университет до края на ноември

Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..

обновено на 21.11.24 в 15:49

18.XI.1989: Първа глътка свобода

На 18 ноември 1989 г. преди 35 години пред Храм-паметника "Св. Александър Невски" се проведе първият митинг на българската опозиция, възвестил необратимостта на политическите и обществени промени в страната. Тогава видяхме лицата на т.нар. "неформали" – косясали, брадясали, рошави и донякъде неугледни, но в същото време всички с плам в очите,..

публикувано на 21.11.24 в 12:25
Д-р Наталия Темелкова

Сладостта понякога горчи...

Метафора с житейски и медицински привкус, която бе отправна точка в разговора с д-р Наталия Темелкова. Формалният повод бе току-що отминалия Световен ден за борба с диабета. Започнахме своята среща с напомнянето, че д-р Темелкова традиционно ни гостува в средата на месец ноември всяка година и нейната компетентност на ендокринолог винаги буди голям..

публикувано на 18.11.24 в 16:35