Едно събитие през седмицата предизвика хвърляне на оставки, искане на оставки, оттегляне на оставки. Това събитие са обявените от Военното министерство проектопромени в Закона за отбраната, според които „охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави”. Веднага последваха реакции толкоз бурни, сякаш това предложение е едва ли не факт. Заговори се за загуба на суверенитет, за турски самолети в българското небе по линия на НАТО. От БСП и „Атака” опозиционно поискаха оставката на военния министър Ненчев. Оставка обаче подаде командващият ВВС ген. Румен Радев. Там трябва да търсим и отговора на въпроса „Защо?” и на какво се дължи мизерията във военната ни авиация? Премиерът Борисов попита това генерала, а той изложи мотивите си, а именно:
- броят изправни изтребители за носене на бойно дежурство по Air Policing и за водене на летателна подготовка е крайно недостатъчен
- броят на подготвените летци намалява и те летят опасно малко, което не само силно увеличава вероятността от допускане на тежки летателни произшествия, но и води до невъзможност за подготовка на млад летателен състав, свърхнатоварване и застаряване
- поетите като ангажимент срокове от ръководството на Министерството на отбраната за сключване на договори за ремонт и доставки за самолетите МиГ-29 не са изпълнени и остават неясни във времето
- разработеният от ръководения от него екип проект за придобиване на нов боен самолет с обоснована конкретна програма не е внесен за обсъждане в Министерски съвет, въпреки поетия ангажимент
- при цялата тежка ситуация полетите допълнително се ограничават месеци наред поради липса на гориво
Премиерът чу това и обеща 40 милиона евро веднага за най-неотложните нужди на ВВС и убеди генерал Радев да оттегли оставката си.
Но България продължава да е изправена пред опасността да не може да пази сама небето си, тъй като разчита на старите съветски изтребители МиГ-29, от които само четири имат летателен ресурс, а до средата на следващата година – ще останат само два. Управляващите не успяха да се разберат с руснаците да продължат поддръжката им и възнамеряват да възложат ремонта им на Полша. Според Москва обаче поляците нямат необходимия лиценз и подобен договор не може да има. Освен това в хазната ги няма онези 500 милиона евро, които военният министър иска, за да купи нови самолети, произведени в натовски страни. Затова ще трябва да свикваме с мисълта, че чуждите самолети в родното небе не са вражески, а съюзнически, сиреч – братски, както по времето на Варшавския договор.
Министърът на външните работи Георг Георгиев прие днес в МВнР Сюзън Фалатко, която пристигна в София преди няколко дни като временно управляващ посолството на САЩ в България. В съобщение на МВнР се посочва, че по време на срещата министър Георгиев и..
През следващата седмица КТ "Подкрепа" започва серия от срещи с парламентарните групи в Народното събрание по темата за бюджета, съобщи БТА. По време на разговорите синдикатите ще предложат своите виждания за увеличението на заплатите в..
В подкрепа на хората с редки болести, по обяд над София полетяха балони в различни цветове, съобщи БТА. Балоните бяха пуснати в двора на Александровска болница, където медицински специалисти, пациенти и техни близки се събраха по-рано днес на дискусия,..
Днес от 16:00 часа в Галерията на открито в Градската градина на София се открива документалната изложба "Възкресение на Свободата". Изложбата е посветена..
В "България днес" на на 27 февруари говорим за умните микроинсталации, които помагат на домакинства в нужда да пестят от сметките си за ток. Имаме..
Талантливият млад художник Недислав Пеев, диагностициран с 90% аутизъм, от днес разполага със собствена галерия в Добрич. Благодарение на..