Едно събитие през седмицата предизвика хвърляне на оставки, искане на оставки, оттегляне на оставки. Това събитие са обявените от Военното министерство проектопромени в Закона за отбраната, според които „охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави”. Веднага последваха реакции толкоз бурни, сякаш това предложение е едва ли не факт. Заговори се за загуба на суверенитет, за турски самолети в българското небе по линия на НАТО. От БСП и „Атака” опозиционно поискаха оставката на военния министър Ненчев. Оставка обаче подаде командващият ВВС ген. Румен Радев. Там трябва да търсим и отговора на въпроса „Защо?” и на какво се дължи мизерията във военната ни авиация? Премиерът Борисов попита това генерала, а той изложи мотивите си, а именно:
- броят изправни изтребители за носене на бойно дежурство по Air Policing и за водене на летателна подготовка е крайно недостатъчен
- броят на подготвените летци намалява и те летят опасно малко, което не само силно увеличава вероятността от допускане на тежки летателни произшествия, но и води до невъзможност за подготовка на млад летателен състав, свърхнатоварване и застаряване
- поетите като ангажимент срокове от ръководството на Министерството на отбраната за сключване на договори за ремонт и доставки за самолетите МиГ-29 не са изпълнени и остават неясни във времето
- разработеният от ръководения от него екип проект за придобиване на нов боен самолет с обоснована конкретна програма не е внесен за обсъждане в Министерски съвет, въпреки поетия ангажимент
- при цялата тежка ситуация полетите допълнително се ограничават месеци наред поради липса на гориво
Премиерът чу това и обеща 40 милиона евро веднага за най-неотложните нужди на ВВС и убеди генерал Радев да оттегли оставката си.
Но България продължава да е изправена пред опасността да не може да пази сама небето си, тъй като разчита на старите съветски изтребители МиГ-29, от които само четири имат летателен ресурс, а до средата на следващата година – ще останат само два. Управляващите не успяха да се разберат с руснаците да продължат поддръжката им и възнамеряват да възложат ремонта им на Полша. Според Москва обаче поляците нямат необходимия лиценз и подобен договор не може да има. Освен това в хазната ги няма онези 500 милиона евро, които военният министър иска, за да купи нови самолети, произведени в натовски страни. Затова ще трябва да свикваме с мисълта, че чуждите самолети в родното небе не са вражески, а съюзнически, сиреч – братски, както по времето на Варшавския договор.
Лили Иванова ще пее за втори път в зала "Олимпия" в Париж. Концертът е насрочен за 24 май 2026 г. и е под патронажа на президента Румен Радев, информират от екипа на най-голямото име в българската поп музика. Лили Иванова отправя специални благодарности на..
Силен вятър в понеделник вечерта доведе до отклоняване на шест полета до Летище София и отмяната на други пет. Рейсовете от Малта, Франкфурт, Виена и Мюнхен се приземиха в Скопие, а от Бергамо и Варшава - във Варна. Полетите за София от Варшава,..
На 18 ноември от 17,30 часа в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" в София ще бъде представен сборникът "Нова чуждестранна българистика". Той е разработен и издаден в рамките на Националната научна програма "Развитие и утвърждаване на..
В събота минималните температури ще са от 9 до 14°, в София ще е около 9°. Сутринта ще има мъгла и влошена видимост над котловините и полетата в Западна..
В "България днес" на 21 ноември слушайте: 05:40 Актуално за България и сънародниците по света 15:25 Църковен Календар – честваме..
Доказаната във вековете толерантност на българския народ е гаранция срещу ксенофобията и антисемитизма, които нямат корени в нашето общество. Това заяви..