Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Чужди самолети ще охраняват родното небе?

БНР Новини
Снимка: БУЛФОТО

Едно събитие през седмицата предизвика хвърляне на оставки, искане на оставки, оттегляне на оставки. Това събитие са обявените от Военното министерство проектопромени в Закона за отбраната, според които „охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави”. Веднага последваха реакции толкоз бурни, сякаш това предложение е едва ли не факт. Заговори се за загуба на суверенитет, за турски самолети в българското небе по линия на НАТО. От БСП и „Атака” опозиционно поискаха оставката на военния министър Ненчев. Оставка обаче подаде командващият ВВС ген. Румен Радев. Там трябва да търсим и отговора на въпроса „Защо?” и на какво се дължи мизерията във военната ни авиация? Премиерът Борисов попита това генерала, а той изложи мотивите си, а именно:

- броят изправни изтребители за носене на бойно дежурство по Air Policing и за водене на летателна подготовка е крайно недостатъчен

- броят на подготвените летци намалява и те летят опасно малко, което не само силно увеличава вероятността от допускане на тежки летателни произшествия, но и води до невъзможност за подготовка на млад летателен състав, свърхнатоварване и застаряване

- поетите като ангажимент срокове от ръководството на Министерството на отбраната за сключване на договори за ремонт и доставки за самолетите МиГ-29 не са изпълнени и остават неясни във времето

- разработеният от ръководения от него екип проект за придобиване на нов боен самолет с обоснована конкретна програма не е внесен за обсъждане в Министерски съвет, въпреки поетия ангажимент

- при цялата тежка ситуация полетите допълнително се ограничават месеци наред поради липса на гориво

Премиерът чу това и обеща 40 милиона евро веднага за най-неотложните нужди на ВВС и убеди генерал Радев да оттегли оставката си.

Но България продължава да е изправена пред опасността да не може да пази сама небето си, тъй като разчита на старите съветски изтребители МиГ-29, от които само четири имат летателен ресурс, а до средата на следващата година – ще останат само два. Управляващите не успяха да се разберат с руснаците да продължат поддръжката им и възнамеряват да възложат ремонта им на Полша. Според Москва обаче поляците нямат необходимия лиценз и подобен договор не може да има. Освен това в хазната ги няма онези 500 милиона евро, които военният министър иска, за да купи нови самолети, произведени в натовски страни. Затова ще трябва да свикваме с мисълта, че чуждите самолети в родното небе не са вражески, а съюзнически, сиреч – братски, както по времето на Варшавския договор.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

БНБ публикува уточнения как ще се изписва общата валута еврото

Българската народна банка в рубриката си "Въпроси и отговори" за въвеждането на еврото публикува уточнение как ще се обозначава и изписва общата валута съгласно регламентите на ЕС. Според изискването името на валутата трябва да бъде еднакво на всички езици..

публикувано на 14.11.25 в 10:00

"Каритас" протяга ръка на бедните, страдащите и хората в нужда

На 16 ноември ще отбележим Деня на "Каритас" – благотворителната организация на Католическата църква, която чрез грижа и жестове на милосърдие посява надежда в сърцата на нуждаещите се. На този ден ще си припомним, че най-важното не е материалното..

публикувано на 14.11.25 в 09:25

Българска електрическа яхта е сред финалистите на международен конкурс

Българска разработка за електрически плавателен съд постигна международно признание, като се класира за финалния кръг на престижните награди The Gussies Electric Boat Awards 2025. Тези отличия са насочени към най-иновативните и устойчиви..

публикувано на 14.11.25 в 09:15