Едно събитие през седмицата предизвика хвърляне на оставки, искане на оставки, оттегляне на оставки. Това събитие са обявените от Военното министерство проектопромени в Закона за отбраната, според които „охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави”. Веднага последваха реакции толкоз бурни, сякаш това предложение е едва ли не факт. Заговори се за загуба на суверенитет, за турски самолети в българското небе по линия на НАТО. От БСП и „Атака” опозиционно поискаха оставката на военния министър Ненчев. Оставка обаче подаде командващият ВВС ген. Румен Радев. Там трябва да търсим и отговора на въпроса „Защо?” и на какво се дължи мизерията във военната ни авиация? Премиерът Борисов попита това генерала, а той изложи мотивите си, а именно:
- броят изправни изтребители за носене на бойно дежурство по Air Policing и за водене на летателна подготовка е крайно недостатъчен
- броят на подготвените летци намалява и те летят опасно малко, което не само силно увеличава вероятността от допускане на тежки летателни произшествия, но и води до невъзможност за подготовка на млад летателен състав, свърхнатоварване и застаряване
- поетите като ангажимент срокове от ръководството на Министерството на отбраната за сключване на договори за ремонт и доставки за самолетите МиГ-29 не са изпълнени и остават неясни във времето
- разработеният от ръководения от него екип проект за придобиване на нов боен самолет с обоснована конкретна програма не е внесен за обсъждане в Министерски съвет, въпреки поетия ангажимент
- при цялата тежка ситуация полетите допълнително се ограничават месеци наред поради липса на гориво
Премиерът чу това и обеща 40 милиона евро веднага за най-неотложните нужди на ВВС и убеди генерал Радев да оттегли оставката си.
Но България продължава да е изправена пред опасността да не може да пази сама небето си, тъй като разчита на старите съветски изтребители МиГ-29, от които само четири имат летателен ресурс, а до средата на следващата година – ще останат само два. Управляващите не успяха да се разберат с руснаците да продължат поддръжката им и възнамеряват да възложат ремонта им на Полша. Според Москва обаче поляците нямат необходимия лиценз и подобен договор не може да има. Освен това в хазната ги няма онези 500 милиона евро, които военният министър иска, за да купи нови самолети, произведени в натовски страни. Затова ще трябва да свикваме с мисълта, че чуждите самолети в родното небе не са вражески, а съюзнически, сиреч – братски, както по времето на Варшавския договор.
На 18 ноември от 17,30 часа в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" в София ще бъде представен сборникът "Нова чуждестранна българистика". Той е разработен и издаден в рамките на Националната научна програма "Развитие и утвърждаване на..
Във вторник минималните температури ще са от 7 до 12°, в Източна България - между 12 и 16°, в София ще е около 9°. През деня ще бъде облачно и с валежи, главно в Северна и Западна България, които ще продължат и през нощта срещу сряда. На места там,..
Бездомните хора в София са значително по-малко, отколкото в големите европейски градове. Това показват оповестените днес данни на международно проучване, обхванало 35 европейски града, по международния проект "Европейско преброяване на бездомността",..
Великотърновското Ново село е разположено на пътя между старопрестолната столица и град Севлиево. В землището му са откривани вкаменелости от миди,..
От страх и съмнения до радост и подкрепа – българите реагират различно на предстоящото въвеждане на еврото от 1 януари 2026 година. За някои то е логична..
В "България днес" на 19 ноември слушайте: 04:30 - Актуално от България 17:34 – Фолклорна формация „Луди-Млади“ поддържа връзката с..