Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Обич за Гена“ – премиера на филма за оперната прима Гена Димитрова

Снимка: архив

Създателите на 69-минутната документална лента „Обич за Гена“ Димитър Сотиров и Милена Стойкова ще почетат 75-ата годишнина от рождението на оперната прима Гена Димитрова. Софийската премиера е на 12 юли, вторник, в Сити Марк Арт Център.

Димитър Сотиров, освен меломан и журналист, е и мениджър „Връзки с обществеността“ на Софийската опера. Милена Стойкова – оператор и продуцент на лентата, е племенница на Гена Димитрова. Филмът припомня знакови изпълнения на великото драматично сопрано на прочути сцени по цял свят, сред които Арена ди Верона, Ла Скала, Метрополитън, Нагоя и др. Арии, дуети и терцети из опери на Верди, Пучини, Маскани и Джордано се редуват със спомени за изпълнителката от нейни приятели и колеги – Хосе Карерас, Пласидо Доминго, Фиоренца Косото, Роберто Скандиуци, Курт Ридъл, Бруна Бальони, Александрина Милчева, Пламен Карталов, Уго де Ана, Михаил Ангелов, Маурицио Модуньо, Александрина Пендачанска, Анна Томова-Синтова, Лучана Д’Интино. За първи път ще бъдат видени уникални кадри с Гена Димитрова зад сцената, по време на репетиции, сред нейни приятели и близки, вълнуващи моменти като награждаването на примата и Франко Дзефирели с Наградата „Пучини“ през 1989 г., както и от честването на 50-годишнината ѝ в Генуа през 1991 г.


За създаването на филма разказва неговият автор Димитър Сотиров:

Проектът е с петгодишна предистория. Точно през 2011 г. водихме разговор с Милена Стойкова. Тогава започвах работа по книгата „Гена Димитрова от А до Я“ и сключихме споразумение с нея да ми окаже пълно съдействие да напиша книгата, а аз ще помогна да направим документален филм. Тогава и двамата не знаехме колко дълъг ще бъде този път. Нарекли сме филма „Музикална импресия“. Ще чуете Гена в един по-необичаен репертоар – с традиционни български песни, като „Я кажи ми, облаче ле бяло“, ще я видите в една по-спокойна обстановка сред близки хора и приятели. Кадри, които не са виждали бял свят досега и които дължим на Милена Стойкова – упорито е снимала в последните години от живота на певицата. В лентата не сме изчерпали нито интервютата, които сме взели за 5 години от десетки личности, нито кадрите, с които тя разполага. И смело мога да кажа, че това е началото на поредица от филми за Гена.


Как се прави филм за една от най-големите български оперни прими, продължава да ни разказва Димитър Сотиров:

Снимка: puccinifestival.itДействително не беше лесно да се доберем до някои от тези имена. Разбира се, най-трудно беше да стигнем до Хосе Карерас и Пласидо Доминго. Те дадоха своите спомени за Гена в писмен вид, а след това успяхме да се видим с тях и да вземем интервюта. Бяха важни, заради това, което казват за Гена. Във филма ще видите и Лучано Павароти , и много други, които нямат нужда от представяне. Имахме шанс чрез Интернет да открием редки и непоказвани до сега изпълнения и моменти от репетиции на Димитрова с тези знаменателни имена. Запознах се с голямата певица през 1987г., когато тя честваше 20 години от своя дебют на сцената на Софийската опера. Тогава имах шанса да я чуя в „Селска чест“ и се влюбих в нея завинаги. Но си мисля че всеки, който се е докоснал до нейното изкуство или до личността й, остава завинаги привлечен от нейната орбита. Тя не ти оставя никаква друга възможност. Трябва наистина да я обикнеш. Имахме невероятен шанс да намерим и съберем мигове, които не са показвани и виждани досега, включително от репетиции с Никола Мартинучи в Нагоя (Япония), театъра, в който Софийската опера миналата есен (2015 г.) гостува. Откривайки кадри от гостуване на Римската опера там през 1994 година, изпитах особено усещане. Бил съм на тази сцена, в този театър, без да подозирам, че Гена е пяла там Тоска.

Когато е имал шанса да се докосне до такова величие като Гена, човек трябва да остане изключително скромен – продължава г-н Сотиров. – Защото самата Гена не си позволи, въпреки своите уникални гласови и други качества, да демонстрира нито за миг самочувствието, което тя сама знаеше, че има основание да демонстрира. Мога убедено да кажа това и защото я познавах, и защото проучих много внимателно нейния живот, че Гена отлично знаеше своята цена. Тя беше от много рядката порода хора, които никога не показват това.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Милена Селими с награда за най-добър превод в Албания за "Времеубежище"

Милена Селими, преводачката на албански език на романа "Времеубежище" на Георги Господинов, която е и представителят на българите в Комитета на националните малцинства в Албания, получи наградата за най-добър превод през 2024 г. от провеждащия се в..

публикувано на 16.11.24 в 21:10
Кадър от „Идва есента“

Музиката е на фокус в Киномания – най-старата филмова панорама у нас

Тази вечер, 13 ноември, в Зала 1 на НДК в София започва 38-ото издание на Киномания. Началото на кинопанорамата ще бъде дадено с най-новия игрален филм на режисьора Милко Лазаров "Стадото”, чиято световна премиера беше преди месец в Лондон, в..

публикувано на 13.11.24 в 10:10

БНР пита: Кои са българските посланици на културата на 2024 г.?

Инициативата на програма "Христо Ботев" на БНР, започнала през 2021 г., се фокусира върху постиженията на писатели, поети, драматурзи, художници, музиканти, актьори, композитори, кинодейци и представители на българското танцово изкуство, чието..

публикувано на 11.11.24 в 20:05